Rubriky:

Rallye

Nejasná koncepce ničí automobilové soutěže

3. prosince 2004 12:57 - PRAHA

Rallye v Česku zažívala v posledních letech boom, o kterém se jiným sportům mohlo jen zdát. Šlo o odraz situace všude ve světě. Jenže letošní sezóna přinesla drtivý obrat. Nejasná koncepce a zmatečné kroky vedení Mezinárodní automobilové federace srazily automobilový sport hodně zpátky.

 

ewrc.cz/Daniel Porazil

Není třeba dlouze pátrat po důvodech. Hlavním je eliminování nadupaných speciálů WRC, s pohonem čtyř kol a elektronikou jak ze sci-fi. Stroje za milióny táhly diváky k tratím. Ruku v ruce s rostoucí popularitou stoupal i zájem sponzorů. A následně médií. Kolotoč, z kterého měli užitek všichni. Nepochopitelné omezení roztočilo spirálu dolů.

Za rok ve stejné podobě

Pro nadcházející sezónu mohou být diváci i soutěžící v relativním klidu. "Český šampionát se pojede, s výjimkou Barum rallye, ve stejné podobě jako v roce 2004," ujišťuje Radovan Novák, generální sekretář Federace automobilového sportu (FAS) ČR. "I s vozy WRC. Pokud nějaké budou," doplňuje Novák.

Ani jemu po nesmyslných nařízeních FIA neunikly klesající počty lákavých "bonbónků" na tratích. Podle odhadů bude v Česku sedm nebo osm vozů WRC: Pech (Focus), T. a Š. Vojtěchovi (Peugeot 206), Triner (Cordoba), dvěma speciály disponuje Trněný, o získání vozu usiluje Volf, otazník visí nad Kopeckým (Fabia) a Krestou. Před rokem jich byl dvojnásobek až trojnásobek.

"Dokud budou chtít kluci jezdit s vozy WRC, tak je nehodláme omezovat," slibuje Novák. "Jsem však přesvědčený, že během dvou tří let tyto stroje skončí," přemítá Novák.

Pech útlum nečeká

"Je škoda, že se vozy WRC eliminují. Pro diváky byly jedinečné. Auta jezdila do zatáček dveřmi napřed, byly to parádní okamžiky pro fanoušky. Lidí přibývalo, ale v poslední sezóně to nabralo rapidní obrat," vypráví Emil Triner, zkušený jezdec pilotující Seat Cordoba WRC.

"Úplným zrušením vozů WRC by domácí šampionát trpěl. Už nyní, kdy došlo k poklesu speciálů se to výrazně projevilo na sledovanosti," míní Štěpán Vojtěch, pilot Peugeotu 206.

I Milan Liška, který jezdí s vozem Mitsubishi Lancer ve skupině N, se přimlouvá za zachování kategorie A8. "Vozy WRC by v šampionátu neměly chybět. To je přece třešnička na dortu. Zakazování speciálů je nesmysl. Jde o ochuzení soutěží, nekoncepční krok. Zvláště když taková auta v Česku máme."

Úřadující vicemistr českého mistrovství Václav Pech není zastáncem tak radikálních názorů. "Myslím, že žádný velký útlum šampionát po případném zákazu WRC nezaznamená. Pokud k naplnění hrozby v podobě zákazu dojde, nebudou mít další startující srovnání s těmi nejsilnějšími a lidé budou chodit na enková auta nebo Super šestnáctky."

Speciály delikatesou

Čísla však hovoří jasně. Minulý ročník Barum rallye, největší domácí soutěže, podle odhadů a propočtů pořadatelů navštívilo přes 250 tisíc diváků. Letošní propad byl podle organizátorů o 70 tisíc! I Bohemia rallye, druhé nejvýznamnější soutěži v Česku, lidí ubylo, i když ředitel Bohemia rallye Zdeněk Běla přesvědčuje, že k poklesu návštěvnosti nedošlo. Asi i proto, že jeho podnik se pyšní skvělou vizitkou. Jako jeden z mála není chaotický.

Samotný Běla vozy WRC nezatracuje. "Jsou to nádherná auta. Jenže jsou jen pro vyvolené. A my přece chceme dopřát závodění širšímu množství lidí. Jsem přesvědčen, že si mnozí ze současných uživatelů WRC oddechnou, až přesednou do levnějších strojů," míní Běla.

Pokud se letos do Bohemia rallye vozy WRC přihlásí, pojedou znovu v čele startovního pole. "Zaslouží si to. Díky nim vzrostla popularita rallye," tvrdí Běla a připouští, že by mu v případě absolutního zákazu speciály chyběly: "Jsou kořením soutěží."

Radek Malina, Právo

Zrušit