Hlavní obsah

Krásy Šumavy v bílé stopě. Tipy na trasy běžeckého lyžování

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rozsáhlou síť tratí vhodných pro běžecké lyžování nabízí také tuzemské jihozápadní pohoří Šumava. Společně se Sport.cz virtuálně navštivte nejoblíbenější bílé stopy Šumavska a získejte inspiraci ke sportovním zimním výletům na běžkách.

Foto: Petr Horník, Sport.cz

Ilustrační foto.

Článek

Pohoří šumavských hor kopíruje jihozápadní hranici České republiky s Německem. Svým profilem a přírodními krásami patří k jednomu z nejoblíbenějších pohoří u nás. Šumava se táhne od své západní části, která začíná u Nýrska, až na jih ČR po vodní nádrž Lipno. A téměř po celé své délce je pro nadšence běžeckého lyžování připravena hlavní bílá stopa v podobě Šumavské magistrály.

Šumavská magistrála

Stejně jako tomu je v jiných českých pohořích, hlavní běžkařskou tepnou je zmíněná magistrála, která na Šumavě vede od Železné Rudy až po Zvonkov u Lipna. Svou délkou dosahuje téměř 150 km. Většina z trasy je udržována primárně pro klasický styl, lze ale najít i širší úseky, které se hodí pro bruslení (volný styl).

Železná Ruda - Prášily (20 km)

První z vašich celodenních výletů může začít u Železné Rudy. Pomocí lanovky v lyžařském areálu Samoty se můžete nechat vyvést přibližně do 900 m n. m., kde po přibližně 700 metrech začíná Šumavská magistrála. Ta vás dále po vrstevnici a s mírným klesáním zavede na odbočku u Gerleově Huti, kde se vydáte ostře doprava. Přes Ašerlák pokračujete k pomníku Jaroslava Hodbodě, za kterým pojedete nad Polomským údolím směr Hůrka. Po projetí Hůrkou trasa uhýbá vlevo na cestu zvanou Signálka, která vás dovede k další odbočce, tentokrát na Formerg. Vaše běžkařské putování pak může skončit po přibližně 20 km ve vesničce Prášily.

Prášily - Modrava (18 km)

Z Prášil pak může pokračovat druhý úsek běžkařského cestování po Šumavě. Na Šumavskou magistrálu nastoupíte kousek za Prášily u parkoviště Poledník-Slunečná. Na rozcestí Grunberg se vydáte cestou Liščí díra směr další rozcestí Liščí díry, u kterého můžete odbočit z plánované trasy výstupem k Prášilskému jezeru. V zimě je ale nutné počítat s možnými výrazně náročnějšími sněhovými podmínkami.

Trasa dále pokračuje na křižovatku Předěl, u které se budete nacházet na nejvyšším bodě (1237 m n.m.) vaší plánované cesty. Dále se vydáte směr Bavorská cesta, ze které po dvou kilometrech uhnete na bývalou Javoří Pilu. Pro turistické nadšence je opět možné uhnout z cesty, tentokrát na vyhlídku Oblík. Závěr tratě pak patří cestě podél Roklanského potoka, který vás zavede až do jednoho ze středisek Šumavy, kterým je obec Modrava. V nohách na této trase budete mít necelých 18 kilometrů.

Modrava - Kvilda (12 km nebo 20 km)

Třetím a vlastně i čtvrtý tipem na běžkařský výlet jsou trasy z Modravy do Kvildy. V nabídce máte dvě možnosti, jelikož se Šumavská magistrála v tomto místě rozděluje; k jejímu spojení dochází pod Černou horou na rozcestí U Pramene Vltavy. Ale pojďme na začátek.

Na dvanáctikilometrovou trasu se z Modravy vydejte směr Filipova Huť a Korýtko, za kterým uhnete doleva. Cesta vás zavede pod horou Antýgl (Sokol) k rozcestím Zlatá Stezka a Hamerský potok. Projedete Horskou Kvildou, na jejímž konci odbočíte vpravo na Vydří Most až k Jezerní slati, u které můžete navštívit vyhlídkovou věž. Do cíle v podobě horského střediska Kvildy vám bude zbývat pouhých 2,5 km.

Pokud se v Modravě vydáte opačným směrem, stezka vás zavede do I. zóny Národního parku Šumava skrz rozcestí Modravský potok a Na Ztraceném. Poté budete pokračovat pod Černou horou až k místům Pramene Vltavy. Vltavská cesta vás svým severním směrem nasměřuje na Kvildu, ke které vás přivede příjemný sjezd s necelými dvaceti absolvovanými kilometry v nohách.

Běžecké tratě v okolí středisek Modrava, Kvilda a Železná Ruda

Kromě hlavní tepny v podobě Šumavské magistrály je možné vyzkoušet nesčetně kratších běžkařských tras, které se nacházejí v blízkosti horských šumavských středisek.

Na běžky v okolí Železné Rudy

Pokud sněhové podmínky dovolí, v oblasti Železné Rudy jsou připraveny čtyři okruhy.

Tipy na trasyKmZáchytné body
1. okruh6,9Gerlova Huť – Pod Sklářským vrchem (Šumavská magistrála) – Nad Pošťákem – Gerlova Huť
2. okruh3,6Zámecký les – Nad Samotami – Pod Sklářským vrchem (Šumavská magistrála) – Gerlova Huť
3. okruh7,6Belveder – Hofmanky – Prameniště Řezné – Nový Brunst – Gerlova Huť
4. okruh4,6Pod Sklářským vrchem – Spodní Grádelská – Grádl – Horní Grádelská – Nad Pošťákem

Na běžky v okolí Modravy

V modravském okolí na běžkaře čeká několik tras s různými vzdálenostmi, které upravuje místní rolba.

1. okruh12Modrava – Javoří pila – Tříjezerní slať – Rybárna – Modrava
2. trasa7,5Modrava – Březník
3. trasa4,2Na Ztraceném – Ptačí nádrž – Černohorská nádrž – Modravský most
4. trasa4Ptačí nádrž – Černá hora – Pramen Vltavy (5 km) a Černohorská nádrž – Filipova Huť, k závoře

Na běžky v okolí Kvildy

V okolí Kvildy a nedaleké Horské Kvildy můžete podniknout nespočet běžkařských výletů, které vás zavedou za netradiční podobou hlavních přírodních míst Šumavy. Příkladem tak mohou být trasy za Pramenem Vltavy či návštěva Jezerní slatě.

1. okruh18,5Kvilda - Pramen Vltavy - Bučina - Kvilda
2. trasa11Kvilda - Tetřeví cesta - Lapka- Jezerní slať
3. trasa17,5Kvilda - Filipova Huť - Horská Kvilda
4. okruh16Horská Kvilda - Zhůří - Churáňov - Zlatá Studna - Horská Kvilda

Kam na běžky v Česku

Tipy na trasy a výlety běžeckého lyžování: