Rubriky:

Radíme

Jak utéct zraněním?

9. listopadu 2015 14:17 - Praha

Člověk se může na různých místech dočítat, že běhání je vlastně nebezpečný sport. Prý je spojen se spoustou zranění a jejich počet dokonce narůstá. Nejrůznější statistiky ukazují, jak je ten běh vlastně nezdravý a jak je vlastně lepší se mu nevěnovat. Myslíte si, že je to pravda?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Já osobně to nedokážu posoudit ani zhodnotit. Za dvacet let běhání jsem se k žádnému vážnému zranění ‒ vyjma pár puchýřů nebo škrábanců ‒ nedopracoval. Jen k radosti a nadšení. Asi jsem prostě málo trénoval. Ale znám pár běžců s mnohonásobně více zkušenostmi a kilometry ‒ a nic. Třeba takový Petr Vabroušek se nad tím po desetiletích závodní kariéry jen usmívá.

Externě a interně

Pojďme se ale na problém podívat opravdu vážně. Na to, zda se při běhání zraníte, mohou mít v zásadě vliv dva druhy faktorů ‒ vnitřní a vnější. S těmi interními, jako je věk, pohlaví, stavba kostry, váha atd. většinou až tak mnoho nenaděláte. To ty externí faktory ovlivníte mnohem lépe. Frekvence tréninků a jejich intenzita, výběr bot, zaměření tréninku také na hluboký stabilizační systém, ohebnost, pružnost... To lze ovlivnit poměrně snadno a řekněme rychle.

Poslouchej své tělo

Porozumění vlastnímu tělu je základ nejen běhu, ale vlastně všech sportovních aktivit. Je jasné, že pokud budu nazrálý padesátník s předchozí nulovou fyzickou aktivitou a vyběhnu na trať horského maratónu, pravděpodobně se proletím záchranářským vrtulníkem, aniž bych dosáhl cíle. Každý má však trochu jiné dispozice a pro každého funguje něco trochu jiného. Základní biomechanické, fyzikální a chemické zákonitosti ale platí pro každého, takže můžeme shrnout několik základních pravidel, které vám pomohou se případným zraněním vyhnout, ať už jste kdokoli:

• Nechte se inspirovat ostatními (trénink, běžecký styl apod.), ale vybírejte si od nich jen to, co vám skutečně sedí.
• Nenavyšujte svoje tréninkové dávky o více než 10 % z týdne na týden.
• Svůj tréninkový plán vždy šijte na míru aktuálním možnostem svého těla, nikoli svým aktuálním časovým možnostem.
• Běhání si užívejte, vyhněte se přílišnému analyzování. To si nechte až na dobu, kdy budete trénovat na olympiádu.
• Vyberte si běžeckou obuv tak, aby vám dobře seděla a nic vás z ní nebolelo. Ideálně rotujte několik párů od různých výrobců, případně vkládejte také úseky naboso, abyste nenechali svá chodidla zlenivět.
• Rozvíjejte se rovnoměrně. Nezapomínejte na pravidelný strečink a kompenzační cvičení.
• Mějte na mysli základní fakt prověřený staletími: Nejdůležitější součástí tréninku je odpočinek!

Hodně radostných kilometrů bez nehod!

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce