Rubriky:

Motorsport

Vršecký touží rozjet tahač rekordní rychlostí

6. prosince 2006 08:07 - PRAHA

V pátek oslaví David Vršecký jednatřicáté narozeniny a hned příští den by chtěl na dosud uzavřeném úseku hradecké dálnice rozjet pětitunový tahač Buggyra na rychlost 300 km/h a znovu se zapsat mezi držitele rekordu.

"Na kilometrovém úseku musím rychlost udržet při měřené jízdě v obou směrech. To je asi dvanáct sekund. Snad to motor přežije a já také. Každopádně si chci narozeniny užít. Kdoví, co bude v sobotu. Ani vánoční dárky jsem ještě nekupoval," říká s drsným humorem úspěšný český jezdec v Evropském poháru trucků.

Jaké je riziko? Představte si auto jedoucí 160 km/h na hladkých pneumatikách a na sněhu, podobně se chová monstrózní tahač v uvažované rekordní rychlosti. A zkuste ho v ní udržet alespoň 12 sekund a pak zastavit. Kdyby se to nepovedlo, zřejmě by byl úsek nové dálnice protažen až k Hradci Králové... "Nejspíš ano," usměje se Vršecký. "Strach? Jo, mám, když se ubírá a auto se rozkýve. Udržet ho pak na silnici, to je makačka. S plynem i brzdou musím velice citlivě," přiznává už vážně.

Ideál hledal v tunelu

Ideální tvar speciálně kapotovaného tahače se hledal v aerodynamickém tunelu. "Auto je třeba udržet na silnici, má tendenci pokusit se vznést. David bude v kabině doslova zalepený," líčí manažer Martin Landsdorf a prozrazuje, že motor Gyrtech o objemu 12 000 ccm disponuje výkonem 1900 koní a má zvláštní chlazení, aby nedošlo k předčasnému přehřátí.

Vybrat v Česku úsek, kde by se dal rekord zajet, nebylo lehké. "Našli jsme ho na nové dálnici D 11 mezi 73. až 75. kilometrem, který se zpřístupní teprve před Vánoci. K měřenému úseku se tahač bude rozjíždět z mírného kopečka," líčí Lansdorf s tím, že rozhodne počasí, protože povrch dálnice nesmí být vlhký.

"Když jsem při testech viděl při brzdění auto plavat, a pak kilometr dlouhou čáru od pneumatiky, zatrnulo mi. Jakmile nebude v sobotu, případně v neděli všechno ideální, Davida za volant nepustíme. I kdyby prosil. Bezpečnost nadevše," zdůraznil Landsdorf s tím, že pokud rekordní pokus neumožní klimatické podmínky, zkusí to jindy a jinde. "Třeba na moskevském letišti Šeremetěvo," naznačil.

Rekord už drží

Vršecký už drží stávající světový rychlostní rekord s tahačem výkonem 281,723 km/h z Dubaje 2004. Kdyby ale nyní pokořil vysněnou hranici 300 km/h, stal by se absolutně nejrychlejším Čechem za volantem automobilu. Jaroslav Páral má s Jaguarem 220 XJ zapsáno v rekordních listinách 292,647 km/h. "Dá se to překonat, když všechno půjde bez problémů, věřím si," odmítl pochybnosti Vršecký.

"Zažil jsem rychlost 350 kilometrů v hodině za volantem formule v amerických závodech Indy. Ale tahač na tři sta kilometrů? To je šílené. Neumím si to představit," přiznává nejlepší český automobilový závodník Tomáš Enge. "Takhle rychle snad ani nemůže tahač jet," kroutil hlavou i pilot F1 Nico Rosberg, když slyšel o chystaném rekordu.

Karel Felt, Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Motorsport