Hlavní obsah

Českou rallye čekají podstatné změny

PRAHA

Velké změny čekají v nadcházejícím roce české automobilové soutěže, v níž domácí šampionát zavítá premiérově do Rakouska a na Slovensko. Navíc se seriálu dotknou i nová pravidla Mezinárodní automobilové federace (FIA) omezující starty vozů třídy A8, do níž patří nejlepší světová technika specifikace WRC, která je však ekonomicky velmi náročná.

Foto: Zdeněk Sluka pro PRÁVO

Letošním mistrem ČR v rallye se stal Václav Pech

Článek

Právě vozy s pohonem všech čtyř kol a turbodmychadlem mají v ČR početné zastoupení. Zatímco v jiných evropských zemích se národních šampionátů zúčastňují maximálně tři vozy WRC, v tuzemsku jich jsou téměř dvě desítky. "Toho jsme si vědomi a proto se snažíme vzniklou situaci řešit," řekl ČTK předseda rallyeové komise Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR) František Rosický.

Zákaz FIA se stoprocentně dotkne zlínské Barum rallye, která je zařazena do hlavního seriálu mistrovství Evropy. Nejasnosti se vznášejí nad dalšími čtyřmi domácími soutěžemi, jež budou součástí nově vzniklého regionálního evropského šampionátu. "Hledáme řešení, aby mohly vozy WRC v ostatních závodech startovat i za cenu administrativních komplikací," řekl Rosický.

Dvě ředitelství

Při Rallye Šumava, Bohemii, ale i lednové Jänner rallye s centrem v rakouském Pregartenu a česko-slovenském podniku, který vznikne přesunutím části rychlostních zkoušek tradičního klání ve Valašském Meziříčí do okolí Púchova, tak budou muset existovat například dvě ředitelství. Posádky s vozy WRC pojedou odděleně od ostatních. Na start se tak dostanou až po výkonově slabších vozech skupiny N či šestnáctistovkách.

I tyto kroky však budou mít omezeného trvání. Pokud nedojde ve světové rallye k revoluci a nová pravidla opravdu vstoupí v platnost, v budoucnosti zasáhnou i české soutěže. "Počínaje sezonou 2006 bude vše jinak," podotkl jasně Rosický. Automobily s milionovou cenou by musely zmizet i z českých tratí.

Definitivní zákaz snad nebude

V motoristickém zákulisí se však diskutuje i o variantě, kterou údajně někteří členové rallyeové komise navrhli již letos. Zakázat vozy WRC v evropských a regionálních mistrovstvích definitivně již od roku 2004 a pustit je tak na start pouze v Českém Krumlově, Příbrami a v Třebíči.

Podle této verze by pak mohl být například vypsaný další šampionát pouze pro třídu A8, do kterého by se započítávaly i výsledky ze sprintrallye. "To ale náš záměr není. Komise něco takového nechce," bránil se těmto návrhům Rosický.

Problematická Jänner rallye

V souvislosti s těmito zprávami se jeví zařazení dvou 'zahraničních' soutěží do českého kalendáře téměř nepodstatné. I tento krok je však často kritizován, zejména kvůli lednové Jänner rallye. "Podnět vznikl z rakouské strany a protože byl pro nás výhodný, dohodli jsme se," přiznal generální sekretář FAS AČR Radovan Novák.

Řada jezdců pro to však pochopení nemá. V lednu totiž ještě často nemají k dispozici finance od sponzorů, navíc budou muset nakoupit zimní vybavení, neboť v okolí Pregartenu by měl být sníh.

Reklama

Související témata: