Hlavní obsah

Chtěli bychom rozdělit víkend na den fotbalu a hokeje, přeje si šéf Gambrinus ligy Svoboda

Praha

Ligová fotbalová asociace (LFA) nabízí na jaře spoustu projektů na vylepšení image profesionálních soutěží, například formou anket ke dvacetinám Gambrinus ligy. Akce mají zatraktivnit fotbal a přivést do hledišť více fanoušků. Velkým problémem jsou však nejednotné termíny a začátky zápasů. Na jejich sjednocení LFA intenzivně pracuje, což potvrdil v rozhovoru pro Sport.cz její šéf a místopředseda FAČR Dušan Svoboda.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Modelka Alena Šeredová (vlevo) a Dušan Svoboda ze Sparty Praha předávají šek Sportovnímu klubu vozíčkářů.

Článek

Česká televize připravila ve spolupráci s LFA  v sobotu nový projekt fotbalového studia, které diváky zaujalo. Navíc jste se ho společně s modelkou Alenou Šeredovou přímo zúčastnil. Jak se vám líbilo?

Mně osobně ano, i když jsem ho viděl jen z části, protože jsem jel na Letnou na derby. Nejdůležitější je, že se líbilo divákům. Dostalo se ke mně hodně pozitivních ohlasů. Určitě k tomu přispělo také doslova hvězdné obsazení televizního studia i atraktivní prostředí na Žižkovské věži. Nyní čekám od ČT čísla, týkající se sledovanosti studia a i samotného derby. Celý projekt budeme ještě vyhodnocovat.

Už teď lze ale říct, že projekt byl úspěšný. Určitě i tím, že se podařilo sjednotit začátky netelevizních zápasů a vše pak vyvrcholilo soubojem Sparty se Slavií. Fanoušci se ptají, kdy obdobný projekt zopakujete?

Hodně tomu přispělo právě sjednocení začátků ostatních utkání a jejich pozápasové hodnocení, jak samotnými aktéry, tak i hosty ve studiu. Určitě se pokusíme realizovat obdobné projekty už v příští sezóně, ale jsme si vědomi i toho, že ta fotbalová sobota vyvrcholila derby pražských "S" a nebude lehké najít obdobné atraktivní zápasy.

Nejednotnost termínů a časté posouvání začátků zápasů fotbalu z pohledu fanoušků rozhodně neprospívá. Jednotný termín mají dvě poslední kola, ale podaří se sjednotit netelevizní zápasy i v průběhu sezóny?

Roztříštěnost termínů osobně vnímám jako jeden z problémů našeho fotbalu. Jednou se začátky mění kvůli hokeji, jindy kvůli tenisu... Pracujeme na tom, aby byly co nejjednotnější a co nejstabilnější. Záleží pochopitelně na přístupu všech zainteresovaných, včetně klubů. Určitě by ale zvýšení návštěvnosti pomohlo i to, kdyby fanoušci věděli, že například sobota od 16 hodin patří fotbalu. Může to být třeba neděle 17 hodin, to je otázka dohody a jednání, protože běží platné smlouvy, které jsou v tomto ohledu do určité míry svazující.

Dá se s tím něco dělat do budoucnosti?

Sjednocení a stabilizace termínů je jedním z důležitých úkolů, které chce Ligová fotbalová asociace řešit. Další řešení, s nímž chceme vystoupit, je jakési rozdělení víkendu mezi oba nejpopulárnější sporty. Jeden den by byl věnovaný hokeji a druhý fotbalu. O víkendu dochází nejčastěji k termínovým kolizím, kdy si fanoušci musí vybrat, jestli půjdou na fotbal nebo na hokej, případně co budou sledovat v televizi. Ideální nejsou ani posuny začátků tak, aby v jednom městě přešli z jednoho stadiónu na druhý. Je mi jasné, že tato varianta předpokládá spoustu jednání mezi mnoha subjekty, ať už to jsou televize, řídící orgány obou soutěží nebo kluby. Ale hledáme co nejlepší řešení pro fanoušky a snažíme se fotbal co nejvíc zatraktivnit.

Ligová fotbalová asociace odstartovala na jaře několik projektů. Jaká je odezva ze strany fanoušků?

