Rubriky:

Ladíme

Hororový pohled, ale maska vám ukáže tělo v plné nahotě

9. dubna 2015 09:02 - Praha

Žádné výmluvy, prošel jsem. Za necelé čtyři týdny mě čeká první maratón, a to po čtyřech měsících tréninku. Předtím jsem běhání opravdu nevyhledával. Podle odborníků z diagnostického centra Vysoké školy tělesné výchovy a sportu Palestra jsem způsobilý. Teď už jen dvaačtyřicet kilometrů 3. května uběhnout. To už nebudu mít hlavu jako z hororu. Ale očekávám, že pocity se tomuto žánru nevyhnou.

 

Diagnostické centrum Palestra

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

„Dobré vytrvalostní schopnosti i tolerance překyselení. Schopen pravidelné sportovní aktivity bez omezení. Je bez arytmie i patologických deformací. Vitální kapacita plic 5,2 litru, což je odpovídající hodnota. Průtok bez omezení," podepsal se mi na zátěžový test lékař Jozef Martinča.

Změření tlaku, váhy, tuků, svalů, vody, minerálů, výšky před samotným testem. Poté maska a elektrody na tělo, které vás snímají při zvyšující se zátěži na běžeckém pásu. Pro začátek chůze, která se mění v běh do rychlosti třináct kilometrů za hodinu a sklon, který končí na deseti stupních. Funění se násobí, dech se zrychluje, běh je obtížnějším, nohy se mění v těžko ovladatelné údy, které se propadají do betonu. Bolest, popadnutí dechu a konec. Uf.

Jak moc a jak často běhat

Většina testovaných osob vydrží od sedmi do dvanácti minut, já zastavil čas na deseti minutách a třiceti vteřinách. Po tomto jsem si vyslechl verdikt, který se skládal z grafů a čísel. Celkem jsem obdržel devět pestrobarevných papírů.

„Máte 12,5 % tuku, pro muže platí 10-20 %, takže jste na spodní hranici normy, to je hezká hodnota. U sportovců může být ještě nižší, ale to je u vrcholových vytrvalců," vysvětlila mi Kamila Bulířová, která testy na Palestře provádí.

Vzhledem k mé minulosti a době železné, kdy jsem zvedal činky, zůstaly ještě zbytky svaloviny. „Body Mass Index vyšel lehce nad, což by odpovídalo kategorii nadváhy, ale u sportovců se nezohledňuje, protože se vypočítává jen z výšky a hmotnosti postavy. Nebere v potaz, zda jde o tuk nebo sval. Pro sportovce to je zavádějící. U kulturisty by vyšlo, že má třeba obezitu prvního stupně," uklidňuje mé vrásky na čele mistryně Evropy v terénním triatlonu z roku 2005.

Pravá noha je těžší

Po návštěvě, která trvala necelou hodinu, mi bylo vytištěno, že všechny hodnoty jsou v pořádku. Více svaloviny mám v horní části než v nohou. Tuk mám v podprůměru v oblasti paží, v nohou a trupu normální rozmezí.

„Celkově máte více svalů, než jsou referenční hodnoty pro vaši výšku, váhu, věk, pohlaví. Stranově jste vybalancovaný. Vršek máte až neuvěřitelně shodný. Trup je dost v nadprůměru, ale pravá noha je o něco těžší než levá, ta je slabší. Je tu odchylka 0,2 desetiny, ale to je tolerovatelné," končí první část konzultace Kamila Bulířová.

Odchylka zrovna u nohou. A běhá se právě po nich, ruce mi moc nepomůžou. „Maratón uběhnete, ale musíte zvolit správné tempo," upozorňuje mě hned v úvodu Jozef Martinča, který sledoval při zátěžovém testu srdce, spotřebu kyslíku a objem plic. Ví, o čem mluví. Dříve působil jako lékař reprezentace rychlostních kanoistů. Byl také na mistrovství světa i olympijských hrách.

„Srdíčko je zcela v pořádku. Dosáhl jste na tepovou frekvenci 175. Myslím, že v terénu byste mohl dojít na 180," slyším uklidňující zprávu.

Body Mass Index
Index tělesné hmotnosti, obvykle označovaný zkratkou BMI (body mass index) je číslo používané jako indikátor podváhy, normální tělesné hmotnosti, nadváhy a obezity, umožňující statistické porovnávání tělesné hmotnosti lidí s různou výškou. Index se spočítá vydělením hmotnosti daného člověka druhou mocninou jeho výšky. Do tohoto vzorečku se dosazuje hmotnost v kilogramech a výška v metrech a výsledná jednotka kg/m² se často vynechává. (zdroj: Wikipedia)

Žádné překážky v plících, omezení, zúžení. „Máte zhruba o čtvrtinu vyšší kapacitu než vaše populační skupina. Tam jsou různé profese, ne jen úředníci, ale i sportovci. Jste na tom dobře, ale to neznamená, že na tom nemůžete být lépe. Vzhledem k tomu, že běháte krátce, dá se očekávat, že se můžete ještě zlepšit," dozvídám se také.

Znát tempo je důležité

Jenže do maratónu toho už moc nenatrénuju. Přece jen jsem rychloběžec, který si přivyká běžeckému světu ve sprinterském tempu, ale poběží vytrvaleckou trať, která se bude pohybovat kolem čtyř hodin.

„Maratón uběhnete, teď jde o taktiku. Musíte znát a dodržovat tempo. Bude potřebné, abyste si naběhal kilometry blížící se maratónu. Tohle je tempová záležitost, tady se nevyhrává na začátku, ale na konci."

Dobrá rada na závěr. Teď si ji jen pamatovat.

Libor Kalous, Sport.cz

Chodíte před maratónem na lékařskou prohlídku?

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce