Rubriky:

Odjinud

Dřina bojovníků v kleci. Když srdce vítězí nad penězi

19. ledna 2016 10:50 - Praha

Jeho sportovní hřiště je klec. Prostor, ze kterého neutečete. Jeden proti jednomu a rozhodčí. Zápasy MMA si získaly v USA velkou popularitu, v Česku mají také svoji slušnou základnu. Mezi nejznámější české bojovníky patří André Reinders, který poodhalil díl ze své tréninkové přípravy. Nejde jen o box, kopy a boj na zemi. Borci v kleci se neobejdou ani bez běhání. „Nohy jsou v každém bojovém sportu to nejdůležitější,“ má jasno muž, který stihl během zápasení vystudovat vysokou školu, konkrétně obor politologie.

 

Jan Handrejch, Právo

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jak jde dohromady běhání a zápasník MMA André Reinders?

MMA je jeden z nejvíce náročných sportů. Kondiční příprava je hodně důležitá. Zápasil jsem profesionálně, takže jsem se musel připravovat po všech stránkách, atletická stránka k tomu vždycky patřila.

Ale určitě byla specifická, ne?

Samozřejmě. My nejdeme do klece na hodinu, neběháme maratóny, takže to s tím souvisí. My se soustředíme spíše na intenzitu. Zápas trvá 3x5 minut, titulový 5x5 minut, takže i běhy jsou kratší, ale o to více intenzivní.

Například?

Jsou to sprinty na rovince, kopce, schody. Nejde o objem. U nás je důležitá intenzita.

Teď si můžete přidat boxík Běhání na Seznam.cz. A nic vám neuteče.

Kolikrát do týdne běháte?

Záleží na fázi přípravy. Nyní už nezápasím, připravuji své svěřence. Pokud vezmu přípravu dva až tři měsíce před zápasem, tak v počátcích jde o to nahnat více kondici. Příprava je více objemová, takže i běhy jsou větší. Běháme čtyřstovky. Můžeme jich dát třeba deset s minutovou pauzou, což už je opravdu náročné a tělo je zakyselené a nohy tuhnou a bolí. To je přesně typ zátěže, kterou potřebujeme. My se většinou pohybujeme v anaerobním pásu, kdy tělo pracuje na kyslíkový dluh, což by se mělo projevit i při běhání. Pokud si dáte deset čtyřstovek okolo minuty a je mezi nimi minutová pauza, tak to je už slušný záhul.

S blížícím se zápasem přichází určitě změna, že?

Objem je kratší, ale ještě více intenzivní. Jezdíme kratší sprinty, někdo má rád schody, kopce, což je také výborné, takto lze získat dynamiku a výbušnost. Nohy jsou v každém bojovém sportu to nejdůležitější.

A co třeba běhání s maskou?

Hypoxické masky jsem používal také. Je to spíše doplněk, nelze na tom stavět přípravu. Hodně lidí má naivní představu, že jde o simulaci běhání ve vyšších nadmořských výškách, ale to není úplně pravda, to by člověk tu masku musel mít čtrnáct dnů v kuse, aby to mělo efekt na zmnožení červených krvinek.

Co tedy používáním masky při běhu získám?

Jeden efekt je mentální. Člověk se lépe naučí hospodařit s dechem, což se hodí, když vás v zápase soupeř škrtí, leží na vás a odchází vám síly. Když máte na sobě sto kilo a ještě vás soupeř mlátí, tak se člověk musí naučit dech ovládat a trochu s ním hospodařit. Druhá věc je, že člověk na kyslíkový dluh musí kolikrát pracovat. Je proto dobré posílit svaly kolem plic a bránici. Na to je hypoxická maska výborná.

Jak vaše tělo reagovalo na běhání?

Nikdy jsem neměl vyloženě problém s dlouhými běhy, ale není to základ pro můj sport. Musel jsem vždycky víc přidat na dynamice. Když jsem ještě zápasil při studiu na vysoké škole a člověk musel jít před přednáškami ráno běhat, tak to jsem si moc neužíval, ale postupem času jsem si získal k běhání vztah, protože šlo částečně o relax, kdy jsem si čistil hlavu. Navíc příroda je daleko lepší než běžecký pás, ten nesnáším. K běhání mám vztah pozitivní, ale s nadsázkou a ironií říkám, že nejsem antilopa, abych běhal.

Zkusil jste si nějaký závod?

Ne, běhání není moje doména. Závodil jsem v hodně disciplínách, ale šlo bojové sporty, atletika není moje parketa. Co si pamatuji, tak na soustředěních jsme hodně běhali sjezdovky. Na Černé hoře jsme běželi třeba padesát minut. Tam měl ale člověk i sedřený ruce, černá sjezdovka je natolik prudká, že člověk kolikrát běží po čtyřech, navíc na pokraji svých sil.