Jako jejich spoluautora mě těší velká pozitivní odezva fanoušků, kterých se třeba do hlasování v anketách zapojují desítky tisíc. K těm aktivitám patří Hráč a Trenér měsíce, několik anket ke dvacátému výročí Gambrinus ligy, z nichž Sport.cz se podílí na nejlepší jedenáctce, Zelený život, což je charitativní a dobročinná záležitost. Nové jsou také webové stránky Gambrinus ligy, Fotbalové národní ligy a Juniorské ligy, které se snažíme průběžně neustále vylepšovat. Nechali jsme také vyrobit novou trofej pro vítěze nejvyšší soutěže. Splácíme tím určitý dluh, protože všechny tyhle věci ve fotbalově vyspělých zemích existují řadu let.

Vidíte i toto jako cestu ke zvýšení návštěvnosti na ligové zápasy?

Jako jednu z cest. Tím, co jsem vyjmenoval, jen dorovnáváme určitý standard, který tu chyběl. Výhledově připravujeme i další projekty, jimiž bychom chtěli zvyšovat atraktivitu fotbalu pro fanoušky. Samo o sobě to návštěvnost nezvýší, protože s tím souvisí i spousta dalších záležitostí, jako jsou například podmínky na stadiónech. Tyto projekty by k tomu měly přispět. Je to ale běh na dlouhou trať. Budu spokojený, když tempo nárůstu bude mezi sezónami pět až deset procent.

Jak se k těmto aktivitám staví kluby?

Projekty, o nichž jsem hovořil, připravuje a zastřešuje LFA společně s marketingovou společností STES. Marketing ligy se však nedá dělat bez participace všech účastníků Gambrinus ligy. Kluby se nebrání, některé se snaží sami dělat maximum pro zviditelnění svého produktu, další je třeba přesvědčit, že už neplatí pořekadlo o zemi chalupářů a chatařů. Někteří lidé v klubech mají pocit, že lidi na fotbal chodit nebudou a nedá se to změnit. To je chyba. Mohou se objevit dva tři, které mají svoje problémy, chybí jim finanční prostředky i energie, a vezou se. Drtivá většina klubů se tomu musí ale intenzivně věnovat a investovat nějaké prostředky, protože se časem vrátí. Většina klubů reaguje pozitivně a LFA jim pomůže. Důležité je, abychom si navzájem předávali zkušenosti a využili i ty ze zahraničí.

Má především nejvyšší soutěž herní kvalitu, aby na ni chodilo víc diváků?

Myslím si, že má a není důvod, aby na ni diváci nechodili ve větší míře. Nemůžeme se srovnávat s Německem nebo Anglií, ale dívejme se do zemí, které jsou s námi srovnatelné. Nestane se to ale samo. Musíme si přiznat, že jsme několik let zaspali a je třeba se tomu věnovat. Když budeme tu spoustu malých i větších kroků dělat dobře a trvale, pozitivní výsledek se postupně projeví. Na rozdíl od některých produktů, které mají pomyslně krásný obal, ale chybí obsah, fotbal nabízí kvalitní produkt, třeba kluby nebo hráče, kteří se prosazují v mezinárodní konkurenci, ale chybí mu atraktivní obal a naším společným úkolem je takový vyrobit.

O víkendu byl spuštěn zajímavý charitativní projekt Zelený život, jehož patronkou je modelka a manželka slavného gólmana Gigi Buffona Alena Šeredová. Sportovní klub vozíčkářů dostal na Letné šek na 88 000 korun. Bude tento projekt pokračovat, nebo šlo o jednorázovou akci?

Určitě bude pokračovat dalšími aktivitami. Na slavnostním Galavečeru ke dvacetinám Gambrinus ligy bychom chtěli předat Sportovnímu klubu vozíčkářů dar, který jsme si předsevzali, a věříme, že jim pomůže. Blíž ho teď nechci specifikovat. Opět to je o spolupráci LFA a klubů. Zelený život by měl prezentovat jejich dobročinné a charitativní činnosti, kterých je opravdu hodně. Chceme ukázat veřejnosti, že fotbal má i tento pozitivní rozměr. Věřím, že Zelený život bude pokračovat i v dalších letech.

Zmínil jste několikrát Galavačer ke dvacetinám Gambrinus ligy, který bude 3. června. Prozradíte, na co se mohou fanoušci těšit, kromě vyhlášení zmíněných anket k jubileu?

V tuto chvíli nemohu být úplně konkrétní, protože máme rozjednáno několik významných hostů z řad zahraničních fotbalových osobností a představitelů nejvýznamnějších fotbalových lig. Chtěli bychom totiž, aby si v rámci této akce s nimi mohli popovídat zástupci našich klubů a získat od nich zkušenosti. Samozřejmě pro fanoušky bude podstatný program Galavečera, který uvidí v přímém přenosu a v něm je čeká nejen vyhlášení anket, ale spousta zajímavých překvapení.

Reklama

Související témata: