Rubriky:

Co na talíř

Deprese a špatná nálada? Možná jste smutní ze svého jídelníčku

17. listopadu 2018 08:00 - Praha

Celosvětově trpí 4 % mužů depresemi. U žen je zastoupení psychických problémů ještě větší, tam tvoří podíl depresivních stavů dokonce 7 %. Černé myšlenky mají moc ovlivňovat naše životy po nejrůznějších stránkách včetně naší produktivity v práci nebo atletické výkonnosti. Nyní přicházejí vědci s překvapivým zjištěním, ještě více potvrzujícím dřívější teorie o tom, že každý je doslova svého štěstí strůjce.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jsi to, co jíš, říkalo se už kdysi. Vědecké studie tuto lidovou moudrost nedávno potvrdily ještě v nečekaně hlubším smyslu. Strava se ukázala jako jeden ze základních dílků skládačky našeho mentálního zdraví.

Cukr u mužů způsobuje deprese. Ženy jsou z nevysvětlitelných důvodů odolnější

Dnes už asi nikdo úplně nepochybuje o tom, že jeho sportovní výkonnost je kromě jiného dána také tím, co jí, nebo naopak co nekonzumuje a nepije. Vědci sami sebe překvapili, když zjistili, že skladba a množství stravy do velké míry ovlivňuje i naši psychiku. A to dokonce tak závažným způsobem, že může být silnou obranou nebo naopak spouštěčem depresí.

Časopis American Journal of Clinical Nutrition provedl srovnání více než čtyř desítek nejrůznějších studií zabývajících se tématem vlivu stravy na psychické zdraví a zaměřil se přitom na nejrůznější druhy diet a stravovacích návyků. Zcela očekávaně dopadlo nevalné jídlo z rychlých občerstvení nebo průmyslově zpracovávané. V angličtině mají dosti trefné označení „junk food", doslova „odpadní jídlo". A tento odpad vás dostane jak fyzicky, tak psychicky. Není dobrý ani pro vaše tělo, ani pro váš mozek.

Ze všech nejrůznějších diet a stravovacích návyků vychází nejlépe středomořská dieta, tedy jídlo typické pro země na pobřeží Středozemního moře. Množství ovoce a zeleniny, olivový olej, biologicky zpracované mléčné výrobky jako sýr a jogurt, obilniny, fazole, ryby, drůbeží maso a další přispívají rovněž k dobré psychické kondici strávníků.

Podle výživových odborníků je hlavní aspekt středomořské kuchyně ukryt v množství protizánětlivých látek. Probíhající zánět v těle, o němž nemusíte mít ani potuchy, totiž poměrně silně ovlivňuje náladu i úroveň pociťované energie. Na dietě je také důležité, aby podporovala dobrou střevní mikroflóru, což právě ta středomořská dělá.

Jak je vidět, všechno souvisí se vším. Proti depresím se můžete bránit různě. Pokud jim vzdorujete během, jen dobře. Vašemu běhání i psychické pohodě ale určitě také prospěje zamýšlet se nad svým jídelníčkem.

boe, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2020 únor 2020 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce