Hlavní obsah

Počasí motá hlavy nejen Čechům

Salou

Výhoda, které se může změnit v nevýhodu. I tak lze vnímat změnu zařazení Katalánské rallye, která startuje v pátek v městečku Salou, v kalendáři mistrovství světa. Od jedenačtyřicátého ročníku totiž uběhlo necelých pět měsíců, což je pro posádky účastnící se minulého ročníku obrovská výhoda. V čem je tedy problém?

Foto: Zdeněk Sluka

Štěpán Vojtěch s Peugeotem 206 WRC na trati Katalánské rallye

Článek

Soutěž se ve Španělsku tradičně jezdila v říjnu, kdy bývalo počasí přeci jen stálejší. Přesun na březnový termín všechny prognózy ničí. Volba pneumatik bude složitější než kdykoli v minulosti.

"Není to vůbec jednoduché," přiznal Štěpán Vojtěch, pilot Peugeotu 206 WRC z Czech OMV rallye týmu. Zatímco v městečku Salou vládlo v průběhu čtvrtečního dne krásné jarní počasí a letovisko na Costa Daurada zalévalo sluníčko, na tratích rychlostních zkoušek v horách místy pršelo a odpoledne už byl déšť vytrvalejší.

Doma nemá člověk z čeho vybírat

"Při domácích soutěžích nemá člověk tolik z čeho vybírat, ale tady je samozřejmě pneumatik hodně, a tak z toho má člověk zamotanou hlavou. Zejména s ohledem na charakter tratí. Třeba hned první rychlostní zkouška byla při tréninku schovaná v takovém hodně vlhkém mraku a sem tam byl asfalt mokrý," naznačil Štěpán Vojtěch, že hned prvních pětadvacet kilometrů může mnohé napovědět o ambicích posádek pro zbytek soutěže.

Není žádným tajemstvím, že při rychlostních zkouškách Katalánské rallye posádky využívají při četnosti šikan nejkratší možnou cestu. Ve většině zatáček tak může být v případě nepříznivého počasí ještě pro posádky s větším startovním číslem hodně nečistot.

"Při tréninku to bylo jak na okruhu," usmíval se Vojtěch. "Ale až zítra ráno vyrazíme, bude to úplně jiné. Hodně nebezpečné na defekty. Nikdy nevíte, co je mimo cestu nebo co se těmi předchozími průjezdy odkrylo. Stačí i malý kámen a může vás to pěkně rozhodit," přemítal liberecký závodník.

Kresta je do děje vtažen dostatečně

Za pravdu mu dával i kamarád Roman Kresta, člen továrního týmu Ford. Letos sice rodák ze Zlína na startu chybí, ale do děje soutěže je vtažen dostatečně. Působí totiž v roli špióna na počasí a pneumatiky pro Matthewa Wilsona. Syn šéfa stáje BP Ford Malcoma Wilsona pilotuje Focus WRC 04.

"Je to hodně ošidné. Dobře si pamatuji, jak loni projeli v kopcích špióni a trať byla zalitá vodou. Vzal jsem měkké pneumatiky, jenže než jsme se do hor dostali, začalo svítit sluníčko a ztratili jsme tak desítky vteřin. Chce to mít i štěstí. Letos bude soutěž v tomhle směru hodně náročná," přemítal v servisním parku před večerním slavnostním startem Kresta.

I další dva čeští zástupci ve startovním poli Jan Kopecký a Martin Prokop hleděli k nebi se zadumanou tváří. "Správná volba tady bude jeden z nejklíčovějších faktorů," říkal Kopecký startující s Fabií WRC. "Vždy budu volit tu bezpečnější variantu," nastínil plány Prokop pilotující Citroën C2 Super 1600.

První rychlostní zkouška dvaačtyřicátého ročníku Katalánské rallye odstartuje zítra ráno pět minut po osmé hodině. Na posádky čeká 137 měřených kilometrů v šesti rychlostních zkouškách. Celkem absolvují 532,6 km.

Reklama

Související témata: