Článek
Při znovuzrození značky všichni v mladoboleslavském týmu cítili cejch nezdaru, který tým ze středočeského města provázel. „Po historii s Octavií WRC a Fabií WRC jsme začínali od bodu nula, mnozí na nás hleděli s despektem. Nyní jsme bráni jako respektovaný hráč na poli motorsportu," říká Pavel Hortek, manažer týmu Škoda Motorsport.
Jako jeden z mála je pamětníkem doby, kdy si mladoboleslavský tým prožil s Octavií WRC a později Fabií WRC trápení v mistrovství světa, kdy zklamání střídalo utrpení. Úspěch žádný. Na konci roku 2005 se mladoboleslavský tým stáhl.
O čtyři roky později se vrátil se speciálem S2000 v šampionátu Intercontinental rallye challenge. Český pilot Jan Kopecký byl čtyřikrát v konečném účtování druhý, jeho týmový kolega Juho Hänninen v roce 2010 šampionát vyhrál a o rok později v mladoboleslavském stroji dominoval Nor Andreas Mikkelsen vládnoucí IRC i letos. K tomu od sezóny 2010 Škoda dominovala soutěži značek, v roce 2011 navíc vyhrál Hänninen titul mistra světa třídy SWRC.
„Ekonomicky i z hlediska zviditelnění značky jsme dosáhli diametrálně odlišného výsledku než v minulé éře," upozorňuje Michal Hrabánek, nejvyšší šéf Škody Motorsport. „Ve značkách jsme slavili sedmadvacet vítězství, Hänninen s jedenácti triumfy zůstane navždy nejúspěšnějším pilotem historie IRC," zdůrazňuje Hrabánek.
Škoda z mapy mezinárodních soutěží nezmizí
Důvod proměny týmu disponujícího v jedné éře vozem hodným pohrdání a v druhé sbírající triumfy? „Změna vedení," zamýšlí se Hortek. „Michal Hrabánek si jako nový šéf Motorsportu vybojoval možnost sestavení týmu, který jsme v minulosti neměli. A naše oddělení se stalo součástí firmy, už nešlo jen o závodění dotované firmou bez zpětné vazby. Nedílnou součástí projektu Fabie S2000 byl zákaznický program, Motorsport se stal součástí propagace celé značky Škoda," vysvětluje Hortek.
Však také Škoda během čtyř let existence Fabie S2000 prodala do soukromých týmů pětačtyřicet vozů. „Šlo o určitý minoritní příjem, ale náklady na celý projekt byly pochopitelně mnohonásobně vyšší, byť rozpočet byl menší než v době WRC," vysvětluje Hortek, že záměr českého týmu se v seriálu Intercontinental rallye challenge naplnil.
„V tomto mistrovství jsme našli ideální uplatnění. Díky spojení seriálu s televizní stanicí Eurosport byla trvalá záruka sledovanosti, o jaké si třeba mistrovství světa mohlo nechat jen zdát," přemítá Hortek.
Škoda z mapy mezinárodních soutěží nezmizí ani po zrušení seriálu IRC, který se letos konal naposledy. Už příští rok hlavní promotér dosavadního šampionátu v podobě Eurosportu pod svá křídla vezme mistrovství Evropy. „Minimálně další rok budeme ještě pokračovat s Fabií S2000," přiznává Hrabánek, že ani do budoucna nebude český tým na mezinárodní mapě chybět.
Přestup do už jednou poznané nejvyšší galaxie mistrovství světa vůbec neřeší. „Z hlediska koncernu bude elitní kategorie pokryta od ledna nasazením Volkswagenu Polo WRC. My se budeme soustřeďovat na program, z něhož je možné nadále utužovat důvěryhodnost značky prostřednictvím klientského programu," říká Hortek.
Škoda Motorsport v IRC | |
---|---|
2009 | |
2. Jan Kopecký | vítězství v Barum rallye a na Kanárských ostrovech |
6. Juho Hänninen | vítězství v Ruské rallye |
Pořadí značek: | 1. Peugeot, 2. Škoda, 3. Ralliart Mitsubishi. |
2010 | |
1. Juho Hänninen | vítězství v Argentině, na Sardínii a ve Skotsku |
2. Jan Kopecký | vítězství na Kanárských ostrovech |
4. Freddy Loix | vítězství v Belgii, rallye Azorských ostrovů a Barum rallye |
Pořadí značek: | 1. Škoda, 2. Peugeot, 3. M-Sport Ford. |
2011 | |
1. Andreas Mikkelsen | vítězství ve Skotsku a na Kypru |
2. Jan Kopecký | vítězství v Barum rallye a Maďarsku |
3. Juho Hänninen | vítězství na Ukrajině a rallye Azorských ostrovů |
4. Freddy Loix | vítězství v Belgii |
Pořadí značek: | 1. Škoda, 2. Peugeot, 3. Subaru. |
2012 | |
1. Andreas Mikkelsen | vítězství na Madeiře a v Rumunsku |
2. Jan Kopecký | vítězství v Rallye Kanárské ostrovy a na Sicílii |
3. Juho Hänninen | vítězství v Belgii a Barum rallye |
Pořadí značek: | 1. Škoda, 2. Peugeot, 3. M-Sport Ford. |