Rubriky:

Běžkyně sobě

Ženy v menopauze a běh? Zkuste novou startovní čáru

10. prosince 2015 07:13 - Praha

Návaly horka, nespavost, přibývání na váze. Poznáváte se? Pravděpodobně jste ve věku, kdy se hlásí menopauza. Dobrou zprávou je, že nemusíte jen tiše trpět v koutě. S menopauzou totiž můžete pořádně vyběhnout. A to doslova. Nové studie prokázaly, že symptomy menopauzy potlačuje pohybový program a běh může být jednou z variant.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Běh vám pomůže zlepšit spánek, zhubnout nabraná kila, nabrat svalovou hmotu a celkově se budete cítit lépe. Kolísající hladina hormonů v těle se uklidní.

Pokud období menopauzy budete prožívat pasivně, zdravotní problémy na sebe nenechají čekat. Rychlost ztráty kostní hmoty se zdvojnásobí, riziko srdečních onemocnění se zvyšuje. Dokonce může překonat míru tohoto rizika u stejně starých mužů.

World Magazine ve spojení s Melpomene institutem pro zdraví žen zkoumal na více než 620 žen v menopauze s průměrným věkem 50 let. Snažili se zjistit, jak běh ovlivňuje zdraví stárnoucího žen. Většina z nich si sice stěžovala na pomalejší tempo a zvýšené bolesti při běhu, ale výhody běhu nakonec převážily nad negativy. Více než tři čtvrtiny žen přiznaly, že jim běh pomohl zmírnit příznaky menopauzy.

American Journal of Public Health zase zjistil, že hustota kostí běhajících žen v menopauze byla o pět procent vyšší než u těch, které neběhaly. Časopis také uvádí, že ženy ve věku nad 50 let, které alespoň dvakrát v týdnu nesportovaly, byly téměř o 85 procent náchylnější ke zlomeninám než jejich aktivní protějšky. University of California – Berkeley pak uvádí, že riziko rozvoje srdečních onemocnění se u běžkyň v menopauze snížila o téměř 30 procent.

Lepší nálada

Běh má i emocionální výhody. Ženy ve studiích uvedly, že se výrazně zlepšila jejich nálada, 31 procent z nich dokonce tuto skutečnost uvedlo jako nejvýraznější změnu v jejich životě – dobrá nálada se odrazila nejen v jejich soukromí, ale také v práci. Tyto ženy totiž lépe zvládaly pracovní úkoly.

Důležité je mít plán, který je možné postupně měnit a cíle zvyšovat. Zpočátku je však nutné postupovat velice pomalu. Těšte se z malých úspěchů a zbytečně si nedávejte cíle, které nejste schopni splnit. Ideální je konzultovat svůj cvičební plán s odborníkem. Pomůže vám sestavit takový tréninkový program, který pro vás bude nejvhodnější.

S tím úzce souvisí i zdravá životospráva. Nutriční specialisté jsou schopni vytvořit seznam vhodných a nevhodných potravin vašemu tělu na míru – a to na základě mnoha faktorů jako jsou věk, krevní skupina, zdravotní stav, metabolický typ, genetické dispozice, atd. Berou v potaz také veškerá zdravotní rizika.

Menopauza není nemoc

Ještě před několika málo lety se jako jediné řešení menopauzy a zdravotních potíží s ní spojených zdála být hormonální terapie. Dnes už víme, že pohyb může zvládnout víc než léky. Menopauza už není vnímána jako nemoc, který vyžaduje léčbu, ale jako přirozený přechod, kdy je jen třeba ulevit jeho příznakům.

Menopauza tak může být nová výzva, nová startovní čára. Stačí jen malinko – vyběhnout...

Markéta Lyachová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Běžkyně sobě

Filtr článků - Běžkyně sobě


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce