Rubriky:

Odjinud

Nejlepší rychlost je ta sebevražedná. A dnes je dobrý den na umírání. Takový byl Pre

6. listopadu 2015 10:03 - Eugene

Řídil se a žil podle hesla „Nejlepší rychlost je ta sebevražedná. A dnes je dobrý den na umírání." Za několik málo let ze sebe vykřesal dodnes uctívanou ikonu. Nic než vítězství si nepřipouštěl. Nic než vítězství ani nechtěl. Cokoli jiného než vydat ze sebe maximum považoval za mrhání talentem. Takto žil. A takto zemřel.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Steve Roland Prefontaine řečený Pre je divoký chlapík snad už od kolébky. Je ho všude plno a energie z něj tryská každým coulem. Na škole hraje fotbal a basketbal, ale málokdy se dostane do sestavy, když o něco jde. Trenérům se zdá na tyto sporty příliš malý. Až jednou pozoruje své spoluhráče z fotbalu vyklusávat po zápase. Zkouší to taky a později se zúčastní i nějakého závodu. Z nudného stylu pohybu se stává posedlost. Steve zjišťuje, na co má talent, kde je jeho místo.

„Někteří lidé vytvářejí hodnotná díla pomocí slov nebo hudby. Já rád tvořím něco krásného pomocí běhu."

Když nastává čas jít na univerzitu, zůstává patriotem a volí University of Oregon. O tomto rozhodnutí mluví lidé dodnes jako o zásahu vyšší moci ‒ správný muž ve správnou dobu na správném místě. Jeho trenérem se stává Bill Bowerman, spoluzakladatel firmy Blue Ribbon Sports, která je nyní známa pod jménem Nike. Bowerman se kromě jiného snaží dostat běh na pozici běžné činnosti, kterou lidé vykonávají ve svém volném čase, pozici koníčku, kterému se můžete věnovat kdekoli a kdykoli. Prefontaine sám jejich boty prodává a podílí se na jejich vylepšování.

První od začátku do konce

Pre trénuje jako šílený. Jeho příprava je natolik intenzivní, že trenér musí několikrát za trénink měnit jeho sparingpartnery. I na pouhé rozcvičení přichází Pre v čistě bílém nátělníku. Jeho taktika v tréninku i v závodech je jednoduchá ‒ být první od začátku do konce. Kariéra běžce je nezastavitelná. Láme univerzitní i americké rekordy, přibližuje se k rekordům světovým. V jednu chvíli drží sedm různých amerických rekordů v běhu od dvou do deseti tisíc metrů.

• Revoluční závodní botu Nike se svrškem z jednoho kusu navrhl Bowerman na Prefontainův podnět.

• Pre byl prvním sponzorovaným atletem značky Nike. Jedna z hlavních budov sídla firmy dnes nese jeho jméno.

Roku 1972 se účastní olympijských her jako favorit v běhu na 5000 metrů. Zle se mu nevyplácí taktika prvního od začátku do konce. Ostatní jej nechávají dlouho na čele, ale hlídají si ho. Pre neví nic o svých soupeřích a o jejich taktizování. A jeho jednoduchá a jindy tak zdrcující a úspěšná taktika tentokrát nestačí. Končí na čtvrtém místě.

Rychlý konec

V květnu 1975 vyhrává další běh na 5000 metrů ve svém domovském státě Oregonu. Cestou z večerní oslavy z neznámých důvodů strhává řízení svého kabrioletu a prudce naráží do skály vedle silnice. Očitý svědek nehody, 16letý chlapec, ale z okna domu svých rodičů vidí opravdový průběh děsivé scény ‒ Prefontaine se prý vyhýbal rychle a nebezpečně jedoucímu autu v protisměru. Chlapec ještě stačí doběhnout na místo nehody, aby se stal posledním člověkem, který vidí běžeckou legendu naživu. Stačí ještě říci: „Je mi to líto, ale nedokážu vám pomoci," než převrácené auto rozdrtí svou vahou tělo běžce ležícího pod ním. Pre umírá ve věku 24 let.

Otec chlapce zkouší pronásledovat druhé vozidlo, avšak marně. Oficiální policejní verze hovoří o nehodě jednoho osobního vozu. Pro ně je to jasný případ řízení pod vlivem alkoholu s následkem smrti. Stevovi naměřili ve vzorku krve 0,16 promile. Chlapec, jediný očitý svědek nehody, ale trvá na svém. Nikdo ho neposlouchá. Až jako dospělý muž se setkává s řidičem, jehož oné osudné noci viděl v druhém voze: „Vím, že jsi to byl ty! To ty jsi ho zabil! A zničil celé mé dětství. Steve byl náš hrdina..." Oslovený se začíná třást po celém těle neschopen slova. Později navždy opouští město. Vražedná nakonec nebyla rychlost Steva Pre Prefontaina, ale ta jeho.

Pre hodně věřil také v posilování horní poloviny těla. Měl i oblíbený „kruhový trénink": 5 shybů, 10 kliků, 15 dřepů s rychlým opakováním po dobu 20 minut.
René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Odjinud

Filtr článků - Odjinud


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce