Rubriky:

Radíme

Proč běhají s holemi muži a proč ženy? Špotáková to vyzkoušela

8. července 2015 14:45 - Praha

Na základě svých nemalých zkušeností s výukou správné techniky nordic runningu si v dnešním dílu našeho seriálu dovolím odpovědět na následující otázky: Liší se nějak motivace k vyzkoušení a praktikování běhu s runningovými holemi u žen a mužů? Pokud ano, v čem?

 

Milan Kůtek

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Pro většinu těch, kdo už s nordic runningem začali (bez rozdílu pohlaví), bylo rozhodujícím impulsem buď zpestření tréninku o velmi náročnou variantu, nebo vyřešení možnosti trénovat se zdravotním problémem (achilovky, kolena, záda). Pokud jde ale o důvody další, je to mezi muži a ženami již poměrně odlišné.

Začněme něžným pohlavím. Platí to obecně v životě, při běhání však možná ještě víc: ženám není jedno, jak vypadají. Chtějí mít samy ze sebe dobrý pocit, tudíž na rozdíl od chlapů řeší nejenom estetický soulad mezi svými běžeckými botkami, oblečky a dalšími doplňky, ale taky styl svého běhu. Ženy proto více oceňují, že jim runningové hole pomohou při běhu ke správné poloze trupu a k odstranění častých chyb.

Zapojením holí se zvyšuje tepová frekvence

Dámy si též více potrpí na formování postavy a nechtějí se smířit s nějakým tím nadbytečným dekagramem. Řada z nich již odhalila v nordic runningu výbornou možnost ke zhubnutí, neboť pro stejný výdej energie stačí běžet s holemi nižší rychlostí než normálně, tj. bez nich. Zapojením holí do běhu se totiž zvyšuje tepová frekvence. Zde je nutno upozornit, že pro tyto účely je potřeba pomocí sporttesteru sledovat tepovku a trefovat se do žádoucího pásma pro spalování tuků (okolo 65% TFmax.).

Co si budeme povídat, běžkyně je vyzývavý tvor, přitahující pozornost mužských očí. Běžkyně s holemi přidává navíc k ladnosti a kordinaci svého pohybu (fakt to překvapivě pěkně vypadá!) atribut neobvyklosti až exotičnosti. Takže by ze strany mužů nemuselo jít jen o ty oči. A v této chvíli se z runningových holí stává obranná – a při dobrém zamíření velice účinná – zbraň proti různým obejdům a individuím, vyskytujícím se v parcích či na okrajích měst.

No a nezapomeňme na opravdu čistě ženské záležitosti – těhotenství a období po porodu, během nichž je hlavním přínosem runningových holí zmírnění otřesů a snadnější udržení fyzické kondice. Své o tom ví třeba nejlepší oštěpařka světa Barbora Špotáková. „Během těhotenství se mi osvědčilo používání runningových holí jak při běhu, tak při chůzi. Díky nim jsem zapojila horní části těla. Zejména jsem ocenila jejich funkci při tlumení nežádoucích nárazů a výrazné zvýšení stability při pohybu v terénu", říká dvojnásobná olympijská vítězka a světová rekordmanka v hodu oštěpem.

Ultramaratónská párátka

A co pohlaví „silné"? Pokud jde o motivaci k nordic runningu, mohu potvrdit, že to docela platí. Mnoho běžců totiž vítá možnost při běhu současně posilovat, často si dokonce záměrně objednávají hole těžší (hliníkové). Řada z nich dělá i další sporty, třeba triatlon, takže nechtějí mít paže jako „ultramaratónská párátka", nebojí se přibrat pár gramů v důsledku zesílení svalů, atd.

Dál se projevuje i to, že pro chlapy většinou nic není problém. Nemají problém s nákupem dalšího sportovního vybavení (na kolo, lyže či inline brusle toho potřebujeme mnohem víc než jedny hole). Nemají problém zajet si na trénink s holemi do terénu za město, nemají problém s tím, že jim to třeba hned úplně nejde. Když už jsme u těch chlapů: na runningové hole nedá dopustit jeden z opravdových chlapů, a tím je vlajkonoš české olympijské výpravy z Londýna 2012 Petr Koukal.

Muži běhají zpravidla rychleji, čímž se stávají zajímavými pro volně pobíhající psy. Mám na mysli ty neposlušné, kteří nereagují na povely svého pána. Nezřídka slýchávám "nebojte, on si chce jenom hrát" nebo „nic vám neudělá", což mě ani neuklidní, ani neumožní běžet plynule dál. Možná už o tom taky víte své. Za sebe říkám: než jsem začal běhat s holemi, bál jsem se psů. Teď se bojí oni mě.

Take jsme psali:

Znáte nordic running? Trénovat s holemi není blbost
Nordic running: Šetřete při běhu svá bedra, kolena a achilovky
Běžecký styl: jak ho zlepšit používáním runningových holí

Milan Kůtek, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce