Hlavní obsah

Michelin musí vysvětlit selhání

PRAHA

Světová rada motoristického sportu, která je inspekčním orgánem FIA, předvolala na 29. června do Paříže zástupce firmy Michelin, aby vysvětlili své selhání při Grand prix USA formule 1. "Michelin nebyl dobře připraven, a pak chtěl měnit pravidla jen proto, že přijel na závod se špatným vybavením," hřímá prezident FIA Max Mosley, podle nějž fiasko narušilo image seriálu.

Článek

V kuloárech se mluví o miliónové pokutě pro Michelin, který navíc podle FIA nedodržel pravidlo vždy jednat v zájmu sportu.

"Nepřivezli jsme do Ameriky vhodné pneumatiky, to musíme uznat a nést i odpovědnost. Nemohli jsme ale stoprocentně garantovat bezpečnost jízdy s našimi pneumatikami, takže varováním týmů a nedoporučením startu jsme udělali jedinou správnou věc. Lidé za mnou chodí a říkají mi, že jsme se k problému postavili správně. Až by některý jezdec vinou defektu zase skončil ve zdi, pak bychom si teprve poškodili reputaci," tvrdí šéf formulové divize Michelinu Pierre Dupasquier.

"Příští závod ve Francii se nám podobný malér nemůže stát, trať okruhu Magny Cours máme dokonale otestovanou," ujišťuje sportovní ředitel Michelinu Nick Shorrock. "Příčinu našich potíží v USA vyšetřujeme a zatím víme jen tolik, že problém je spojen s tratí v Indy, kde nový povrch snižuje životnost gum a ani jedna ze dvou námi připravených směsí nevydržela," tvrdí Dupasquier, podle nějž nešťastnou situaci způsobila unikátní specifika zámořské tratě, především její poslední klopená zatáčka, která se projíždí ve vysokých rychlostech.

Testy se vyplatily

Američtí organizátoři nechali koncem loňského roku v Indy položit nový povrch a Michelin pozdě zjistil, že má zcela jiné vlastnosti než ten předchozí. "Konkurenční Bridgestone znal agresivní dráhu díky testům dceřiné společnosti Firestone, která je oficiálním dodavatelem pneumatik pro zámořskou sérii IRL. Měl tak dostatečný předstih pro vývoj odpovídající směsi," snaží se o vysvětlení Shorrock.

"Prováděli jsme v Indy testy opakovaně celý závodní víkend a potřebovali jsme snížit rychlost vozů na dráze, abychom se vyhnuli problémům. K tomu však nebylo dost vůle mezi týmy," přiznává Dupasquier na internetových stránkách magazínu Autosport. "Michelin nerespektoval naši radu jezdit kritickou zatáčkou podle možností vozů. Když bychom provedli zásah do dráhy nebo umožnili výjimku z předpisů zakazujících výměnu pneumatik, znevýhodnili bychom tím zase týmy jezdící s bridgestony," naznačuje Mosley.

Za účelem podání vysvětlení je na příští středu do francouzské metropole pozváno i sedm týmů, jejichž vozy v Indianapolisu po zaváděcím kole zajely do boxů a z obav o bezpečnost v závodě nestartovaly. Za bojkot Velké ceny jim však trest zřejmě nehrozí. Seřazením na startovním roštu i absolvováním zahřívacího kola týmy splnily své smluvní závazky k promotérům a za neúčast v závodě tak po nich nemůže být žádána náhrada.

Reklama

Související témata: