Rubriky:

Ladíme

Boty na kolotoči aneb Proč se vyplatí střídat běžeckou obuv

21. listopadu 2017 12:55 - Praha

Pokud běháte víceméně pravidelně nebo se běhu věnujete v nepravidelných, avšak častých intervalech, měli byste pomýšlet také na různorodost svého obutí. Proč? Odpověď je jednoduchá a logická.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jeden pár běžeckých bot na jeden rok, i když vám třeba i celý ten rok běhání vydrží, není dost. Alespoň dva páry by měly být v každém správném běžeckém botníku. Časté doporučení odborníků říká, že počet tréninkových bot by měl být v zásadě identický s počtem tréninkových jednotek v rámci jednoho týdne. Pokud se vám daří trénovat třikrát týdně, mělo by tedy jít o tři páry. Ideální pak je, když jde o různé provedení (např. silniční/terénní, závodní/objemové, minimalistické/maximalistické) a od různých výrobců.

6 kouzelných triků, jak vám boty vydrží (mnohem) déle

Naše chodidlo sestává z 26 kostí pospojovaných vzájemně do 33 různých kloubů. K tomu jim dopomáhá například více než stovka vazů. Lidské chodidlo, ačkoli to někdy někteří odborníci během času vyvraceli a někteří zase vyvraceli jejich vyvracení, je od přírody vybaveno geniálním systémem odpružení. To se ukrývá v podélné a příčné klenbě, z nichž obě pracují (nebo by alespoň měly pracovat) při každém kroku, každém došlapu. Společně s nejsilnější šlachou lidského těla Achillovou šlachou vytvářejí pružinový systém stlačovaný při každém kroku, který po každém odvalení chodidla od podložky svou energii opět uvolňuje a při správné běžecké technice nám pomáhá v dopředném pohybu.

Z uvedeného je patrně jasné, že neochablé svaly a vazy dolních končetin stejně jako nepropadlé klenby jsou pro běžce nesmírně důležité. A proto naše chodidla ocení neustále různorodé a pestré podněty. Ideální by bylo ‒ stejně jako to doposud dělají třeba v Keni ‒ běhat naboso. Ne každý na to má ovšem odvahu nebo adekvátní možnosti. O velkou míru pestrosti ale naše chodidla nemusíme obírat ani v případě, kdy máme na nohou boty.

Neustálé střídání bot, jejich neustálé točení systémem „nikdy v jednom páru dva tréninky po sobě" by mělo zajistit dostatek pestrosti a různorodosti podnětů pro chodidla, která tak netrápí stále stejný typ omezení, sešněrování, dropu, podpory a podobně. Tato skutečnost významným způsobem pomáhá snižovat také riziko zranění, jak prokázala třeba jedna studie na dvou stovkách aktivních běžců. Podle ní je prý nebezpečí zranění o 39 % menší v případě, že každou tréninkovou jednotku absolvujete v jiné obuvi. A to je opravdu hodně. Určitě stojí za zamyšlení. Věc má navíc i svou příjemnou ekonomickou složku ‒ boty nenamáhané několik dní po sobě důkladněji vysychají a také jejich tlumení není tolik zatěžováno, takže nezřídka vydrží o něco delší celkovou kilometráž. A to už se vyplatí, co říkáte?

kü, Sport.cz

Kolik používáte běžeckých bot?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce