Rubriky:

Radíme

Lékař radí - aby půlmaratón běžce nebolel

19. ledna 2016 08:24 - Praha

Pokud vás čeká za pár měsíců první závodní půlmaratón v životě, snažte se na něj připravit, abyste si ho užili, ne protrpěli. Jelikož otázek bývá hodně, připravili jsme pro vás dva rozhovory s podtitulem - aby půlmaratón nebolel. V prvním přinášíme pohled zkušeného lékaře, kterým je MUDr. Petr Homoláč. „Doporučuji závodit sám za sebe a užít si cílovou emoci,“ řekl jeden ze zakladatelů RunCzechu při přednášce ve sportovním klubu Running Mall.  

 

RunCzech

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

V jakém stavu by měl běžec jít na start?

Každý by měl mít svého lékaře, který mu provede základní vyšetření, také je dobré mít ortopeda. Běhání je nejzdravější pohyb, ale náhlá úmrtí jsou u běžců třikrát častější než u běžné populace.

Velmi důležitá je strava, čeho se držet?

Ať si každý dělá, co chce, ale vegetariánství není úplně zdravá záležitost. Významná část energie při jedenadvaceti kilometrech půjde na vrub bílkovin. Ta se musí z něčeho sestavit. Máme živočišné bílkoviny. Využijme smíšenou a pestrou stravu, důležité a dobré je se naučit také pít. I když to možná nevypadá, tak i hubený běžec má tuk. I ten je potřebný pro tělo.

Teď si můžete přidat boxík Běhání na Seznam.cz. A nic vám neuteče.

Adrenalin a soutěživost, může být toto problém?

U lidí je tendence soutěžit. Při tak dlouhých závodech je ale dobré zapomenout na myšlenku vyhrát. Nebavíme se samozřejmě o elitních běžcích. Je dobré přemýšlet, držet tempo. Jakékoliv vymezení může vyvést tělo z toho na co je připraveno, což může být problém. Je důležité znát realitu, protože při půlmaratónu dochází v těle ke změně prostředí. Doporučuji závodit sám za sebe a užít si cílovou emoci.

Co fyzická kondice a zdraví v den závodu?

Ne každý den je dobrá fyzická i psychická kondice a běh pro tělo představuje zátěž. Když se necítím, tak opravdu neběžím. Jeden příklad. Před dvěma lety jeden běžec zemřel po doběhu půlky v Ústí nad Labem. Šlo o náhlé úmrtí. Byl to mladý a nadějný student, ráno se necítil, rozhodoval se, jestli poběží, řekl si, že kdyby ne, tak bude zbabělec. Měl chřipku a chtěl běžet na čas 1:28. Jenže tělo v jeho stavu vydává energii na boj s nemocí, zemřel na šokový stav, doběhl a padl. Tohle opravdu nepodceňujte. Než se rozhodnu běžet, měl bych přemýšlet o svém zdravotním stavu. Běh je emočně velmi silný sport, proč si ho pokazit.

Jak se stavíte k vybavení běžce, počítám, že základem jsou boty...

Každému se trochu bortí při závodě klenba. Noha bolí a zvětší se, proto při nákupu opravdu věřte odborníkovi. Nedivte se, když vám nabízí až o 1,5 čísla větší. Zvláště ženy tohle odmítají, nechtějí sněžnice. Nezapomeňte, že při špatné obuvi mohou slézt nehty, zčernat. Bota musí nohu udržet, ta má totiž tendenci se bortit. Dobré je v tréninku zkoušet, vyzkoušet, to se týká i zavazování tkaniček, aby nebyla hodně ani příliš utažená. Nebál bych se také kvalitních ponožek, které jsou sportu přizpůsobené. Pánové by se měli také zamyslet nad péčí o bradavky. Například je přelepit kvůli pocení. To může vést k podráždění až krvácení. Ženy mají speciální podprsenky, ty toto řešit nemusí.

Nervozita, žaludeční obtíže, ale jíst se musí. Jak?

Před závodem jsme nervózní, což má vliv na žaludek. Řada lidí po doběhnutí se pozvrací. Důležité je si už při tréninku najít sacharidy, které mi vyhovují. Ať jsou to těstoviny, rýže, méně mastné, více atd. Žaludeční a střevní potíže se dostavují, což je s během těžko slučitelné. Pevnou stravu bych volil čtyři hodiny před závodem, opět vyzkoušet při tréninku. Při závodě bych řešil přísun formou gelů a tyčinek.

Ještě více důležitá je určitě voda, souhlasíte?

Počítejte s litrem na hodinu běhu, ale pomalu a postupně, doušky. Toto je opět dobré se učit v tréninku. Před startem budete mít puzení na močení, ale to je dáno také stresem ze závodu. Jak předejít dehydrataci? Když jdu běhat, zvážím se, to samé provedu po doběhnutí. Takto jistím, kolik jsem ztratil tekutin. Voda se ztrácí pocením, aby se tělo ochladilo. Při běhání dýcháte 40x více než normálně, probíhá respirace a také vaše tělo více přijímá z vašeho okolí. Pokud nemá tělo dostatek tekutin, rychleji dochází k únavě.

Úspěšně jsme doběhli, jak pečovat o tělo, regenerovat?

Nějaký čas vám to po závodě vezme. Nejpřirozenější je spánek. Třeba hokejista Jaromír Jágr spí, jí, nebo hraje hokej. Důležité je spát - všechno ostatní je náhražka. V každém případě po závodu je dobré hned se nezastavit, snažit se chodit, pak se snažit pít a jíst za hodinu až dvě poté. Dále sprcha, to je relaxace a poté spát a spát. Časem si člověk zvykne, ale podtrhuji, že nejlepší je spánek. Poté pestrá strava, aby se nahradily bílkoviny a tělo se postupně dostávalo do normálního stavu. Také je dobré si najít dobrého maséra, mikro traumata si tělo ze závodu odnese. Praxe vás naučí, co si vaše tělo žádá.

Ve druhém rozhovoru vám za týden předá své rady zkušený běžecký trenér

Libor Kalous, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce