Rubriky:

Radíme

Kola jako zdroj rychlých cukrů a kofeinové vzpruhy?

11. října 2016 15:07 - Praha

Kola bývá poměrně často zastoupena na občerstvovacích stanicích delších závodů – půlmaratónů, maratónů a ultra. Mezi běžci je poměrně oblíbená, někdo dokonce tvrdí, že právě díky kole dosahuje takových výsledků, jaké má. Nechme stranou, zda je lepší Pepsi, Coke nebo Red Bull cola a pojďme se podívat, co v našem těle vlastně způsobí.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Obecně platí, že uhlohydráty obsažené v nápoji se dostávají poměrně rychle do krevního řečiště a tím pádem také ke svalovým buňkám. Byly prováděny také složité studie s označenými molekulami cukrů a ty jednoznačně ukázaly, že perorálně podaný uhlohydrát je skutečně tělem ihned využíván, a tudíž tělo nemusí sahat a ani nesahá do svých uložených rezerv.

Každý nápoj obsahující cukry působí takto, takže také kola. Ta má navíc dokonce dva energetické zdroje. Kofein podpoří výdrž a oddálí nástup únavy, cukry, které jsou ihned k dispozici, zase mohou pomoci při závěrečném spurtu, kdy už jsou tělesné zásoby glykogenu vyčerpány. Ovšem pozor! Vysoký obsah cukru v sobě skrývá velké nebezpečí. Nalijete-li si do chřtánu přeslazený nápoj, bude se chovat jako hypertonikum, roztok s vyšší koncentrací rozpuštěných látek, než je tomu ve vnitřním prostředí vašeho těla. Na základě osmotického tlaku budou buňky těla dočasně ztrácet vodu, než se koncentrace opět vyrovnají!

BUDE PRO VÁS TAKÉ UŽITEČNÉ: Kofein zlepší vaši výkonnost, opatrnost je ale na místě

Ať jste již milovníky kofeinových nápojů, či nikoli, obecně platí, že bychom při sportu neměli u nápojů dbát pouze na obsah cukrů (a že některé koly ho mají v sobě tolik, že by se s tím dalo dláždit náměstí), ale také na jejich tonicitu (obsah rozpuštěných látek a z toho vyplývající rehydratační či dehydratační vliv nápoje). Laboratorní testy ukazují, že ideální obsah cukru by měl při sportu být kolem 80 gramů na litr.

TIP: Pokud si svůj kolový nápoj nedokážete odepřít, určitě jej zapíjejte dostatečným množstvím vody. Vyhnete se tak následné dehydrataci.

kü, Sport.cz

Pijete při závodech kolu?

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce