Rubriky:

Radíme

Ještě nedávno si obouval boty obráceně. Dnes na něj nikdo na Zemi nemá

10. září 2015 09:01

Kdo to byl, kdo si v roce 2002 kvůli nervozitě dokonce obul boty opačně? A kdo je to ten uvolněný vysoký mladý muž, co dnes dělá pohodové grimasy do kamer a jemuž tleská celý svět? Ten samý atlet ‒ Usain Bolt. I z posledního mistrovství světa, které se konalo v Pekingu, se vrátil se třemi zlatými za triumf ve sprintu na 100 a 200 metrů a štafetu 4x100 metrů. Pojďme nahlédnout za oponu jeho úspěchu.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Ani ne třicetiletý jamajský rodák vynikal ve sportu už jako malý chlapec. A historii sprintu začal přepisovat už právě v roce 2002, kdy vyhrál zlato na dvousetmetrové trati na MSJ před domácími příznivci v Kingstonu a jako patnáctiletý získal Rising Star Award (Vycházející hvězda). Usain Bolt se stal prvním člověkem, který si vybojoval „double double" a vyhrál jak na 100, tak na 200 metrů na dvou olympiádách za sebou (2008 a 2012). Jeho rekord na 100 metrů, famózních 9,58 vteřiny z mistrovství světa roku 2009, je stále platný.

V čem spočívá Boltovo tajemství? V odpovědi se kříží nesrovnatelný přirozený talent a obrovské množství píle a dřiny. Od přírody má Bolt vysoké tělo a dlouhé končetiny. Pro mnohé by to spíše byla nevýhoda, on z toho dokáže těžit. Zatímco většina sprinterů musí stometrovou trať nacpat do svých 45 kroků, on ji zvládne v pouhých 40.

Síla a rychlost

Síla a rychlost jdou u Usaina Bolta ruku v ruce. Pokud chcete běhat rychle, musíte trénovat rychlost. A pokud chcete mít sílu, budete v posilovně trávit dlouhé hodiny. To atlet dobře ví. Mrtvý tah, vzpory, dřepy s činkou, skoky na bednu, sprinty se zátěží jsou jeho téměř každodenním chlebíčkem. Bolt je minimálně třikrát týdně v posilovně, kde si dává intenzivní 90minutový trénink se zkracovačkami, zdvihy, rotacemi. „Hodně makám taky na zakopávání a přednožování," říká k tomu atlet.

Někteří odborníci tvrdí, že velikost Boltova těla s sebou přináší další velkou výhodu. Má větší plochu povrchu těla, a to mu prý umožňuje rychleji se zbavovat přebytečného tepla a jeho svalům pracovat lépe a po delší dobu. To je ale spíše už takový technický detail. Nic nemění na skutečnosti, že chce-li někdo běhat průměrnou rychlostí přes 37 kilometrů v hodině, musí opravdu hodně makat, ať už mu bylo shůry dáno, nebo nikoli.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce