Rubriky:

Co na talíř

Užívejte si jídlo jako profíci ‒ milujte ho!

25. září 2015 13:12

Motivace rekreačních běžců mívá často kořeny také v touze po nižší hmotnosti, lepší postavě a podobně. Bylo by to tak v zásadě správně, kdyby s tím nesouvisely také snahy o úpravu jídelníčku často doprovázené pocity viny, strachu, obav a starostí. Zvláštní věcí je, že o co více najdeme takových problémů v poli běžců rekreačních, o to méně jich nalézáme v profesionálním závodním poli.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Na poli stravovacích návyků se ukazuje, že téměř bez výjimky platí u profesionálních vytrvalostních sportovců jedna zásadní věc ‒ svou stravu milují a jsou s ní zcela spokojeni. Dnes tolik propagovaná zdravá strava, ať už pod tímto termínem budeme rozumět cokoli, by měla mít dvě základní složky, dva mohutné železobetonové sloupy, silné pilíře, na nichž stojí. A to zdravé jídlo a neméně důležitý zdravý vztah s tímto jídlem.

Zdravá strava nestačí

Na povrch totiž vyplouvá fakt, že pouze pozřívat zdravé jídlo nestačí. Pokud se svým zeleninovým salátem nenavážete vyrovnaný přátelský vztah, nepřinese vám zdravá strava stoprocentní výsledky. Odborníci na výživu tvrdí, že stres a úzkosti jsou pro lidský organismus stejně škodlivé jako špatné jídlo. Pokud byste tedy měli pokoutně a plni strachu a sebeobviňování chroupat čerstvou mrkev, hoďte to raději všechno za hlavu, kupte si párek v rohlíku a zvesela si poskakujte. Podle psychologů to tak bude lepší.

U stále většího množství chorob a onemocnění dospívají experti k poznání, že mnohý tělesný problém má své kořeny v lidské psychice. U jídla tomu není jinak. Různé druhy veganských, sacharidových, syrových, paleolitických a podobných diet nalézají své příznivce mezi lidmi s mnohdy až panických strachem ze „špatného" jídla a naléhavé potřeby vše kontrolovat. Pojďme si upřímně odpovědět na otázku: Skutečně bezpodmínečně věříme všemu, co výrobci potravin píší na obalech svých produktů? Skutečně známe opravdovou kvalitu věcí, které máme dennodenně na stole?

Vina, nebo oslava?

Na Novém Zélandu provedla jedna univerzita zajímavý výzkum ohledně zdravého přístupu k jídlu. Například na sousloví „čokoládový dort" měli respondenti volit mezi asociacemi „oslava" nebo „vina". Ukázalo se, že ti, kdo jako svou odpověď zvolili vinu, měli horší stravovací návyky a vykazovali více nezdravých excesů ve stresových situacích. Jiný výzkum zase prokázal, že poruchy příjmu potravy často kráčejí ruku v ruce s nízkým sebevědomím a úzkostnými stavy, neurózami. A často jsou na vině takových stavů negativní zážitky z dětství.

Dobrá zpráva pro běžce: Běhání většinou ‒ kromě pozitivního vlivu na psychiku ‒ působí tak, že čím více běháte, tím více jste schopni vnímat potřeby svého těla. Zkrátka lépe vycítíte, co vašemu žaludku udělá dobře a co ne. A když vyšle signál „Tohle vážně ne!", budete mu více věřit. Stejně tak to bude i s množstvím jídla. V našem moderním světě bohužel lidé schopnosti naslouchat vlastnímu tělu a vyslyšet jeho signály ztrácejí. Pomocí běhu je však můžeme alespoň částečně oživit.

Jezte tedy jako profíci! Mějte rádi své jídlo, protože je to něco, co jste si sami vybrali a co vám chutná. Dovolte si velkou dávku individualismu. Strava není běžecká kšiltovka, není „unisex" ani „one size fits all". Každý organismus je svým způsobem unikát a jediné, co by měly mít naše jídelníčky společné, je zdravý vztah ke všemu, co pozřeme.

Dle sportovních dietologů lze v jídelníčku úspěšných vytrvalců najít až překvapivé shody, jež lze shrnout do pěti základních bodů:
Jedí všechno ‒ nevyhýbají se žádnému specifickému druhu jídla
Upřednostňují kvalitu před kvantitou ‒ je lépe sníst méně, zato však kvalitnějších potravin
Jedí dostatečně ‒ zní to možná trochu jako protimluv k předchozímu bodu, dostatečně ale nemusí znamenat hodně; zkrátka se nijak neomezují, zároveň ale naslouchají potřebám svého těla
Jedí individuálně ‒ jídelníček mají ušitý na míru, upřednostňují individuální potřeby svého těla před slepým následováním nějakých univerzálních pouček
Důraz je na uhlohydrátech ‒ velké výkony si žádají adekvátní energetické zásobování, ne však pomocí rafinovaných cukrů, ale pomocí brambor, rýže, těstovin...
kü, Sport.cz

Máte rádi to, co jíte?

Zrušit


Časová osa: Co na talíř

Filtr článků - Co na talíř


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce