Hlavní obsah

Bílé stopy podceňovaných Orlických hor. Tipy kam vyrazit na běžky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dosud ne příliš objeveným běžkařským rájem jsou Orlické hory. Východočeské pohoří totiž, pro někoho až nečekaně, nabízí mezi 200 a 250 kilometry upravených tras, které si užije nejeden milovných tohoto zimního sportu. Pojďme se Sport.cz podívat na nejpopulárnější úseky bílých stop Orlických hor.

Foto: Petr Horník, Sport.cz

Ilustrační foto

Článek

České pohoří Orlické hory tvoří část severovýchodní hranice s Polskem. Od jejich severnějšího většího „bratra“, kterým jsou populární Krkonoše, je dělí tzv. Broumovská vrchovina. Na druhém konci na ně navazuje Králický Sněžník.

Svým profilem mohou částečně připomínat Krušné hory. Také na nich místo ostrých vrcholů a prudkého stoupání najdeme spíše mírně zvlněný hřbet. A právě ten nahrává příjemným běžeckých trasám pro celou rodinu.

Stejně jako tomu je u jiných pohořích také Orlickými horami prochází „hlavní tepna“ v podobě Jiráskovy hřebenové cesty. Ta je ovšem primárně určena na turistiku a pouze její části jsou některými zdroji označovány jako Orlickohorská magistrála. Proto se v článku níže zaměříme primárně na zajímavé běžkařské oblasti a jejich nejoblíbenější trasy v okolí.

Běžecké tratě – Deštné v Orl. horách

A začneme rovnou v centru Orlických hor, kterou je horská obec Deštné v Orlických horách. V okolí najdete kromě několika sjezdovek také výchozích stanoviště pro různé běžkařské trasy.

Okruh Hřebenovka – Velká Deštná – Deštné (23 km)

První z možných tras je velký okruh, který vás zavede na nejvyšší horu „Orliček“ Velkou Deštnou. Nastoupit můžete u výchozího stanoviště trasy nedaleko Skicentra Deštné nebo využít lanovky daného areálu, která vám ušetří přes dva kilometry stoupání s dvousetmetrovým převýšením. Dále projedete kolem Studeného vrchu směr Luisino Údolí, kde se vydáte doleva. Na dalším rozcestí uhnete opět doleva a napojíte se na hřebenovou cestu Orlické magistrály. Ta vás zavede na vrchol Velké Deštné, na němž na vás čeká rozhledna.

Magistrála dále pokračuje směr Šerlich k populární Masarykově chatě. Pár desítek metrů před ní uhnete mimo magistrálu doleva na Šerlišský Mlýn a dále do údolí Bělé. K Sedloňovskému Černému kříži vás čeká příjemný sjezd, po té trochu náročnější serpentiny, pomocí kterých spadnete opět do Deštného.

Deštné – Luisino Údolí – Zámeček – Deštná (13 km)

Necelých třináct kilometrů pak můžete ujet na trase vedoucí opět do vísky Luisino Údolí, kde se na rozcestí vydáte tentokrát doprava. Zbytek trasy bude již příjemným sjezdem kolem Zámečku, za kterým opět odbočíte opět vpravo. Skrze Zálesí vyjedete nedaleko Skiareálu Deštná, kde se napojíte na svou nástupní trasu.

Deštné – Horní Sedloňov – Deštné (běžecký areál)

Na nejkratší okruh se můžete vydat z parkoviště pro běžkaře směr Kamenný vrch. Přibližně v polovině stoupání, tedy po 2 kilometrech, zahněte vlevo. Za necelý kilometr budete v nejvyšším bodě svého putování, po té vás čeká příjemný sjezd směr Horní Sedloňov, kolem Ošerova až k běžkařskému areálu. Kdo bude mít dostatek sil, z areálu je ještě možné vyjet do nejrůznějších kratších okruhů bílých stop, které jsou v okolí připraveny.

Běžecké tratě – Říčky v Orlických horách

Deštné – Říčky (19 km)

K přesunu z Deštného do dalšího horského, respektive běžkařského centra Orlických hor můžeme využít samotnou bílou stopu Orlickohorské magistrály. Do centra Říček v Orlických horách vás zavede dvacetikilometrová trasa, která jde z většiny ve stopách orlickohorské turistické tepny. Vaše hřebenová pouť začne nedaleko Skiareálu Deštné. Cesta dále pokračuje na rozcestí Luisino Údolí, kde začíná odnož magistrály.

Skrze rozcestí Pod Jelenkou budete směr Pod Homolí, kolem hor Tetřevec a U Kunštátské kaple na Pěticestí. Nyní sjedete kolem sjezdovky Loučky přibližně 500 výškových metrů. Trasu můžete zakončit právě ve Skicentru Říčky nebo pokračovat necelé dva kilometry do centra Říček.

Říčky – Velká Zdobnice – Říčky (15 km)

A právě v okolí dvoutisícového městečka Říčky v Orl. horách může začít váš další běžkařský výlet s plánovanými 15 kilometry. Trasa začíná v centru Říček a pokračuje severním směrem mimo obec, za kterou uhýbá doleva. Po dalších čtyři sta metrech zabočte opět doleva, dostanete se na trasu, díky které objedete vrchol Pustý. Poté se držte vlevo směr Zdobnice. Nedaleko kostela Krista Dobrého pastýře odbočte doprava do náročnějšího stoupání až na vrchol k hoře Velká Zdobnice. Okružní cesta se uzavírá díky sjezdu na rozcestí pod vrcholkem Pustý a dále pokračuje až do Říček.

Skicentrum Říčky – Pěticestí – Komáří vrch – Skicentrum Říčky (10 km)

Nejkratší okruh, avšak doplněný o slušné stoupání, můžete odstartovat právě výstupem po sjezdovce Loučky až na Pěticestí. Na něm odbočte vpravo směr Komáří vrch na rozcestí Mezivrší. Prudce odbočte opět vpravo a užijte si tříapůlkilometrový sjezd zakončený posledními třemi sty metry po modré sjezdovce Slalomovka do Skicentra Říčky.

Kam na běžky v Česku

Tipy na trasy a výlety běžeckého lyžování: