Rubriky:

Rallye

Změny v pravidlech jsou hloupé, tvrdí Gardemeister

1. listopadu 2003 16:05 - PRAHA

Finský pilot Toni Gardemeister pilotující vůz Škoda Fabia během mistrovství světa v rallye se podělil s redaktorem Práva o své dojmy z dosvadního průběhu šampionátu a připojil řadu zajímavých poznatků. Kromě rekonvalescence se zlomeným zápěstím vyprávěl o tom, že by uvítal snížení počtu podniků MS a už vůbec se mu nelíbí změny plánované na příští ročník.

 

Škoda Motorsport/Ralph Hardwick

V dosavadních třinácti soutěžích jste nasbíral devět bodů, všechny s octavií. Od nasazení fabie na rozšíření konta čekáte. Jak jste se sezónou spokojen?
V úvodu jsme získali více, než kdokoli počítal. Bodoval jsem na čtyřech soutěžích v řadě. Ani ve snu mě nenapadlo, že po pěti soutěžích budu mít devět bodů. Na přechod z octavie k fabii se všichni těšili, ale současně věděli, že to bude bolestivé.

Jste tedy z výsledků s novým autem zklamán?
Auto bylo syrové. Potřebovali bychom více času na vývoj, ale jdeme správnou cestou. Fabia je každopádně rychlejší než octavia. V Katalánsku se nám navíc podařilo přenést zlepšený výkon motoru na podvozek, což se velmi pozitivně projevilo v dosahovaných časech. Ale je důležité si uvědomit, že ani konkurence nespala. Všichni hodně přidali.

Jak moc vám zkomplikovala život zlomenina zápěstí, kterou jste utrpěl při exhibičním hokejovém utkání?
Přibral jsem dva kilogramy a fyzička trošku utrpěla. Nemohl jsem ani běhat, každý pohyb a otřes těla mi způsoboval velkou bolest. Už se těším na dovolenou. Zapracuju na kondici, budu jezdit na kole a věnovat se psům. Ty mě proženou.

V říjnu se konaly tři soutěže mistrovství světa, měl jste vůbec nějaký volný čas?
Vlastně díky předčasnému odstoupení v San Remu. Vyrazil jsem domů a dokonce stačil navštívit i jednu národní rallye ve Finsku. Jinak jsme byli po soutěžích nebo na testech.

Jak se chystáte na Britskou rallye?
Ve Vizovicích jsme absolvovali optimalizační test. Podmínky se hodně blížily tomu, co nás čeká na ostrovech. Byla mlha a pršelo, ve čtvrtek dokonce padal sníh, a tak se trať musela posolit, aby se vůbec dalo jezdit. Snad jsme na Moravě našli pár setin, které nás přiblíží ke špičce. Plníme plán, pokrok je znát soutěž od soutěže. Nikdo po nasazení nového vozu nenašel ideální cestu přes noc.

Ve hře o titul mistra světa zůstali Loeb, Sainz, Solberg a Burns. Koho z tohoto kvarteta favorizujete?
Kdybych si měl vsadit, tak jednoznačně na Solberga. Pokud bude mokro a bláto, bude ve velké výhodě, neboť rozhodující jsou za takových podmínek pneumatiky a takové prostředí vyhovuje Pirelli, které používá jeho tým. Navíc při Britské rallye v minulé sezóně poprvé vyhrál, a tak má velké sebevědomí. Za sucha by se zvedly naděje Loeba.

V polovině prosince je uzávěrka složení týmů pro příští sezónu. Zatímco vaše setrvání ve Škodě Motorsport je jisté, kolega Auriol se nevyjádřil a stále častěji se spekuluje o nástupu Romana Kresty do týmu Škody. Jaký je pohled na celou věc?
Dokážu vyjít s každým v týmu, v tom nemám problém. S Didierem už jsem spolupracoval u Seatu před lety. Myslím, že všechno fungovalo. Jsme přátelé, otevřeně hovoříme o všem. Z mého pohledu je jeho přínos nezpochybnitelný. Ale nedokážu to posoudit z hlediska týmu. S Romanem jsme si v Katalánsku v průběhu rallye vyměňovali vtípky. I Kresta by byl dobrý parťák.

Na příští sezónu se chystá mnoho změn v pravidlech. Místo čtrnácti se pojede šestnáct soutěží, tréninky by měly být dopoledne a týž den by následovaly rychlostní zkoušky, navíc by se rozpis měl dělat v soutěžních automobilech. Jste těmto úpravám nakloněn?
Nelíbí se mi to. Změny považuji za hloupé. Myslím, že všem přinesou problémy. Třeba trénink dopoledne a měřené úseky odpoledne, to není časově zvládnutelné. A rozšíření kalendáře mistrovství světa je vyloženě extrém.

Takže expanzi do Japonska a Mexika nejste nakloněn?
Nejraději bych soutěžil pořád, ale nesmí se zapomínat na potřebu týmů v podobě dalšího vývoje a testování. Jestli bylo cílem snížit náklady, nikde úspory nevidím. A už vůbec nechci domýšlet, proč se jede právě v těchto dvou zemích. Osobně bych klidně uvítal snížení na deset až dvanáct podniků.

Velmi pravděpodobně dojde také na zrušení špiónů...
Tomu už vůbec nerozumím. FIA chce zvýšit bezpečnost a pak prosadí takové pravidlo. To je přesný opak, zvyšuje to nebezpečí pro posádky. Fakt to nechápu! Myslím, že FIA nemá cit pro vývoj motoristického sportu.

Radek Malina, Právo

Zrušit