Rubriky:

Ladíme

4 triky, jak ze spánku udělat tu nejlepší regeneraci

25. září 2018 12:54 - Praha

Většinu z nás hnali rodiče v útlém mládí do postele v pravidelný čas. Vstávalo se do školky a do školy, rodiče do práce. A jak jsme rostli, spánkové rutiny ubývalo, až se vytratila docela. Nyní se ale ukazuje, že to může být chyba. Spánek je nejdůležitější fází odpočinku a regenerace po prodělané fyzické zátěži. Nic než spánek nám nepomůže řádně se vyrovnat s tréninkem nebo závody. Jak z něj získat co nejvíce?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Spánek je složen ze dvou hlavních faktorů: z délky a kvality. O doporučované nebo nutné délce spánku jste se už u nás mohli dočíst. Čím ale zvýšit kvalitu tohoto klíčového regeneračního faktoru v životě každého sportovce?

Lidé, spěte!

Vyhněte se mobilu

Nejrůznější studie a pokusy ukazují, že dnes tak rozšířený (zlo)zvyk sledovat na mobilním telefonu nějaké video nebo si na něm číst před spaním není právě vhodný. Mezi nejčastější poruchy vyzkoumané v souvislosti s nočním používáním mobilního telefonu patří zvýšený podíl lidí s nespavostí, zvýšená únava po probuzení nebo horší vstávání. Telefon se doporučuje mít v době spánku mimo ložnici. Pokud jej používáte jako budík, měli byste si místo něj pořídit samostatný přístroj.

Dodržujte denní režim

Vědci mnohokrát dospěli k přesvědčení, že pravidelná doba uléhání ke spánku a probouzení není dobrá jen pro děti školkou nebo školou povinné, ale bez výjimky pro každého. Konzistence je, co se týče spánku, alfou a omegou. Každý by si měl najít rytmus, který mu nejvíce vyhovuje, a ten potom dodržovat každý den včetně víkendů. Jinými slovy: Choďte spát a vstávejte vždy ve stejnou dobu. Kromě kvalitního spánku tak prý zlepšíte i své kognitivní funkce.

Před spaním brzděte

Zhruba hodinu před odchodem do postele bychom se už neměli zabývat žádnou těžkou prací ani přemýšlet nad složitými problémy. Svou mysl i tělo bychom měli postupně připravovat na fázi spánku a postupně zklidňovat a zpomalovat. Ideální je oddávat se příjemným, uklidňujícím myšlenkám třeba při četbě nějaké hodnotné literatury.

Stvořte temno

Zní to jako triviální rada, ale překvapivé množství lidí na něco tak základního vůbec nedbá. Pro kvalitní zdravý spánek je kromě jiného potřeba být v temnu, nevystavovat se světlu. Kolika z nás ale proniká do ložnice světlo od vedle nebo od pouliční lampy? Zkuste pořídit závěsy opravdu nepropouštějící světlo a ponořte se do uklidňující tmy. I při zavřených očích reaguje na intenzitu osvětlení třeba i náš hormonální systém. Když je tma, dostává mozek pokyny, že může určité tělesné systémy „odpojit" a začít s jejich regenerací.

Zkuste tyto čtyři jednoduché a snadno proveditelné recepty a prospěte se nejen k lepší fyzické i psychické pohodě, ale i k lepším běžeckým výkonům!

kü, Sport.cz

Dodržujete při spaní tyto čtyři body?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 srpen 2019 září 2019 říjen 2019 listopad 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce