Rubriky:

Rallye

Koncert mechaniků v rallye má přísná pravidla

10. srpna 2005 10:35 - JYVÄSKYLÄ

Zablácené auto přijíždí do servisu. Visí z něj nárazník, "kulhá" na levé zadní kolo. Od okamžiku průjezdu časovou kontrolou běží limit třiceti minut. Na vůz se vrhá osm mužů s páskou. Začíná jejich koncert, jehož tóny udávají elektrické šroubováky, šikovnost lidských rukou a neúprosné tikání chronometru.

 

Škoda Motorsport

I když se na první pohled zdá, že se musejí na malém prostoru navzájem plést, nic takového se neděje. Jezdec ještě ani nevystoupí z vozu a jeho přední část už se zvedá vzhůru, vzápětí stoupá i zadní. V té chvíli jsou povolena kola a jakmile stojí auto na podstavcích, jdou dolů. Rychlé, ale naprosto přesné pohyby rukou a prstů. Jediný úkon není zbytečný.

Před autem stojí jeho šéfinženýr a sleduje hodiny, které ukrajují sekundy. "Deset minut," zazní rázný povel. Zablácený vůz je za pětadvacet minut jako nový. Klesá zpět na čtyři nově obutá kola, posádka usedá a v okamžiku, kdy zbývají do konce servisu dvě minuty, míří k výjezdní časové kontrole. Mechanici si utírají špinavé ruce a opocená čela. Koncert pro šestnáct rukou končí...

Muži s páskami

Škoda Motorsport Team čítá na rallye padesát až šedesát lidí, počet je stanoven podle náročnosti i vzdálenosti soutěže, další mechanici zůstávají doma, party se točí a různě doplňují. Tým tvoří technická část, té velí Dietmar Metrich, a logistická, kterou řídí Joan Sureda. Všem šéfuje Martin Mühlmeier. Pod tu první složku spadá vše, co se týká aut a soutěže. Suredova skupina má na starosti další věci kolem. Od zajištění letenek, přepravy lidí, aut i dílů, až po ubytování.

Zelené barvy Škoda Motorsport Teamu nelze v servisní zóně přehlédnout. Stojí v ní velké návěsy, v nichž jsou potřebné díly i prostor pro jezdce, mechaniky a inženýry. Dále ho tvoří stan a kamión, kde se vaří a je možné si tu v kulturním prostředí sednout. Srdcem jsou tři stanové konstrukce pro auta. Na každé je cedulka s křestním jménem jezdce. Dva jedou hlavně o body do Poháru konstruktérů, třetí "jen" do šampionátu jezdců. Než vůz vjede do servisu, mechanici už z vysílačky dopředu vědí, na co se mají soustředit, kromě preventivních výměn.

"Práce kolem vozu se řídí přísnými pravidly," říká elektronik na transmise Aleš Rada. "Každé auto má svého šéfinženýra, elektronika motoru, elektronika na transmise, šéfmechanika a šest mechaniků na vůz. Z nich jsou čtyři na kola a vše, co s nimi souvisí, jeden na motor a jeden pod auto. Na dvě auta je šestnáct pásek, tedy osm lidí na vůz, ale pásky si lze půjčovat, jen počet lidí nesmí být překročen. Pásky dostávají ti, kteří jsou v danou chvíli u auta zapotřebí, tedy nejen členové týmu konkrétního jezdce, ale i společní odborníci, jako je gumař, elektrikář, specialista na tlumiče, převodovkář. Klempířinu, je-li potřeba, umějí skoro všichni," vysvětlí systém, v němž má každý přesně vymezený úkol a prostor.

U třetího vozu nejsou mechanici označeni a jejich počet není omezen. Pokud by technický komisař uviděl, jak se dotýká auta, jehož posádka jede o body do Poháru konstruktérů, někdo bez pásky, může posádku potrestat. Škála je široká, od domluvy přes trestné sekundy, až po diskvalifikaci.

Třináct minut na převodovku

Na ranní servis je deset minut, na práci v průběhu etapy třicet, na závěr pětačtyřicet. I výměny mají přísná pravidla. Zaplombovaný je motor, který musí vydržet dvě rallye. Nasazení jiného agregátu mezi tím znamená penalizaci jednou minutou, což je v rallye, ač se to nezdá, hrozně moc. Omezena je výměna převodovky, diferenciálu, řízení, náprav, turbodmychadla. Každá instalace nového zaplombovaného dílu mimo stanovené regule se trestá penalizací. K nejsložitějším operacím patří výměna převodovky. "Tu umíme za třináct minut," dodá hrdě Aleš Rada.

Mechanici jsou zvláštní parta, která musí fungovat. Někteří pracují u týmu už přes dvacet let. Dělat mechanika v soutěžním týmu není procházka růžovým sadem. "Vstáváme kolikrát v půl čtvrté ráno, končíme před půlnocí. Jít se někam podívat, je prakticky nemožné. Rallye chlapi vidí třeba jen tehdy, když se přijedou podívat ve svém volnu. Na soutěži se začíná v úterý přípravou auta a končí balením ihned po jejím skončení. Jedna parta je na závodech, druhá v Mladé Boleslavi chystá vozy na příští podnik. Zručnost kluci získávají v dílně, na testech a při rallye už "jen" uplatní svůj um. Některé úkony dělají v roce až tisíckrát," říká Rada.

Stát se mechanikem továrního týmu není lehké. Zpravidla se dá vědět, když tým někoho hledá. Ti, kteří se přihlásí, projdou pohovory a pak během tří měsíců musejí přesvědčit o své zručnosti i schopnosti stát se jedním z pevných dílů soukolí, které se jmenuje tým. Každý jezdec má většinu mechaniků stálých. A že se šikovné české ruce platí zlatem? Kdepak...

"Pro nás platí stejná platová pravidla jako pro ostatní zaměstnance Škoda Auto. Nevím, jestli je tak velká výhoda, že se dostaneme poměrně často do zahraničí, kde toho ale stejně moc nevidíme. A ušetřené diety v dnešní době už také nejsou ničím mimořádným," prozradí Rada. Vyměnit pohodlí a čas pro rodinu za měsíce mimo domov, to chce i kus srdce pro tuhle práci a značku. To však škodovákům nechybí.

Karel Felt, Právo

Zrušit