Hlavní obsah

Proč Pérez zaspal při restartu a přišel o třetí místo? Asi o den dřív pil tequilu, ztepal ho šéf

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Být to (nejen) na českých křižovatkách, nejspíš by se ozvalo hlasité a dlouhé zatroubení, aby se ten před vámi probral. Jenže ve formuli 1 jde "zaspání" na zelenou vyřešit mnohem ladněji – prostě protivníka lehce předjedete. Tak jak to v závěru nedělní Velké ceny Francie ukázal George Russell a sebral tak nešťastnému Sergio Pérezovi umístění na stupních vítězů.

Foto: Manu Fernandez, ČTK/AP

Piloti Red Bullu Max Verstappen (vlevo) a Sergio Pérez na okruhu ve Francii.

Článek

Mexičan se hájil, že nedostal od ředitelství závodu správnou informaci, kdy skončí fáze virtuálního safety car a znovu se začne závodit. A že Russell na tom byl s informovaností dozajisté lépe, a tak i lépe zareagoval. Jenže jeden z Pérezových šéfů, Helmut Marko, jenž u stáje Red Bull zastává pozici poradce pro motorsport, bral ona slova za chabou výmluvu.

"Jediný, kdo je na vině, je Checo (Pérezova přezdívka). Při restartu spal. Možná o den dřív pil tequilu," rýpl si do jezdce Marko v rozhovoru pro německá média.

Proč se tedy Pérez tři kola před cílem proměnil ve snadnou kořist? A kdo z dvojice má pravdu?

Jak už to bývá, ta je někde uprostřed. Virtuální safety car (VSC) byl aktivován ve chvíli, kdy musel zastavit (na relativně bezpečném místě) Číňan Čou. Jeho monopost byl záhy uklizen a následně dostaly týmy informaci od vedení závodu, že fáze VSC skončí a závod bude restartován. K tomu obvykle dochází v rozmezí 10 až 15 vteřin.

Jenže ve Francii se stalo, že systém restartu měl hardwarový problém, vše přešlo na záložní systémy a restart se tak natáhl na 59 vteřin. O novém restartu ale podle Mezinárodní automobilové federace FIA byly týmy znovu ve stejný okamžik informovány, ovšem netradiční procedura Péreze zaskočila.

"Je velká škoda, jak do výsledků dnes zasáhla fáze VSC. To by se nemělo stávat," zlobil se Pérez. "George měl evidentně lepší informace a nachystal se lépe."

Je ale zvláštní, že by z celého startovního pole na restart doplatil jen Pérez, naopak je velmi reálné, že prostě chyboval. Může za to i způsob jízdy, který během VSC musejí piloti dodržovat. Ti se musejí v každém minisektoru tratě držet předepsaného času. Přičemž na volantu mají tzv. deltu, která jim ukazuje, o kolik desetin sekundy jsou za tímto předepsaným časem. Když zpomalí, přesně vidí, o kolik mohou zrychlit, aby drželi předepsaný čas.

A s tím si zřejmě "pohrál" Russell. Pár sekund před restartem chytře zpomalil, tak aby následně dupl na plyn a v přesném okamžiku zelené měl vyšší rychlost než soupeř. A to se mu povedlo.

"Ono to může dopadnout ve váš prospěch, ale i naopak. Sergio možná vyrazil příliš brzy, takže v okamžiku zelené musel zpomalit, zatímco já jsem přidával," vysvětloval Russell.

Byla to loterie, která mu vyšla. Týmy ani jezdci totiž přesně neznají čas, kdy k restartu dojde (proto to rozmezí 10 až 15 vteřin), a tak prostě musejí někdy padnout do výstřelu jako sprinteři na stovce. A občas jim to pak přihraje stupně vítězů, zatímco zesměšněný sok si může dát jen tequilu, aby utlumil zlost.

Reklama

Související témata: