Hlavní obsah

Flavio Briatore. Playboy, velký šéf a podvodník

LONDÝN

Flavio Briatore a krásné ženy. Flavio Briatore a rychlé vozy. Tato spojení tvořila dlouhá léta image bělovlasého playboye, který pevnou rukou šéfoval týmu formule 1 Renault. Co je vlastně zač tenhle Ital, jenž se léta pohyboval v zákulisí formule 1 a tvořil její dějiny, aby z kolotoče nejrychlejších vozů nakonec potupně a s hanbou vystoupil?

Foto: F1MOTOR

Italský multimilionář Flavio Briatore

Článek

Motoristický svět si ho nejspíše zapamatuje hlavně jako lháře a podvodníka. Ještě před pár dny Briatore vyprávěl, že nikdy ve formuli nešvindloval. Že žádnou nehodu mladému Nelsonu Piquetovi nenařídil. Dokonce jezdci vyhrožoval za jeho obvinění žalobou a soudy.

Jenže důkazy o tom, že opravdu rozkázal týmové dvojce havarovat, aby Fernando Alonso závod v Singapuru vyhrál a aby si mladý Brazilec udržel místo v týmu, stále sílily. Pod jejich tlakem to nakonec Briatore vzdal a z čela stáje odstoupil, aby umožnil Renaultu celý skandál přežít s co nejmenšími ztrátami.

Briatore: Život je film a já hlavní hrdina

Briatore si vždy dokázal užít život naplno. Nejlépe ho vystihují jeho vlastní slova, která cituje deník Daily Mail: „K dispozici máte jen jeden život. A ten je jako film, v němž chcete hrát hlavní roli.“ Přesně takový je Briatore. Vždy se snažil být hlavním hrdinou ve všem, do čeho se pustil. Ať to stojí, co to stojí.

Postarší elegán s bříškem se vždy prezentoval spíše jako filmová hvězda než manažer. Do záře reflektorů mu navíc pomáhaly přítelkyně, které si zásadně vybíral mezi supermodelkami. S jednou z nich, Heidi Klum, má dceru Leni. S jinou, Elisabettou Gregoraci, se loni oženil. Ale ložnicí mu jich prošlo mnohem více.

Tady bylo ještě vše v pořádku. Flavio Briatore s jezdci Renaultu Fernandem Alonsem (vlevo) a Nelsonem Piquetem.foto: Reuters/Jose Manuel Ribeiro

Briatore se sám vypracoval na multimilionáře. Než ale vydělal první balík, dělal například lyžařského instruktora nebo číšníka. Jeho velká chvíle přišla až ve Spojených státech v barvách Benettonu. Tam se seznámil s majitelem firmy Luciano Benettonem, po jehož boku zanedlouho poprvé navštívil formuli 1. To bylo v roce 1988 na australské Velké ceně.

Kariéra plná úspěchů i průšvihů

Tehdy nevěděl o motorsportu vůbec nic. Ostatně jeho kritici tvrdí, že to platí dodnes, jenže svět formule 1 jako by byl stvořen přímo pro něj. Pozlátko, rychlá auta, krásné ženy, to vše bylo příliš svůdné na to, aby zůstal stranou. A tak tvořil historii F1 dlouhých 21 let.

Na počátku ještě s týmem Benetton, který rozjížděl. Tam slavil první úspěchy, když získal Michaela Schumachera z Jordanu. To byla dokonalá trefa, německý pilot získal pod Briatorem dva mistrovské tituly.

Společně s prvním úspěchem ovšem přišlo i první obvinění z podvádění. O Benettonu se šuškalo, že používá nepovolený program kontroly trakce, což mělo dodat týmu nefér výhodu na startovním roštu. Nic se neprokázalo, stáj potrestána nebyla

Další kauza? Při Velké ceně Německa skončil vůz Schumacherova kolegy Jose Verstappena v plamenech při doplňování paliva v boxech. Benetton byl podezříván, že vyňal z tankovací hadice filtr, aby urychlil čerpání paliva do nádrže. Ale opět, nic se neprokázalo.

V roce 2007 se do průšvihu namočil další Briatoreho tým - Renault. Stáj byla obviněna, že má k dispozici citlivá data jiného týmu - McLarenu. Francouzský tým však jako zázrakem vyklouzl, nepřišel o jediný bod, nezaplatil ani korunu pokuty. I když za podobný skandál zaplatil McLaren 50 milióny liber. Jak je to možné? Lidé okolo F1 byli přesvědčeni, že Briatore těžil z dlouholetého přátelství s promotérem efjedniček Bernie Ecclestonem.

Poslední podezření, které vyústilo v „největší skandál všech dob“, jak situaci označil Niki Lauda, už Briatore neustál. Formule 1 mu pomohla k bohatství, on pod ní za to na oplátku nařízl větev. Tahle část filmu, v němž hrál hlavní roli, pro bohatého Itala skončila. Bez happy endu a závěrečných titulků.

Reklama

Související témata: