Hlavní obsah

S běžkami až na Praděd. Objevte trasy pro běžecké lyžování v Jeseníkách

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ani severomoravské a slezské Jeseníky se svou nabídkou sportovního vyžití v zimě nenechají zahanbit. Podívejte se s námi na nejoblíbenější trasy pro běžecké lyžování a zažijte krásy druhých nejvyšších hor České republiky.

Foto: Petr Horník, Sport.cz

Ilustrační foto.

Článek

Oblast Jeseníků spojují hned dvě moravsko-slezská pohoří, kterými jsou Hrubý a Nízký Jeseník. Severnější Hrubý Jeseník se společně se sousedícím Králickým Sněžníkem a Rychlebskými horami nachází v Javornickém výběžku, společně tak pokrývají okresy Šumperk, Jeseník a Bruntál. Nízký Jeseník pak východním směrem zasahuje až do okresů Olomouc, Opava, Ostrava město i Nový Jičín. Tato rozlehlost obou pohoří tak nabízí nespočet možností, kde si užít běžkařskou bílou stopu.

Dle oficiálního webu Jeseníky.cz výše uvedená pohoří nabízejí na tři stovky udržovaných běžkařských tras, jejichž hlavní dominantou je Jesenická lyžařská magistrála. Obdobně jako tomu je například u Jizerských hor, Beskyd nebo Krkonoš, magistrála je zásadní tepnou tvořící podstatnou část tras, které vás provedou nejzajímavějšími místy severomoravské pohoří. A o jaké tratě se jedná?

Jesenická lyžařská magistrála

Tato běžkařská stopa prochází klikatou trasou Králickým Sněžníkem, pokračuje napříč jižní částí Rychlebských hor a za Ostružnou vstupuje do Hrubého Jeseníku.

Ramzová-Červenohorské sedlo (15 km)

Vhodným nástupním místem je její jesenický začátek v Ramzovském sedle. Odtud se můžete vydat slušným převýšením směr Šerák, pokračovat na vrchol Keprník až náročnějším sjezdem k Vřesové studánce a pokračovat až na Červenohorské sedlo. Touto trasou ujedete přibližně 15 km.

Červenohorské sedlo-Praděd-Ovčárna (16 km)

V Červenohorském sedle pak může začínat vás druhý výlet po bílé stopě Jesenické magistrály s cílem na druhé nejvyšší hoře ČR, kterou je 1491 metrů vysoký Praděd. V tom případě vás čeká necelých 16 kilometrů, do kterých započítáme odbočku přímo na rozhlednu Pradědu. Z Červenohorského sedla budete stoupat přes chatu Švýcárna kolem Malého i Velkého Dědu až na Praděd. Za odměnu pak bude odpočinek při dlouhém sjezdu do Ovčárny pod Petrovými kameny.

Ovčárny-Na Skřítku (16 km)

Nedaleko Ovčárny pak můžete zahájit další se svých běžkařských výprav. Tentokrát se vydáte jednou z nejkrásnějších výhledových tras celých Jeseníků. Od rozcestí Nad Ovčárnou kolem vrcholu Vysoká hole přes Kamzičník pod Jelení hřbet se vám představí nádherné scenérie jesenické přírody. U Jelení studánky pak odbočíte vlevo směr chata Alfrédka. Dále se vydáte k rozcestí Pod Josefínkou, za kterým minete vodopád. Následně projedete Pod Zelenými a později také Ztracenými kameny, abyste zakončili svou šestnáctikilometrovou pouť u motorestu Skřítek.

Kromě Jesenické magistrály, na kterou z výše uvedených příkladů známějších běžkařských tratí navazují další úseky bílé stopy, mají Jeseníky také samostatná běžkařská střediska. Příkladem jsou komplexy tratí v Nové Vsi u Rýmařova, kolem vodní nádrže Dlouhé stráně nebo v okolí obcí Branná a Kouty nad Desnou.

Pro podrobnější přehled jednotlivých běžkařských okruhů a tras doporučujeme navštívit přehledně připravené webové stránky www.jeseniky.cz

Kam na běžky v Česku

Tipy na trasy a výlety běžeckého lyžování: