Rubriky:

Co na talíř

Mléko trochu jinak - z rýže a banánů

5. února 2015 16:00 - Praha

Rýžové mléko je malý zázrak ve sklenici. Nejlepší nápoj pro běžce. Je totiž lehce stravitelné, obsahuje sacharidy, minerály, vitamíny a hlavně - je zásadotvorné. To může být pro strádající překyselené sportovce záchranou života.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Na pomoc si bereme knihu a tak trochu i kuchařku světoznámého ultramaratónce Scotta Jurka. Návod vypadá vcelku snadno - nasypat vše do mixéru a zmáčknout knoflík - a tak usuzujeme, že mléko zvládneme připravit i bez přítomnosti žen.

K ruce máme malý mixér a naběračku vařené rýže kombinujeme s vodou v poměru 1:4. Přidáváme ždibec soli a necelou polévkovou lžíci kukuřičného oleje. Mixujeme až do úplného vyhlazení směsi.

Rýže patří mezi středně zásadité potraviny a v jídelníčku sportovců má nezastupitelné místo jako zdroj polysacharidů. Tyto složité cukry slouží tělu jako zásobní a stavební látky a jsou hlavním zdrojem energie svalové činnosti.

Vysokému příjmu jednoduchých cukrů (monosacharidů) bychom se naopak měli vyhýbat. Tělo jejich zpracování zařídí vyplavením většího množství inzulínu a my se pak paradoxně krátce poté, co jsme požili „energetickou bombu", ocitáme v opačném extrému - bez cukru v krevním řečišti (v hypoglykémii).

Jednoduché cukry je naopak vhodné doplňovat v průběhu, ale hlavně po náročném výkonu. Kromě doplnění ztráty tekutin a minerálů je třeba se soustředit na obnovu glykogenu ve svalech a játrech.

Na první lok je to asi takové, jako kdybyste pili vodu z kastrolu, co ve školní jídelně zbyla po navaření rýže. Prostě ne úplně nejedlé, ale dobrovolně byste to asi do svého jídelníčku nezařadili.

Původní receptura se nám moc nepozdává, a tak celý výtvor korunujeme ještě špetkou vanilky a půlkou banánu. Hned je to lepší a výživnější!

V lednici vydrží mléko z rýže čtyři až pět dní, s banánem o něco méně.

CO BUDEME POTŘEBOVAT
1 díl vařené rýže
4 díly vody
špetka soli
lžíce oleje
můžeme ještě přidat vanilku a banán

„Já to pít nebudu!" hlásil redakční kolega Libor při pohledu na zatím nerozmixovanou směs vařené rýže s vodou a solí a několika mastnými oky u horního okraje mixéru. Další kolega bere beze slov hrnek s hotovým nápojem a zhluboka si přihýbá. „Dobrý! Zítra přijdu zas!"

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce