Rubriky:

Ladíme

Běhání, běhání. Když promluví hormon štěstí

27. února 2015 07:11 - Praha

Ve chvíli, kdy nám není úplně dobře na duši, si kolikrát říkáme, že si potřebujeme vyčistit hlavu od problémů. A věřte nebo ne, běhání je právě k téhle očistě ideálním nástrojem.

 

René Kujan, Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Lidé, kteří začínají běhat, to možná mnohdy nepřiznají, ale takové rozhodnutí není jen tak. Na počátku stojí vždy nějaký problém – zdravotní, partnerský, rodinný. Ať už je jakýkoliv, jmenovatel je společný. Člověk prostě není spokojený. V hlavě máme tíživé myšlenky, trápíme se, pláčeme a řešení se zdá být v nedohlednu.

A jak s tím souvisí zrovna běhání? Budete se divit, ale velmi. Není vám zrovna do smíchu? Pak si nazujte boty a jděte se proběhnout. Uvidíte, co se bude dít. „Při stresu a fyzické zátěži se do mozku uvolňuje endorfin, opioidní peptid, který je často nazýván také jako hormon štěstí. Právě tento proces způsobuje dobrou náladu, přináší pocity štěstí, ale také tlumí svalovou bolest," vysvětluje fyzioterapeutka a osobní trenérka Kateřina Vitáčková.

Adrenalinový fenomén, který drtí svět svou syrovostí

Zatímco si tedy pomalu odpočítáváte jeden uběhnutý kilometr za druhým, postupně se mění i celkové rozpoložení. Tělo se najednou lépe prokrvuje a zlepšuje se celkový metabolismus. „Důležité ovšem je opravdu běhat venku, na čerstvém vzduchu. Mozek se tak více okysličí. Laicky řečeno, v tu chvíli nám to víc pálí," doplňuje Kateřina Vitáčková.

A to je důležité. Protože při běhu hlavu dost zaměstnáváme. Chmurné myšlenky a starosti postupně přebíjí zcela jiné, na které je potřeba se soustředit. V prvé řadě na běh samotný. Aby člověk dodržoval pravidelné tempo, správně dýchal, pořádně se díval na cestu. I když se do toho stále promítají původní starosti, přece jen už po několika minutách běhu ztrácejí na intenzitě. Problém nemizí, ale začíná se ukazovat ve zcela jiném světle. Mnohem optimističtějším. Vydržte a běžte dál.

Více kilometrů a tělo se unaví

Po pár kilometrech se tělo sice fyzicky unaví, ale hlava se pročistí. A o to tu jde. V takovou chvíli už problém není tak neřešitelný, ba co víc, otevírá se zde prostor pro kreativitu. Zkuste si vzpomenout, jak vám bylo doma po dlouhém a příjemném běhu. Cítili jste se o něco lehčí a spokojenější?

Možná jste chtěli v první chvíli prospat hodinku či dvě, protože bylo tělo unavené, ale nenechte se zmást. Mozek v takovou chvíli funguje na plné obrátky. Samozřejmě původní problém nezmizí. Ale ruku na srdce. Že jste v tu chvíli vymysleli alespoň dvě nebo tři varianty řešení, které by vás předtím ani nenapadly? Z osobní zkušenosti vím, že je to opravdu možné. A k tomu všemu ještě dobrý pocit, že zároveň děláte něco pro své zdraví a dobrou kondici, je k nezaplacení.

Každý máme nějaký problém, ale nic není beznadějné. Rada na závěr zní proto jasně. Nepanikařte, neplačte doma v koutě. Ale nazujte si pohodlné boty a vyběhněte do nejbližšího lesa.

Eva Hromádková, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce