Rubriky:

Radíme

Noha - no a?!

29. ledna 2015 17:00 - Praha

Běžcova noha, to není žádná lecjaká věc. Chodidlo pak obzvláště. Nejen, že běžec nohy potřebuje k tomu, co ho nejvíc baví. Nohy zase na oplátku potřebují péči běžce, protože jinak jej bolí a vůbec mohou způsobit nejrůznější problémy. A ty už pak běžce nebaví.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

V poslední době se nohám a chodidlům začala věnovat oprávněná pozornost. A jak už jsme si tak trochu zvykli, kde je pozornost, tam je dříve či později marketink a byznys. U chodidel tomu není jinak.

Nejrůznější obchody se sportovní obuví dnes nabízejí diagnostiku došlapu, diagnostiku rozložení váhy a další přidružené poradenství. Mají na měření a porovnávání nejrůznější šikovné přístroje a mašinky. Tu vás změří a poradí vám zdarma, tam vám cenu diagnostiky odečtou při nákupu obuvi z její ceny. A teď babo raď! Nechat se hloubkově zanalyzovat, nebo prostě koupit běžecké kecky podle barvy, aby mi ladily k pleti nebo novému telefonu?

Je to divadlo!

Daniel Šimík z pražského Running Mallu má ve věci poměrně jasno: „Diagnostiky jsou divadlo pro zákazníka. Před 20 lety nikdo nevěděl, co diagnostika je, a taky se běhalo. A vlastně lépe než dnes." Má svým způsobem jistě pravdu. Zatímco běžecká špička se posouvá dále, elitních běžců dosahujících dobrých výsledků je paradoxně méně i přes skutečnost, že se běhu věnuje mnohem více lidí. Prostě přibývá nás, co běháme pro radost, a honění se za gepardy přenecháváme výhradně Keňanům.

Jedním dechem však Daniel dodává: „Je to samozřejmě věc marketingu. Ale že by to všechno mělo nulový vliv, to zase ne. Jde však hlavně o komfort." A dává příklad závodníků, které ve svém obchodě vybavil botami na 24hodinový závod. A ono uběhnout 130 km bez jediného puchýře nebo otlaku není zase až tak úplně od věci.

Co s vámi budou dělat?

Scan chodidla

Dozvíte se, jak rozkládáte váhu mezi pravou a levou nohu a mezi paty a špičky, jak je na tom vaše příčná a podélná klenba. Rozložení hmotnosti mezi patami a špičkami je spíše informativního rázu. Totéž platí u rozložení mezi pravou a levou nohu, pokud se dysbalance drží pod hodnotou 10% rozdílu. Rozdíly vycházejí z techniky běhu daného jedince, případně i z dalších sportů, kterým se ten který člověk věnuje. Například tenis, squash, badminton jsou sporty, kde se tančí na špičkách, tělo se pak více předklání.

Rozdíly v zatížení stran už představuje větší problém. Běžec je většinou pocítí. Bolavá noha se odlehčuje, větší zatížení přechází na druhou končetinu, dochází k dysbalanci, která může končit problémy s páteří a bludný kruh provázaných poruch a bolestí se může roztáčet. „I takové jednostranné nošení mobilu na ruce, jak je dnes moderní, se při těch váhách a rozměrech telefonů dokáže na běžci podepsat," tvrdí Daniel Šimík.

Na těle se podepisuje třeba i to, zda chodíte do práce s taškou přes jedno rameno, jak se kroutíte od mládí v lavicích nebo u počítače v práci. Tělo je vždy dobré zatěžovat rovnoměrně, souměrně.

U obuvi je vhodné držet takzvanou „běžeckou rezervu" (nemít botu takříkajíc úplně nadoraz). Klenba nohy se po větší námaze snižuje - dochází tedy k natažení a tím prodloužení chodidla. Nové boty nechoďte nakupovat ráno, ale raději odpoledne nebo večer, kdy je noha „delší a tlustší" - po celodenní námaze snížená klenba a nohy více či méně nateklé. Když vám boty sednou večer, ráno to nebude jinak. Opačně to ale fungovat nemusí.

Analýza dopadu - pronace, supinace, neutrální došlap

Dnes existují běžecké boty speciálně určené pro jednotlivé druhy došlapů. Mají výztuhy a podpěrky a jejich úkolem je přinutit vaši patní kost dopadat na podložku kolmo, přímo pod končetinou. Klouby by tak teoreticky při běhu měly dostávat zpětné rázy v pozicích, kde jsou namáhány nejméně.

Výběr boty je tak nejvíce o komfortu. Všechno přidružené, s čím se musí tělo vyrovnávat (pronace, supinace, špatně zvolená bota), stojí energii navíc. A s přibývajícími kilometry je to samozřejmě znát více a více. Běháte-li jen několik málo kilometrů týdně, klidně si kupte kecky v supermarketu a nic neřešte.

Běh představuje pro lidské tělo jednostranné zatížení, takže je třeba ho nějakým způsobem kompenzovat. Nemusíte zrovna mávat železem ve fitku, ale jděte si občas i zaplavat nebo potrénujte cviky s hmotností vlastního těla.
René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce