Rubriky:

Evropské ligy

Skok dopředu jsme čekali, říká manažer McLarenu

17. dubna 2003 11:45 - PRAHA

Pro manažera stáje formule 1 McLaren Pavla Turka není vydařený úvod mistrovství světa velkým překvapením. "Je to příjemné, ale podobný skok dopředu jsme očekávali. Optimismem nás naplnily výsledky testů," odtušil Turek v rozhovoru pro Právo. Vyjádřil se také k nasazení nového monopostu, změně pořadí v GP Brazílie nebo týmové režii.

 

PRÁVO/Václav Jirsa

Je pro vás dosavadní průběh šampionátu a především výsledky jezdců týmu West McLaren-Mercedes překvapením?

Samozřejmě to je příjemné překvapení, ale ne zase tak obrovské, protože jsme v úvodu sezóny čekali skok dopředu, i když jedeme s modifikovaným loňským vozem. V mezisezóně se tým velice pečlivě připravoval. Hodně jsme testovali a na základě velmi dobrých výsledků jsme byli plní optimismu.

Jedete s loňským modelem a přesto vyhráváte. V čem byl vůz nejvýrazněji vylepšen?

Především používáme další evoluční stupeň motoru, který se v prvních třech závodech ukázal jako velmi kvalitní. Nová je také převodovka, zadní náprava a celkově se zlepšila i aerodynamika auta.

Kdy tým nasadí nový vůz?

Na novém monopostu se intenzivně pracuje, ale přesný termín jeho nasazení v tuto chvíli není znám. Mělo by to být buď v Montrealu nebo v Silverstone. Nový vůz bude nasazen, až bude skutečně dobře připravený a spolehlivý.

Zklamalo tým rozhodnutí o změně pořadí v GP Brazílie, kdy o prvenství přišel Räikkönen a získal ho Fisichella?

Vůbec ne, protože to bylo rozhodnutí zcela podle regulí. Po důkladné kontrole průjezdů se totiž zjistilo, že Fisichella už byl v momentě zastavení závodu v dalším kole. Vyhrál tedy on. Smutné je, že k tomuto rozhodnutí nedošlo hned po závodě. Nejen mně bylo Giancarla líto, protože vyhrál svoji první Velkou cenu v životě a přišel o ten krásný pocit vystoupit na stupně vítězů a vychutnat si to. Samozřejmě už došlo k výměně pohárů za první a druhé místo. Ten vítězný právem náleží Fisichellovi.

Kdy očekáváte útok Michaela Schumachera a Ferrari, případně i dalších týmů?

Ferrari a Michaela ani Rubense Barrichella nemůžete podcenit nikdy. Také oni jedou s modifikacemi loňských vozů a jsou stále velice rychlí a podle mne nadále udávají tón. Rozdíl oproti loňské sezóně je podle mne v tom, že zatímco v roce 2002 jim všechno vycházelo a vyhýbaly se jim problémy, letos měli ve třech prvních závodech i dost smůly. Určitě budou útočit už o Velikonocích v Imole, kde je Ferrari doma. Také oni čekají na nový vůz, který by údajně měli nasadit v Barceloně.

Před touto sezónou došlo k mnoha výrazným změnám. Které považujete za přínos, a které po odjetí tří závodů za krok zpět či chybu?

Odpověď bych rozdělil na dvě části. Pozitivum je v tom, že při závodě dochází k mnohem většímu počtu předjetí, k dramatickým situacím, které formuli 1 chyběly a monotónní průběh odrazoval diváky. Kvalifikace na jedno kolo tohle umožnila tím, že nejrychlejší nemusí stát v první řadě a musí se dopředu probojovat. Drama přináší i taktika tankování, výměny pneumatik. Větší dramatičnost samozřejmě vítám z pohledu zástupce hlavního sponzora v týmu.

V čem vidíte negativa?

Ta bych určitým způsobem rozdělil. V kvalifikaci skutečně nemusí zvítězit ten nejlepší a nejrychlejší. Jezdí se hodně takticky, aby jezdec dosáhl dobrého času a tudíž solidní startovní pozice, ale zároveň zbytečně neriskoval poškození vozu. Není asi moc dobré, a to i z hlediska bezpečnosti, že týmy mají minimum času na úpravu a opravu vozů. Roli také hrají klimatické podmínky, které se mohou změnit a ovlivnit průběh kvalifikace, což se projevilo například v Brazílii. Chybí rovněž srovnání při dotankování a zastávkách v boxech, které bývalo velmi zajímavé. Vždyť deset kilogramů benzínu navíc v nádrži znamená ztrátu až tří desetin sekundy na jedno kolo, což je hodně. Diváci nevědí, kolik benzínu má který vůz v nádrži. Určité zatraktivnění změny pravidel přinesly, ale jiné zase ubraly.

Kimi Räikkönen vede šampionát, ale David Coulthard se netají tím, že tuto sezónu považuje pro zisk titulu jako zlomovou, nemůže tento fakt pokazit dobré vztahy v týmu?

Vztahy v týmu mezi jezdci jsou léta velmi dobré. Například když jezdili Prost a Senna, byla rivalita větší. Hodně však záleží na celkové atmosféře a přístupu vedení k této otázce. Rivalita mezi jezdci je a být musí. Když jeden vede šampionát, protože má dobré auto a umí to, je logické, že jeho týmový kolega, který má prakticky identický vůz a je rovněž výborným jezdcem, bude jeho velkým soupeřem. Důležité je, aby si vzájemně vyhodnotili, když třeba stojí vedle sebe na startu, jak se vypořádají s první zatáčkou. Společným zájmem musí být dovést oba vozy úspěšně do cíle.

Může dojít k týmové režii, to znamená, že jeden či druhý jezdec bude zvýhodněn?

Týmovou režii zakazují pravidla. V naší stáji mají oba jezdci rovnocenné postavení, to platí celá léta, co v ní působím. Není tedy důvod do průběhu šampionátu zasahovat. Lze si jen přát, aby zvítězil jezdec týmu West McLaren-Mercedes před svým týmovým kolegou.

Kdy se objevíte v Praze a uvidíme v Česku letos některého z jezdců týmu?

Příští týden chystáme v Praze tiskovou konferenci k novém ročníku akce West Race Day, na kterou přijedu. Co se týká jezdců, počítáme s tím, že letos se v Praze a Česku objeví oba, ale momentálně nelze říct, kdy to bude.

Karel Felt

Zrušit