Rubriky:

Radíme

Dejte lajnu. Pomůže i vašemu běhu

16. prosince 2016 11:05 - Praha

Nenechte se zmást, o návod jak se dostat do rauše tady nejde. Řeč je samozřejmě o fenoménu zvaném slackline, který vzešel z lezeckého prostředí. Chození po úzkém popruhu má ovšem kladné účinky i pro běžce všech kategorií.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Asi už jste podobný výjev někde v parku také zahlédli. Mezi dvěma stromy natažený na palec široký popruh a na něm postava s rukama nahoře divoce mávajícíma ve snaze udržet balanc. Zajímavé je, že pokroky na „lajně" přicházejí při trpělivosti a snaze opravdu rychle a vzdálenost uražená na popruhu se zvyšuje.

Opravdoví borci natahují popruhy na dlouhé vzdálenosti (longline), napínají lajny v závratných výškách (highline) nebo na širších popruzích provádějí neskutečné triky včetně salt (trickline). Podívejte se třeba na kousky českého esa Dannyho Menšíka. To už je skutečná vyšší dívčí, pro nás normální smrtelníky hodně vzdálená. Jak ale poukázali vědci, je chození na krátké lajně kousek nad zemí velice prospěšné pro všechny - běžce nevyjímaje. Poznatky odborníků lze shrnout do několika bodů.

1. Slacklining přispívá k lepší rovnováze. Rovnováha a stabilita těla je důležitá v mnoha sportovních oblastech. Chození po lajně výrazně přispívá k posílení středové části těla a napomáhá kontrole postoje těla. To pak jako když najdete, když se pod vaší nohou stane něco neočekávaného. „Studie ukázala, že zlepšená rovnováha pomáhá zvládnout nečekané situace vyžadující stranovou stabilitu," citoval magazín Outside fyzioterapeuta Jasona Zhaa z kliniky v Corvallisu v Oregonu.

2. Prevence zranění. Nejen rovnováhu si zlepšíte na lajně. „Studie balančního tréninku ukázaly, že cvičení stability pomáhá předcházet zraněním ve spodní části těla. Poškození kolen, výronům v kotnících a dalším poraněním," poznamenal kinesiolog Brennan Harris z výzkumné univerzity College of William & Mary ve Williamsburgu ve Virginii. Podle odborníků z univerzity v Salcburku je slacklining účinnější než cvičení na jiných balančních podložkách.

3. Rehabilitace a regenerace. Aktivace svalů při slackliningu má i rehabilitační účinky, například v rámci terapie po plastice kolenních vazů či výronu v kotníku. Svalové zapojení je totiž tak komplexní, že přispívá celkovému zlepšení. A při rozumné míře je chození na lajně i příjemná regenerační kratochvíle.

pn, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce