Hlavní obsah

Brutální trest, ovlivnění boje o titul? Chyba, přiznalo vedení. Seriál představil novinky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nečekaně tvrdý trest způsobil nebývalý poprask, něco podobného už by se však v prestižním seriálu Grand Prix na ploché dráze nemělo opakovat. Pozdvižení, které následovalo po vyloučení polského esa Bartosze Zmarzlika ze závodu ve Vojensu loni 16. září, přimělo činovníky od letoška k zásadní změně. Nekompromisní okamžité vylučování už se nemá opakovat. A nejen tohle je novinka pro nadcházející ročník seriálu.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Bartosz Zmarzlik z Polska během Grand Prix v Praze.

Článek

Na první pohled šlo spíše o banální problém. Suverén seriálu Zmarzlik si na trénink a kvalifikaci ve Vojensu vzal kombinézu, kterou neměl připravenou pro Grand Prix a byla na ní nepatřičná reklama s logem Orlenu na hrudi. Vyžadovalo se oblečení s logy sponzora šampionátu - Infinite Reality.

Polák byl z následného závodu vyloučen a místo již očekávaných předčasných oslav titulu přišly obavy, a hlavně velká zloba polských fanoušků. „Mohl to být zásadní zásah do boje o titul,“ psala houfně polská média. Mluvilo se o brutálním trestu.

Zaskočeni byli všichni. Kombinéza přitom v ploché dráze nemůže zvýhodňovat sportovce třeba jako ve skocích na lyžích.

Platná pravidla seriálu uváděla, že jury může jezdce za takový přestupek pokutovat 600 eury a také ho vyloučit ze závodu. A to se také stalo.

Fanoušci hned hledali i konspirační teorii, jedním z členů jury byl Švéd a Polákovým největším rivalem v boji o zlato byl Frederik Lindgren, rovněž ze Švédska. Jenže ten sám hned žádal, aby Polák vrácen do startovky. Marně. A v závodě pak snížil bodovou ztrátu na Zmarzlika na minimum.

Polská motoristická asociace se pokusila zasáhnout s odkazem na ustanovení disciplinárních předpisů FIM s tím, že uložené sankce by měly být adekvátní provinění a v souladu se sportovním duchem. S rozhodnutím jury ve Vojens nesouhlasil ani prezident FIM Jorge Viegas. Verdikt ale zůstal nezměněn. Činovníci, odkazující na pravidla, byli neoblomní. Zmarzlik musel titul potvrdit v posledním dílu seriálu v Toruni.

Už tehdy bylo možné v zákulisí slyšet, že se kontroverzní ustanovení změní. A tak se také stalo.

Mezinárodní motocyklová federace vyhlásila, že první chyba s „oblečením“ bude mít za následek pouze drakonický finanční postih. Rozhodně ne vyloučení.

„Pokuta může dosáhnout až 16 500 eur,“ upřesňují činovníci. Je to přesně částka, kterou obdrží vítěz každého závodu. Teprve druhý prohřešek tohoto typu bude mít za následek i trest v podobě vyloučení ze závodu.

Nejen tahle novinka přichází s novým rokem do seriálu, který i letos zavítá na pražskou Markétu. GP České republiky se pojede 1. června, jí se ovšem novota týkat nebude. Zato závody ve Varšavě a Cardiffu budou obohaceny o sprinterskou vložku v den kvalifikace. Nejlepší z ní si připíšou body. V celkových součtech to mohou být jen drobné. „Novinku to prostě chce,“ zmiňoval v minulosti opakovaně možnost oživení seriálu dlouholetý šéf pražské Grand Prix Petr Ondrašík.

Jak to proběhne? Nejlepší podle dosažených časů v předvečer hlavního závodu se utkají ve sprintu, přičemž vítěz získá čtyři body. Další místa budou oceněna třemi, dvěma a jedním bodem.

Změnu zaznamenává i kvalifikace seriálu. V roce 2024 bude snazší postoupit do seriálu, v závodě Challenge, jakémsi finále kvalifikace v Pardubicích, neprojdou do Grand Prix 2025 tři jezdci jako v minulých letech, ale čtyři. Sníží se ovšem počet trvalých „divokých karet“ udělovaných plochodrážními úřady z pěti na čtyři. Loni v kvalifikaci uspěl i český zástupce Jan Kvěch a po letech je tak opět stabilní český zástupce v celém seriálu.

Reklama