Hlavní obsah

Loprais prožil nepopsatelné utrpení a na závěr Dakaru si vytvořil rekord v předjíždění

Valparaíso

Konec dobrý, všechno dobré. V případě Aleše Lopraise to tak docela neplatí, vítěznou tečku Rallye Dakar mu ale nikdo nevezme. Se svým kamiónem Královna 69 ovládl sobotní 13. etapu a celkově skončil šestý s více než pětihodinovou ztrátou na vítězného Rusa Karginova s kamazem. „Dakar 2014 byl prozatím nejtěžším závodem, který jsem kdy absolvoval,“ hodnotí pilot, který až v pátek kvůli prasklé hadici od kompresoru přišel o šanci na celkové umístění na stupních vítězů.

Foto: Chytka Marián, ČTK

Aleš Loprais se speciálem nazvaným Královna 69 na trati Rallye Dakar.

Článek
Fotogalerie

Lopraisova tatra na rozloučenou s Dakarem získala druhé letošní etapové vítězství. Mechanici předvedli skvělou práci a Královna 69 prošla před posledním měřeným testem důkladným servisem. Na 157 kilometrů dlouhé speciálce z La Sereny do cílového Valparaísa se Aleš Loprais musel vypořádat s faktem, že startoval až z hloubi pole, ale ve spolupráci s navigátorem Sergem Bruynkensem a mechanikem Radimem Pustějovským to zvládl suverénně. Do cíle proletěl jako nejrychlejší.

„Nikdy jsem nepředjel tolik účastníků jako v závěrečné etapě! Kvůli pátečním problémům jsme měli nejhorší možnou pozici na startu. V prachu jsme předjeli více než 50 aut a kamiónů. Nakonec se to ale povedlo a vyhráli jsme poslední etapu," líčí Loprais v týmové zprávě.

Když neměli problémy, vždy dojeli na stupních

Na slavné rallye vyhrál etapu celkem již sedmkrát. „Na Dakaru podobně jako na Tour de France se zvlášť evidují vyhrané etapy. I když jsme už bohužel nemohli ovlivnit celkový výsledek, chtěl jsem alespoň tohle. Dakar 2014 byl prozatím nejtěžším závodem, který jsem kdy absolvoval. Měli jsme jen čtyři bezproblémové etapy a ve všech jsme dojeli na stupních vítězů. Zbývající etapy pro mě a celou posádku byly místy nepopsatelným utrpením. Nicméně takový je teď Dakar," oddechl si Aleš v cíli.

Pro svoji Královnu má jen slova uznání. „Queen 69 je relativně nová ‚Tatřička'. Chtěl jsem toho po ni víc, než byla schopna absolvovat, nicméně když fungovala, tak doslova letěla a nebyl problém místy porážet tovární ruský tým Kamaz nebo polotovární tým Iveco de Rooye. Rychlost máme dostatečnou, ale dojíždíme na výdrž techniky. Je to přímo úměrné velikosti našeho týmu. Jsme první ryze privátní tým bez tovární podpory, který občas zamíchá kartami vepředu. Tým Kamaz a hlavně Andrey Karginov si první místo plně zasloužili," srovnává Loprais.

Také Tománkova tatra dojela do cíle

Doplatil na to, že i jediný výpadek dokáže s pořadím notně zamíchat. Nebýt páteční ztráty, mohl se Loprais až do konce bít o sošku beduína, kterou dostávají v cíli členové prvních tří posádek. Dlouho útočil na třetí příčku, ale takový je Dakar - nic neodpouští.

Odměnou celému týmu může být fakt, že se oba stroje dopravily až do cíle, což se mnohým nepovedlo. Tatra Jana Tománka skončila v celkovém pořadí na 18. místě a to je mezi pěti desítkami kamiónů, které dorazily až do Valparaísa, velmi slušný výsledek. Stejným výsledkem se může pochlubit i motorkář David Pabiška, který tak má za sebou nejlepší Dakar v životě.

Reklama