Dnes už jste trenérem, jak se koukají mladí na běhání v rámci tréninku. Určitě jdou radši do klece, ne?

Náš sport je specifický v tom, že to není jako ve fotbale a hokeji, kam jde hodně kluků s vidinou nějakého úspěchu, že budou druhý Jarda Jágr nebo nějaký fotbalista. Jméno fotbalisty neřeknu, protože je moc neznám. U nás to kluci dělají více srdcem, chtějí něčeho dosáhnout. Pro ně nejsou prioritou peníze, ale úspěch. Ten sport je natolik tvrdý, že běhání moc neřeší, to je bonus, nikdo extra neprotestuje. Čas v kleci je mnohem horší.

Jak se díváte na přístup ke komerčním běhům, když si někdo odskočí z kanceláře a nechá se vyhecovat?

K tomuto jsem skeptický. Člověk vidí facebook, kde je plno nadšených fotek po závodu na pět kilometrů, k tomuto jsem hodně kritický. Lidi nebývají připravení a paradoxně jim tento běh jednou za půl roku může ublížit. I na běhání se musí člověk trochu připravit, být zpevněný. Základem je kondice, dále dostatečně silné nohy, tak abych neubližoval svým kloubům, kolenům. Technika je důležitá. Spousta lidí má naivní představu, že si vezmou triko, kraťasy, kecky a vyběhnou kolem baráku. Mohou mít pocit, že něco dělají pro své zdraví, ale mohou si také ublížit, to si někdy neuvědomují. Těmto nadšencům bych doporučil, ať si najdou kvalitního trenéra, který jim dá základy a vysvětlí jim, o co jde. Pak můžu teprve běhat na vlastní triko.

Když člověk od těla bere, měl by mu i dávat?

Samozřejmě, v tomhle vidím občas špatný přístup. V tomto směru jsem se vždycky snažil tělo rozvíjet rovnoměrně. Ať už co se týče antického ideálu, aby se tělo rozvíjelo po mentální i fyzické stránce. Pak samozřejmě by mělo být také rovnoměrně zatěžováno. Každá přehnaná jednostranná zátěž by se měla kompenzovat, člověk by si měl aspoň trochu uvědomit své tělo. I běh je jednostranná záležitost. Kolikrát si neuvědomíme, že když nás třeba bolí záda, tak máme málo mobilní kotník, což může ovlivňovat rozkládání váhy při běhu. Z toho mohou bolet bedra, záda. Jakákoliv sportovní aktivita, která je dělaná bez rozmyslu, může být nezdravá. Občas píšu i odborné články, psal jsem toto i ve svém posledním článku na našich stránkách Befittv, kde se zabýváme kondičním posilováním a životním stylem. Psal jsem, že v devatenáctém století byl hodně populární maratón díky řeckému běžci jménem Feidippidés, následně byl maratónský běh zařazen na první olympijské hry. Od té doby vzrostla hodně popularita dlouhých běhů. V poslední době se z toho stala i komerční záležitost. Je tu dnes hodně nadšenců, kteří rok nic nedělají, pak vstanou z kancelářské židle a jdou najednou běhat, tohle je špatně.

Když se vrátíme od běhání k MMA. Plánujete ještě návrat k zápasům do klece?

Ve sportu se pohybuju pořád, ale návrat není na pořadu dne. Spíš se zaměřuji na svůj tým, své kluky, bojovníky, kteří už sbírají úspěchy. Dále mám internetový projekt se svou přítelkyní, kde se snažíme lidi motivovat, nabídnou trochu jiný podhled na fitness. Minulý rok jsem měl comeback po třech letech, dostal jsem lákavou finanční nabídku, tak jsem si řekl proč ne, ale dále patrně už ne.

Tak jinak. Máte vystudovanou politologii, co tento směr?

Asi ne. Že bych pročistil řady pražského magistrátu (smích). Takhle to nejde dělat, politiku sleduji, ale asi nejsem typ na politickou práci. Spíš se snažím fungovat na vlastní noze, stále kolem sportu, to mě baví. Píšu odborné články, vydal jsem knížku s kolegou z Univerzity Karlovy. Chci žít tak, aby mě život bavil, politika to patrně nebude.

Libor Kalous, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Odjinud

Filtr článků - Odjinud


Kalendář akcí

Kdykoliv srpen září říjen listopad prosinec leden 2017 únor 2017 březen 2017 duben 2017 květen 2017 červen 2017 červenec 2017 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj Slovensko Polsko
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce