Rubriky:

Motorsport

Dramatický finiš zvládl lépe Rossi

17. srpna 2003 12:15 - BRNO

O drama do poslední chvíle v královské kubatuře MotoGP nedělní Velké ceny silničních motocyklů se postarali Ital Valentino Rossi a Španěl Manuel Gibernau na hondách. Závěrečný souboj v posledním kole nejlépe zvládl Ital a na Masarykově okruhu si připsal plný počet bodů. Svým 54. triumfem v kariéře tak ukončil motocyklový víkend v Brně.

 

ČTK/Igor Šefr

"Je to pro mě jeden z nejlepších závodů roku," řekl Rossi na tiskové konferenci. Cenu pro nejlepšího jezdce Velké ceny České republiky na Masarykově okruhu převzal z rukou ministra pro místní rozvoj Pavla Němce. Italský závodník si pochvaloval nasazení, s kterým všichni jezdci nedělní závod absolvovali. "Poprvé jsme bojovali bez taktiky, každý šel do toho naplno," uvedl Rossi a dodal: "Závěr závodu byl fantastický." Na nedělní závod se přišlo podívat přes 44 tisíc fanoušků. Celková návštěvnost za tři dny pak splnila očekávání pořadatelů a dosáhla 75 tisíc fanoušků.

Spokojenost se závodem neskrýval ani druhý muž v cíli Španěl Manuel Gibernau, který se několika chybami v závěrečných kolech připravil o první místo. "Myslím, že Valentino se snažil utrhnout, ale jeli jsme na 100 %, nejdříve udělal chybičku on, pak jsem chyboval já," řekl. "Zdá se, že Valentino překonal menší krizi. Musím mu proto ještě jednou pogratulovat." Skvělou sezónu prožívá třetí Australan Troy Bayliss, kterému se podařil na startu husarský kousek, když se ze šestého místa protlačil až na vedoucí pozici. "Na začátku to šlo velmi dobře, v závěru to však bylo mnohem těžší a šlo o to udržet se," uvedl.

Velká cena ČR v Brně na Novinkách
REKORD 2 Sobotní kvalifikaci vyšperkovali rekordem Rossi a de Angelis
NEHODA Nakano v Brně těžce havaroval
FANOUŠCI Do Brna míří fandové rychlých motorek
REKORD Biaggi v kvalifikaci překonal sám sebe

Raketový start Baylisse

Nejlépe si na startu počínal Bayliss na ducati, který se propracoval ze šesté pozice na první, následován Rossim, Gibernauem na hondách. Australan si pozici držel zuby nehty. Rossi se snažil útočit, avšak Bayliss měl vždy lepší výjezd ze zatáčky a pozici si stále držel. V desátém kole však Rossi provedl úspěšný manévr a ujal se vedení. Bayliss si stříbrnou příčku neužil příliš dlouho, neboť o několik zatáček dále ho předjel Španěl Gibernau, který se však s pozicí dvojky nespokojil a atakoval Rossiho. Úspěšně. Do 12. kola tak vjížděla vedoucí čtveřice v pořadí Gibernau, Rossi, Bayliss a Capirossi. Max Biaggi jezdil na šestém místě za Španělem Checou na yamaze.

Capirossiho vyřadil technický problém

Ve 14. kole stála chyba Rossiho tři příčky a rázem se tak ocitl na chvostu vedoucí čtyřky. Sedm kol před cílem se závodníci sjeli takřka do jednoho chumlu, z čehož vytěžil Rossi a vrátil se zpět na první příčku. V 19. kole ukončil snažení Itala Capirossiho na ducati technický problém. Rossi se snažil modré hondě Španěla Gibernaua ujet, ale nedařilo se. V posledních kolech si tato dvojice po chybách několikrát vyměnila pozice. V cílové rovince byl však úspěšnější Rossi, který právě na Masarykově okruhu v roce 1996 vyhrál svou první velkou cenu.

Výsledky nedělního závodu MotoGP
22 okruhů - 118,866 km
1. Rossi (It./Honda) 44:18,907 (prům. rychlost 160,937 km/h), 2. Gibernau (Šp./Honda) -0,042, 3. Bayliss (Austr./Ducati) - 0,668, 4. Checa (Šp./Yamaha) -5,390, 5. Biaggi (It./Honda) - 8,729, 6. Hayden (USA/Honda) -11,043, 7. Barros (Braz./Yamaha) - 11,439, 8. Ukawa (Jap./Honda) -13,574, 9. Tamada (Jap./Honda) - 23,273, 10. Melandri (It./Yamaha) -26,404.
Průběžné pořadí po 10. závodě
1. Rossi 212, 2. Gibernau 178, 3. Biaggi 141, 4. Capirossi (It./Ducati) 97, 5. Bayliss 96, 6. Checa 78, 7. Ukawa 74, 8. Barros 71.
Pořadí konstruktérů
1. Honda 245, 2. Ducati 145, 3. Yamaha 115.

Pád zastavil Smrže krůček od mistrovského bodu

Dramatický finiš předvedlo v závodě mistrovství světa silničních motocyklů v kubatuře do 250 ccm v Brně trio jezdců s motocykly aprilia Francouz De Puniet, Španěl Elias a Poggiali ze San Marina. Pád zhatil dobře rozjetý závod Jakubovi Smržovi na hondě, který v posledním kole sahal po mistrovském bodu.

Nejlépe odstartoval Španěl Elias na aprilii, který se po průjezdu první zatáčky dostal na první pozici. Smutnou zprávou pro české barvy však byla havárie českého závodníka Rouse, který startoval z pěkné jedenácté pozice. Smrž si svou 21. pozici udržel i po startu. Před něj se dostal Pešek, který startoval ze čtyřiadvacátého místa.

V průběhu dvou tréninkových dnů a nedělního závodu došlo na Masarykově okruhu celkem k 27 pádům.
Švýcarský jezdec české stáje Elit Thomas Lüthi utrpěl po hrozivém pádu v závodě kubatury do 125 ccm vedle naražených ramen také zlomeninu kosti v kyčelní oblasti. Zranění si sice nevyžádá operační zákrok, ale jezdec bude dva týdny upoután na lůžko a vynechá příští závod mistrovství světa v portugalském Estorilu.
Australan Casey Stoner, jenž si v pátečním tréninku třídy do 125 ccm zlomil klíční kost.
Japonec Šinja Nakano po sobotním pádu ve volném tréninku třídy MotoGP utrpěl otřes mozku, ovšem po nemocničním vyšetření už v nedělním závodě startoval.
V závodě třídy do 250 ccm si po pádu při kolizi s Radomilem Rousem poranil palec na pravé ruce Francouz Erwan Nigon. Zbývající jezdci vyvázli z pádů bez zranění.
PÁDY V BRNĚ
2003 2002 2001 2000
27 38 39 54
Zdroj: ČTK

Australan West odstoupil

Po třetím kole ze závodu odstoupil mladý Australan West, který startoval z osmé příčky. Právě nehoda tohoto jezdce předčasně ukončila sobotní kvalifikaci. Nepěkný pád však West odnesl s pochroumaným kotníkem. Zranění bylo zřejmě natolik bolestivé, že nedovolilo, aby Australan pokračoval v nedělním závodě. Na špici startovního pole se usadil Francouz De Puniet. Chvilku klidu mu však nedopřál Poggiali ze San Marina, který každou chvilku útočil na vedení v závodě.

Čeští závodníci Pešek a Smrž v šestém kole jezdili na 17. respektive 19. místě a dělali vše pro to, aby splnili svá předsevzetí - dojet v bodované patnáctce. Filla se držel na 22. pozici. Poggiali neustával v nájezdech na De Punieta a svou snahu a odhodlání v závěru osmého kola proměnil ve vedení. Krátce na to odsunul Francouze na třetí příčku Španěl Elias. Pešek se v devátém kole posunul o jedno místo zpět na 18. pozici před Smrže a na čtrnáctého závodníka ztrácel sekundu. O kolo později si čeští závodníci pozice vyměnili. V 15. kole se Smrž probojoval na poslední bodovanou příčku.

Pořadí se mění zatáčku od zatáčky

Tři kola před koncem se vedoucí jezdec Poggiali propadl na třetí příčku. V čele závodu jej vystřídal Elias a Francouz De Puniet se vrátil na stříbrnou pozici. Toto trio svádělo velký boj. Čtvrtý Rolfo na hondě ztrácel na trojlístek více než 3 sekundy. V předposledním kole drama vrcholilo, když Elias ztratil dvě pozice. Krátce na to chyboval Poggiali a jen s velkým štěstím se nestřetl s Eliasem, který získal druhou pozici. De Puniet sice ujel svým soupeřům o pár metrů, ale ti jej rychle dojeli. Pořadí se měnilo zatáčku od zatáčky.

Dramatický finiš však nakonec nejlépe zvládl právě Francouz. Poggiali se musel spokojit s třetím místem, když se na druhou příčku dravou jízdou probojoval Elias. Dobře rozjetý závod skončil nešťastně pro Jakuba Smrže. Ten sahal po mistrovském bodu, ale v posledním kole nezvládl svou hondu a závod nedojel. Lukáš Pešek na yamaze si při svém třetím startu v kubatuře 250 ccm dojel pro 17. místo a skončil tak dvě pozice za bodovanými jezdci. S Yamahou rovněž jedoucí Michal Filla si vybojoval devatenácté místo.

Výsledek nedělního závodu do 250 ccm:
20. kol, 108,06 km
1. De Puniet (Fr/Aprilia) 41:45,354 (155,273 km/hod), 2. Elias (Šp./Aprilia), 3. Poggiali (San Marino/Aprilia), 4. Rolfo (It./Honda), 5. Porto (Arg./Honda), 6. F. Nieto (Šp./Aprilia), 7. Battaini (It./Aprilia), 8. Guintoli (Fr./Aprilia), 9. Macudo (Jap./Yamaha), 10. Faubel (Šp/Aprilia), . . . 17. Pešek, . . . 19. Filla (oba ČR/Yamaha)
Průběžné pořadí po 10. závodě
1. Poggiali 145, 2. F. Nieto 136, 3. Rolfo 135, 4. De Puniet 130, 5. Elias 126, 6. Battaini 107, 7. West (Austr./Aprilia) 104, 8. Porto 98, 9. Macudo 67, 10. Guintoli 66, . . . 22. Smrž (ČR/Honda) 12

Nejslabší kubatuře v Brně kraloval Pedrosa

Sedmým triumfem kariéry korunoval svou účast v závodě mistrovství světa silničních motocyklů v kubatuře do 125 ccm v Brně Španěl Daniel Pedrosa na hondě. Skvělým výkonem se však představil Alex de Angelis ze San Marina na aprilii, který se v průběhu závodu propadl až do druhé desítky. Nakonec však vybojoval bronz.

Premiéru si v nedělním závodě odbyla šestnáctiletá Martina Janáková, která splnila svůj cíl a závod dojela. Umístila se hned za čtyřiadvacátým Kalábem. Smůlu si vybral další český jezdec Bittman, který v posledním kole nezvládl svůj stroj a s průjezdem cíle se mohl rozloučit.

Skvělý start Jenknera

Dobře závod odstartoval Němec Jenkner, který si své vedení udržel i po první zatáčce, kde sváděl boj s De Angelisem ze San Marina a Španělem Pedrosou. Vyrovnanost strojů ve třídě 125 ccm je však vždy zárukou dramatického souboje jezdců, a nejinak tomu bylo i na Masarykově okruhu. Na čelo vedoucí skupinky šesti jezdců se v pátém kole dostal dvanáctý jezdec průběžné kvalifikace Švýcar Thomas Lühti, následován Jenknerem, De Angelisem a Pedrosou. V průběhu šestého kola však Lühti propadl na třetí pozici a při průjezdu jedné ze zatáček měl co dělat, aby ustál neposednou hondu.

V osmém kole zažil velké zklamání De Angelis. Jeho aprilia znenadání zpomalila a vypadalo to, že se jezdec ze San Marina se závodem rozloučí. Nicméně motocykl se umoudřil a De Angelis pokračoval v závodě z 13. místa. Vedoucí skupinka se však po nájezdu do devátého kola v zatáčce za cílovou rovinkou zmenšila o další dva jezdce. Hrubku vystřihl Ital Cecchinello na aprilii a po smyku zadního kola skončil na dráze, stejně jako za ním jedoucí Jenkner, který neměl žádnou šanci karambolu zabránit.

De Angelis bojuje

Sedm kol do cíle se však takřka totožné školácké chyby dopustil Španěl Nieto na arpilii. Jeho nešikovnost se stala osudnou pro švýcarského závodníka Lühtiho, jehož honda vystřihla ve vzduchu děsivou piruetu. I tato nehoda se však obešla bez vážnějšího zranění. Vedení v závodu se tak ujali dva jezdci - Španěl Pedrosa a Ital Perugini. Pedrosova honda však byla rychlejší než Italova aprilia a Perugini začal ztrácet.

Zmrtvýchvstání však zažíval De Angelis, který se se vší vervou pral o co nejlepší umístění v elitní desítce. Mezitím si Pedrosa jel pro čtvrtý triumf v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů v kubatuře do 125 ccm. De Angelis pak při velké smůle mohl být nadmíru spokojen s konečným třetím místem.

Výsledky nedělního závodu do 125 ccm
19. kol, 102,657 km
1. Pedrosa (Šp./Honda) 40:59,354 (150,269 km/hod), 2. Perugini (It./Aprilia), 3. De Angelis (San Marino/Aprilia), 4. Kallia (in./KTM), 5. Barbera (Šp./Aprilia), 6. Dovizioso(It./Honda), 7. Giansanti (It./Aprilia), 8. Borsoi (It./Aprilia), 9. Ui (Jap./Aprilia), 10. Pelllino (It./Aprilia), . . . 24. Kaláb, 25. Janáková (oba ČR/Honda)
Průběžné pořadí po 10. závodě
1. Pedrosa 162, 2. Perugini 137, 3. Dovizioso 112, 4. De Angelis 108, 5. Cecchinello 105, 6. Jenkner (Něm./Aprilia) 98, 7. P. Nieto (Šp./Aprilia) 88, 8. Barbera 78, 9. Ui 71, 10. Stoner (Aus./Aprilia) 60
Pořadí konstruktérů
1. Aprilia 222, 2. Honda 186, 3. KTM 32, 4. Derbi 15, 5. Malaguti

Novinky

Zrušit


Časová osa: Motorsport