Hlavní obsah

Účastníky dakarské rallye čekal pouze přesun

Účastníci Rallye Dakar měli před vyvrcholením slavné pouštní soutěže poslední relativně volnější den. Pořadatelé rallye se totiž z bezpečnostních důvodů rozhodli na středu naplánovat pouze přesun závodníků z Némy do města Ajún al-Atrús. V jedenácté etapě se neměří čas, takže výsledky se nezmění.

Foto: www.loprais.cz

Aleš Loprais za volantem tatry na trati Rallye Dakar.

Článek

Jednotlivé posádky tak měly i trochu více času na načerpání ubývajících sil a opravy svých vozů a motocyklů. Na 280 km dlouhou cestu se totiž první z jezdců vydali až dopoledne a nemuseli tudíž vstávat časně ráno jako obvykle. Od čtvrtka závodníky čeká závěrečných téměř dva tisíce kilometrů, které rozhodnou o vítězích 29. ročníku slavného pouštního závodu.

Zatím výsledkově nejúspěšnějším českým jezdcem je Aleš Loprais, kterému patří v kategorii kamiónů pátá pozice. Stále je však ve hře o třetí místo, které momentálně patří Wulfertu van Ginkelovi z Nizozemska. Na toho ztrácí synovec legendárního Karla Lopraise necelých 28 minut, za čtvrtým Brazilcem Andrém de Azevédem, jedoucím stejně jako frenštátský jezdec s tatrou, má šestiminutový odstup.

O posun vpřed výsledkovou listinou kamiónů stále usiluje Tomáš Tomeček. I přes pětihodinovou penalizaci z úvodu rallye má stále reálnou šanci, že se mu to povede. V desátém soutěžním dnu měl ale problémy s nedostatkem paliva a klesl na dvanácté místo. Přitom úvod etapy se Tomečkovi vydařil a atakoval umístění na pomyslných stupních vítězů.

"První polovina etapy nám maximálně sedla. Tatra se poměrně hbitě a hladce proplétala po úzkých cestách lemovaných stromy. Chytili jsme rytmus, a to bylo důležité," pochvaloval si Tomeček v oficiální tiskové zprávě týmu.

V polovině etapy však zjistil, že kamión má problémy s palivoměrem. "Zásoba paliva se začala prudce snižovat. Přizpůsobili jsme tomu styl jízdy, jeli jsme na spotřebu s cílem dojet, ale sedmdesát kilometrů před cílem byla situace vážná," uvedl Tomeček.

Kaštan zapadl do křoví, ale pokračuje

Posádka tak musela výrazně snížit rychlost a do palivové nádrže postupně nalívat vše, co mohla. Hlavně motorový olej. "Prakticky okamžitě u nás byl pořadatelský vrtulník s kamerou a sledoval, jak se v obrovském vedru lopotíme s kanystrem a olejem, který tekl velmi pomalu," popisoval Tomeček nelehkou práci ve čtyřicetistupňovém vedru. Nakonec se posádka "dokodrcala" do cíle s čtyřicetiminutovým odstupem na nejrychlejšího Nizozemce Arjana Brouwera.

Problémy měl v úterý i motocyklista Ivo Kaštan, který spadl do křoví. "Do rukou se mi zapíchly desítky bodlinek. Naštěstí vozím náhradní rukavice. Po pár kilometrech od pádu mi začalo něco ševelit v motoru a postupem času se ozývaly čím dál tím horší zvuky. Doslova jsem mazal kilometry očima, ale vůbec to neubíhalo," řekl Kaštan.

"Ve finále šly z motorky už takové rány, že jsem přestal doufat, že mě suzuki doveze do cíle. Nezklamala mě, po příjezdu do bivaku v motoru hrklo a motocykl se definitivně zastavil," napsal Kaštan na svých internetových stránkách. Společně s mechanikem však v bivaku motor vyměnili a dvaačtyřicetiletý závodník může v rallye pokračovat.

Reklama

Související témata: