Rubriky:

Ladíme

Desatero pro závisláky, které jste tady nečekali

1. května 2015 10:55 - Praha

Před nedávnem jsme vás seznámili s tím, jak prospěšné může být běhání pro lidi závislé na návykových látkách. Někomu by to sice mohlo připadat, že vyměnit závislost třeba na alkoholu za závislost na běhu je jako vytloukat klín klínem, nicméně kdo takovým způsobem někdy štípal kládu, ví, že to tak opravdu funguje. A navíc ‒ běh je nejzdravější a nejpřirozenější druh závislosti. Proč si tedy jednu takovou nepořídit i k sobě domů?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

MUDr. Jaroslav Skála, praotec české adiktologie (lékařská věda zabývající se závislostmi na návykových látkách) a zakladatel Silvestrovského běhu Apolinářskou zahradou (letos se poběží již 46. ročník), byl sám zaníceným běžcem. Jeho nadšení pro tento druh pohybu bylo nakažlivé. Pro okolí a hlavně pro pacienty.

Svá dlouholetá odborná pozorování pacientů, běžkyň a běžců, a tedy i sebe sama shrnul do specifického běžeckého desatera. A i když jste třeba abstinenti a nejste závislí vůbec na ničem, možná snad jedině na běhu, můžou být páně doktorovy postřehy pro vás inspirací, motivací a potěšením. Tady jsou:

Člověk při joggingu

1) Musí spoléhat sám na sebe.

2) V akci se učí poznávat, kolik je v něm ještě sil a přesvědčuje se o aktuální omezenosti těchto sil.

3) Sám a vědomě si může vytvářet model krize, tj. okolnost selhávání a vzdání se čili rezignace.

4) Uvědomuje si, že ve chvílích krize je velmi často sám, ne-li vždycky.

5) Podlehne-li krizi, nemá to tragické důsledky, protože ono podlehnutí může být motivací a popudem, aby příště nepodlehl.

6) Překonává a překoná-li krizi, získává vysoce posilující, protože gratifikující a euforizující prožitek.

7) Vzniku této krize může předcházet a učí se jí přecházet vlastní aktivitou, tj. přípravou a tréninkem.

8) Uší se schopnosti oddálit a odložit puzení k rezignaci, učí se nevyhovět impulsům, tj. vzepřít se mu.

9) Pracuje v situacích náročných a nepříjemných, tj. frustrujících, aby dosáhl opaku, tj. gratifikace: to vše si znovu a znovu uvědomuje.

10) Hromadí zkušenosti, které vedou ke zvýšení sebedůvěry a sebeúcty.

Je-li zdraví moudrost těla, pak jogging ‒ běh pro zdraví a pro radost ‒ je cestou k této moudrosti.

Desatero čerpáno z almanachu Zápisy z Apolináře, ročník 38, číslo 1-6/1989 s laskavým svolením vedení Kliniky adiktologie.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce