Hlavní obsah

To není závod, ale destrukce aut, tvrdí po odstoupení z Dakaru Spáčilův tým

LA RIOJA

Start na dvanáctou dakarskou etapu z Fiambaly do městečka La Rioja byl pro Liazku Marka Spáčila posledním. „Hned asi po dvou kilometrech od startu jsme zapadli do písku. Měli jsme celý zadek zahrabaný až po korbu a museli jsme hrabat,“ řekl Marek Spáčil. Kvůli problémům s nápravami se v závodu nedalo pokračovat dál. Kola nezabírala tak, aby se auto pískem protlačilo a to byly teprve první metry dun. Ty tvořily velkou část čtvrtečního speciálu.

Foto: www.ms-rallytruck.cz

Oprava liazky týmu MS-Rallytruck.cz při Rallye Dakar

Článek

Posádka  se proto domluvila, že nebude dál v závodu pokračovat. „Chybí nám náhradní díly, abychom auto opravili a pokračovali dál,“ vysvětlil Spáčil. Problém  se projevil už před několika dny a mechanici jej řešili v rámci svých možností úpravami náprav. Nepodařilo se však docílit toho, aby všechna čtyři kola zabírala stejnou silou.

„Třináctého ledna byl pro nás smolný den. Den před tím jsme řešili pokažený chladič řízení, pak přišly defekty a nejhorší byl porouchaný reduktor, který nás postavil mimo hru. Kdyby jsme měli náhradní díly, myslím, že by to mohlo dopadnout jinak,“ podělil se o svůj názor navigátor Jaroslav Lamač. Podle šéfa týmových mechaniků výrobci náprav nedodali včas před odjezdem závoďáku díly, které by nyní pomohly.

Celý MS - rallytruck tým nyní bude pokračovat s dakarskou karavanou ve směru závodu až do Buenos Aires. Svou kapitolu v Rallye Dakar 2009 posádka Liazu 4x4 Dakar končí na sedmé pozici. „Víme, že jsme schopni konkurovat závodníkům s nejlepší technikou. Je to pro nás výzva do dalšího závodění. Teď jsme si to vyzkoušeli a můžeme vychytat co udělat jinak,“ dodal Spáčil.

Navigátor: To není závod, toje vědomá destrukce aut

„Myslím, že to byl můj nejhorší Dakar za sedm let,“ narážel na náročnou jihoamerickou verzi rallye Lamač. „Jednu takto rozbíjející jsem zažil v devadesátým osmým roce. Toto je o rozbíjení techniky a ne o závodění. Myslím, že to asi ve druhé polovině závodu organizátorům došlo, že to přepálili a rušili nesmyslně etapy a schovávali se za počasí,“ pokračoval.

Důkazem tvrdé selekce byl poloprázdný bivak ve Fiambale, kam mohli kvůli čtvrteční maratónské etapě jen závodníci. „Toto není závod, toto je vědomá destrukce aut. Už v jedné té rozbíjecí etapě jsem si říkal, že se na to vykašlu. Ale jak říká Pepa Kalina, Dakar je droga. Kdyby mi to Marek příště nabídl, asi bych těžko říkal ne,“ dodal Lamač.

Argentinci jejich kamion obdivovali

Druhý pilot zelené Liazky Zdenek Kubeša Rallye Dakar, stejně jako první pilot Marek Spáčil, absolvoval v roli závodníka poprvé. Do závodu by prý šel znovu, ale s ročním odkladem. „Jel bych, ale ne tímto autem. Muselo by se celé postavit nové. Muselo by mít jiný podvozek, jiné nápravy, jiné tlumiče a podobně. Kdyby přišla nabídka znovu, řekl bych ano, ale viděl bych to tak rok vynechat, postavit auto znovu, pořádně nachystat a pak teprve vyrazit,“ viděl to jasně.

Z nutného konce závodu nejsou smutní jen závodníci a fanoušci týmu, ale i někteří argentinci a zástupci konkurenčních týmů. „Pro mě je strašně příjemný, že se naše auto líbí, že dokázalo zaujmout designem. Spousta lidí i soutěžících nám řekla, že máme strašně krásný kamion. Ve Fiambale za mnou přišel domorodec a říkal, že se synem závod sledují a naše auto se jim hodně líbí a fandí nám,“ řekl Lamač.

Reklama

Související témata: