Rubriky:

Ladíme

A je to tady. Šťastná běžecká 13. Třináct rad pro půlmaratón

24. března 2015 07:02 - Praha

Pro někoho rozcvička na maratón, pro dalšího premiéra a nervozita, co a jak bude, dopadne, nedopadne. Proč tedy nezmírnit nervozitu a nepřiběhnout s pár radami před půlmaratónem. V sobotu se běží Sportisimo 1/2Maraton Praha, který pořádá RunCzech. Máme pro vás třináct doporučení. Zapomeňte na nešťastné číslo, tohle je třináct rad, které vám pomohou si sobotní závod více užít.

 

RunCzech

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Předem si rozvrhni tempo na kilometr a plán kontroluj podle hodinek nebo se drž vodiče.

Na výpočet tempa můžete využít běžeckou kalkulačku dostupnou na internetu. V Expu si vyzvedněte u partnerů pásek, který vám pomůže tempo hlídat. Tempo si rozvrhněte předem podle své formy a aktuálního stavu. O úspěchu ve vytrvalostním závodě se málokdy rozhoduje hned po startu. Z každé vteřiny tempa nad vaše možnosti se může ve druhé polovině závodu vyklubat minuta ztráty. Někdy i více. První dva kilometry se proto hezky zahřejte a rozdýchejte, při půlmaratónu je na zrychlení dost času. Přímo na startu si navíc můžete odchytit některého z vodičů - zkušených běžců. Poznáte je podle velkých pestrobarevných vlajek.

Jak začít běhat: Co jíst a pít

Pozvi na závod známé. Podpora blízkých podél trati tě povzbudí.

Možná to nezní úplně logicky, ale druhá polovina závodu bývá delší. Jako spolehlivá vzpruha vám poslouží podpora nejbližších. Nestyďte se pozvat je na váš velký den. Zkušenější borci si většinou "staví" své kamarády a známé na půlmaratónský šestnáctý kilometr, případně do cílové rovinky. Vědí proč. Ano, běžecké závody jsou i o projevu morální podpory.

Zařaď se do správného koridoru dle tvého startovního čísla

Ohleduplnost patří k základním běžeckým vlastnostem. Uplatnit ji můžete už před startem - v okamžiku řazení do jednotlivých sektorů. Na svém závodním čísle najdete písmenko. Značí vaší příslušnost ke startovnímu koridoru. Čím rychlejší borec, tím blíže koridoru A, a naopak. Pamatujte, že vždy je lépe předbíhat než být už od startu pro druhé za překážku.

Předtím, než zahodíš kelímek, rozhlédni se kolem sebe.

Běh nejsou taneční, přesto se sluší a patří ctít několik málo společenských pravidel. Jasně, že použité kelímky či slupky od banánu u občerstvovací stanice můžete odhodit na zem, nikoliv však pod sebe. Snažte se házet odpadky mimo silnici. Není nic hloupějšího než zakopnout či dokonce podklouznout na takové "podestýlce", třeba před samým koncem nadějně rozběhnutého závodu.

Pokud už nemůžeš, přeběhni nejdříve k okraji trasy a potom teprve zastav.

Nikdo z nás si to nepřeje, může se ale stát, že vám závod prostě nesedne. Dostaví se nepřekonatelné vyčerpání, kdy snaha o jeho zlomení by se rovnala hazardu se zdravím. V tom případě zastavte, ale tak, abyste neohrozil někoho druhého. Pokud i v tom největším davu zvednete ruku na znamení, že končíte, postupně zpomalíte až do chůze a při tom všem uhnete k okraji trasy, abyste nepřekáželi druhým, může se stát, že vám leckdo za vaši statečnost i zatleská.

Dodržuj pokyny organizátorů.

U velkých městských běhů je nezbytně nutné být stále v obraze. Proto si pozorně pročtěte všechny informace ve startovní obálce, na webu a v informačních e-mailech.

Využívej občerstvovací stanice a pravidelně pij.

Doplňování živin a tekutin je pro běžce opravdu košaté téma. Bytostně důležité je správně se najíst i zavodnit již před závodem. Základní rada nicméně zní - občerstvovacích stanic využívat. Zejména pokud běžíte poprvé a ještě dobře neznáte potřeby svého těla. Rovněž si pravidelně ochlazujte zátylek pomocí houbiček.

Občerstvovací stanice jsou dlouhé několik desítek metrů. Využij celé délky.

Ať už se snažíte o sebelepší čas, u občerstvovacích stanic na spěch zapomeňte. Byť se vám budou zdát dvě, tři vteřiny zpomalení jako věčnost, na okamžik zvolnit se vyplatí. A nezastavujte hned u prvního stolu, stanice bývají dlouhé až sto metrů. Tím pádem se vyhnete frontě, zároveň umožníte plynulé proběhnutí zónou pro občerstvení i ostatním.

Potřebu vykonávej na místech k tomu určených.

Toalety jsou na startu, v cíli, na občerstvovacích stanicích, na předávkách.

Můžeš běžet se sluchátky na uších, pokud chceš.

Podél trati je ale více než dvacet kapel a music pointů, které starají o rozptýlení běžců. Běháte-li rádi závody se sluchátky v uších, přizpůsobte hlasitost tak, abyste slyšel okolí. Předejdete nehodám a úrazům.

Běhej s telefonem a pár drobnými v kapse.

Nikdy nevíš, co se na závodě přihodí.

Radost z dokončení závodu sdílej se svými blízkými až za cílem.

Do cíle dobíhají jen sami závodníci.

Každý je vítěz.

Užívejte si běh a jeho svobodu. Dobrý běh!

lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce