Hlavní obsah

Hranice mezi životem a smrtí je v F1 opět tenká

PRAHA

Safety first, bezpečnost především! Mezinárodní automobilová federace sáhla před letošní sezónou k úpravě pravidel mistrovství světa vozů formule 1 jednak s ohledem na vyrovnání konkurence, jednak chtěla přispět ke zvýšení bezpečnosti při závodech královské automobilové třídy. Předpis o použití jedné sady pneumatik byl v tomto ohledu ale službou medvědí.

Článek

Přímo to o minulém víkendu dokázala situace při Velké ceně Evropy. Co že se vlastně na Nürburgringu stalo? Fin Kimi Räikkönen se usadil v čele jezdeckého pole a při nájezdu do posledního kola zřejmě nikdo nepochyboval, že si dojede pro třetí vítězství v řadě.

Pilot McLarenu ale šachovnicový praporek nespatřil. Finovy totálně sjeté pneumatiky daly zabrat zavěšení kol, závěs pravého předního nakonec nevydržel a Räikkonenův výlet mimo trať zastavila až ochranná bariéra. O obrovském štěstí pak mohl hovořit Jenson Button, jehož monopost minul rotující Fin skutečně o vlásek...

Räikkönenovi tak zbyly oči pro pláč, jeho havárie přihrála do klína další vítězství vedoucímu muži průběžného pořadí Fernandu Alonsovi. Především se ale ve finskému mladíkovi vzedmula obrovská vlna vzteku na nařízení, vinou kterého o postavení fakticky přišel. A nebyl sám.

S důraznou kritikou vystoupil také zkušený David Coulthard, podle nějž bylo rozhodnutí o povolení použití jen jedné sady pneumatik od samého začátku omylem. "Na jednu stranu tohle nařízení chápu, smaže určité rozdíly. Na druhou stranu je ale neoddiskutovatelný fakt, že je tato regule ohromně nebezpečná. Nás jezdce staví před rozhodnutí, zda pokračovat v závodu na poškozených pneumatikách nebo riskovat penalizaci při výměně a ztrátu postavení. Jak se asi závodník rozhodne?," ptal se po závodu v Německu.

"Já sám jsem v závěru jízdy na Nürburgringu před takovým rozhodnutí stál. Kvůli vibracím způsobeným sjetými pneumatiky jsem sotva viděl dráhu, ale odmítal jsem připustit, že bych zajel do boxů a přišel o své čtvrté místo," dodal skotský pilot.

Člověka až napadá, jak je možné, že se situace, k níž došlo v závěru Velké ceny Evropy, neodehrála už při některém z předešlých závodů světového šampionátu. Každopádně Räikkönenův karambol ukázal na jednu ze slabin současného systému formule 1. A FIA by měla pravidla o výměně přehodnotit. Dřív, než bude pozdě. Do konce sezóny zbývá ještě dvanáct Velkých cen...

A ještě něco zrušení duelů mechaniků v boxech závodům formule 1 ubralo. Nebo vás nezvedaly ze židle ubíhající sekundy vedle chlapíka v kombinéze marně zápasícího s uchycením pneumatiky?

Reklama

Související témata: