Hlavní obsah

Francouzské automobily vládnou světovým rallye

PRAHA

Francouzské automobilky Renault a Citroën zcela ovládly světový šampionát v rallye. V šampionátu jezdců jsou po třetině seriálu na prvních pěti místech seřazeni jezdci dvou zmíněných týmů a v Poháru konstruktérů bojují o prvenství rovněž francouzští výrobci. A aby byla nadvláda galského kohouta dokonalá, je hlavním partnerem olejářský gigant Total.

Článek

Peugeot, tradiční účastník světových rallye, dostal ve svém 'krajanovi' velice zdatného protivníka.

Stoprocentní Peugeot

Suverén posledních ročníků také angažoval kvarteto momentálně nejlepších jezdců. Jedničkou je Fin Marcus Grönholm, obhájce titulu, jehož největším soupeřem je týmový kolega a jeho předchůdce na světovém trůnu Angličan Richard Burns. Ten momentálně vede o dva body. Třetím do party je mladý Fin Rovanperä a čtvrtým francouzský dravec Gilles Panizzi, který je vynikající především na asfaltech.

"Už v samotném týmu je obrovská konkurence, ale v našem týmu panují naprosto rovnocenné podmínky. Ani jako světový šampión nemám žádné výhody. Prvotní zájem nás všech je úspěch značky, pak přicházejí na řadu osobní ambice. Perfektní vozy a profesionální přístup všech členů týmu je zárukou, že se nikdo nemusí cítit ukřivděný. Naše síla je právě ve spolupráci. Samozřejmě si každý jezdec rozhoduje o detailech, týkajících se jeho vozu, ale vyměňujeme si bez problémů zkušenosti, nikdo před nikým nic netají," nechal nahlédnout do zákulisí týmu Marcus Grönholm.

Grönholm za Burnsem

Právě on byl jedním z prvních jezdců, který se zapojil do přípravy projektu Peugeot. "V roce 1998 jsem získal informace o připravovaném projektu. Tehdy jsem nebyl ještě žádná velká hvězda. Šéf projektu Jean-Pierre Nicolas chvíli zvažoval moji poněkud drzou nabídku služeb, ale odpověděl mi kladně. Od začátku jsem tedy byl u vývoje peugeotu, který bez nadsázky považuji za nejlepší soutěžní vůz na světě. Nejprve jsme byli jasně lepší na sněhu a šotolině, nyní už umíme vyhrávat i na asfaltu," dodal Grönholm.

"Když jsem se subaru získal titul, bylo mi jasné, že tento vůz je na vrcholu a neviděl jsem momentálně perspektivu dalšího posunu vpřed. Nabídku Peugeotu jsem proto přivítal, i když mi bylo jasné, že nebudu jedničkou, protože na tu si v tomto týmu nehrají. Dostal jsem do ruky vynikající auto a za kolegy vynikající jezdce, kteří jsou i mými velkými soupeři. Cítím sám na sobě, že se v tomto skvělém profesionálním prostředí sám stále zlepšuji," řekl Richard Burns, jenž momentálně vede v MS před Grönholmem o dva body.

Citroën stále útočí

Citroën vstoupil do světových rallye ve velkém stylu před třemi roky. Do letošní sezóny, kterou absolvuje tým poprvé celou, se výrazně posílil jezdecky. Služebně nejstarší je Francouz Sébastian Loeb, který už loni vyhrál slavnou rallye Monte Carlo, ale po penalizaci o prvenství přišel.

Ještě závodnicky zkušenější je Philippe Bugalski, který se výrazně podílel na vývoji vozu, ale nyní už stojí v pozadí a více se uplatňuje jako testovací jezdec. Citroën nyní staví vedle Loeba na dvojici bývalých světových šampiónů Španělu Carlosi Sainzovi a Skotu Colinu McRaeovi.

"Byla to skvělá nabídka, jaká se nedala odmítnout," přiznal Carlos Sainz, který už na sklonku minulého roku hovořil vážně o konci kariéry... "Svůj hlavní úkol vidím především ve zkušenostech, které mohu předávat, ale to neznamená, že bych nechtěl ještě jednou zažít pocit mistra světa. Jsem realista. Peugeot je přeci jenom o kus vpředu, ale Citroën mu šlape na paty a má předpoklady zaujmout jeho vedoucí pozici."

Možná zbude jeden

Vzhledem k tomu, že Peugeot i Citroën jsou sdruženi pod firmou PSA, hovoří se, že o odchodu jednoho z nich z rallye. Zatím to není tak žhavé, protože jejich konkurence přináší užitek oběma. Je však pravděpodobné, že se Peugeot, podobně jak se v minulosti už stalo, na čas odmlčí a vystřídá ho Citroën.

To je však zatím spekulace o budoucnosti. V současnosti bojují o oba tituly a vládnou světovým rallye. Suverénní postavení francouzských vozů tak v nejbližší době sotva někdo ohrozí.

Reklama

Související témata: