Hlavní obsah

Příjmy fotbalové ligy stouply, ekonomicky patří do první dvacítky

PRAHA

Český fotbal se svou ekonomickou silou řadí mezi dvacet nejvyspělejších v Evropě. Agentura Deloitte už koncem května oznámila, že evropský fotbalový trh za minulý rok vzrostl na 12,6 miliardy eur, z čehož více než polovinu produkuje pět zemí s nejsilnějšími klubovými soutěžemi. Českým fotbalem za stejnou dobu "proteklo" 1,9 miliardy korun, v přepočtu zhruba půl procenta celého evropského objemu. Oznámili to ve čtvrtek svazoví zástupci na setkání s novináři.

Článek

Z téměř dvoumiliardového obratu jde významná suma do klubového fotbalu, jehož obrat také vzrostl. Je to dáno i zvyšujícími se příjmy, které podle svazového místopředsedy Jaroslava Vacka tvoří peníze ze společného projektu marketingové společnosti STES. "Do klubů letos šlo z naší dceřiné společnosti 125 miliónů korun, další více než tři miliony představovaly vedlejší projekty," řekl Vacek, který má ve svazu na starosti finance.

Ekonomika je přímo závislá na sledovanosti fotbalové soutěže a v tomto směru je Gambrinus liga na vzestupu, o čemž svědčí návštěvy na ligových stadiónech, které letos překročily pět tisíc diváků. "Za ideální počet v našich podmínkách bych ale považoval šest až sedm tisíc fanoušků," uvedl Ivo Lubas, který je šéfem profesionálních soutěží ČMFS.

Důvodů zvyšujících se návštěv je podle svazových funkcionářů několik, ale hlavním je letošní dramatický závěr ligy. "V některých klubech, například ve Spartě, je to však přímo úměrné marketingové strategii, kterou klub zvolil. Agresivita na stadiónech klesá, ubývá vulgarity, naopak vznikají specializované rodinné tribuny," řekl Lubas.

Návštěvnost podle odhadů ještě vzroste ve chvíli, kdy budou k dispozici nové arény. "Výstavbu chystají ve Vítkovicích, Plzni, nejdále je zatím Slavia," připomněl Lubas nejbližší realizované projekty, které ještě předčí Zemský stadión v Brně. Tamní radní ve středu schválili návrh projektu, který by měl vyjít na téměř dvě miliardy korun.

K popularitě fotbalu přispívá podle činovníků také způsob, jakým ho prezentuje Česká televize. "V produkci byl příchod nového partnera jednoznačně pozitivní. Počet hodin přímých přenosů se zvýšil o 32 hodin na celkových 157,5 hodiny, k tomu lze navíc přičíst 20 hodin magazínu, tři přenosy z poháru a pět duelů druhé ligy," vypočítal Vacek, jak vypadal fotbal na obrazovkách ČT2 a ČT4.

Při přenosech na Nově sice bývalo díky vyšší běžně sledovanosti u obrazovek více diváků, ale i tak zůstal fotbal zdaleka nejpopulárnějším televizním sportem. "Srovnání nesnese jednoznačně ani hokej," řekl Vacek a uvedl, že nejsledovanějšími zápasy byla obě derby a souboj Liberec - Sparta, které sledovalo obvykle zhruba 650 tisíc diváků.

Dřívější námitky, že televize snižuje návštěvy v hledišti, podle svazu přestávají platit. "Dříve při přenosech Novy dorazilo na zápasy průměrně 6245 lidí, zatímco letos při pondělních přenosech na ČT2 průměr překročil sedm tisíc," tvrdí Vacek. Porovnání přenosů na Primě a ČT4 jsou prý ještě výmluvnější: počet návštěvníků se zvýšil ze 4011 na 5638. "A podle našich studií je fotbalu věnováno výrazně více prostoru i v tištěných a jiných médiích," dodal Vacek.

Reklama