Hlavní obsah

Briatore končí v Renaultu, tým přiznal úmyslnou nehodu Piqueta

PAŘÍŽ

Šéf Flavio Briatore a hlavní inženýr Pat Symonds opouštějí v souvislosti se singapurskou aférou tým formule jedna Renault. Představitelé stáje podle agentury AP uvedli, že nebudou zpochybňovat obvinění Mezinárodní automobilové federace (FIA), podle něhož v loňské noční Grand Prix Singapuru nechali úmyslně havarovat svého jezdce Nelsona Piqueta mladšího, čímž nepřímo přiznali vinu.

Foto: Jose Manuel Ribeiro, Reuters

Flavio Briatore na lednovém snímku s tehdejšími jezdci Renaultu Fernandem Alonsem (vlevo) a Nelsonem Piquetem.

Článek

"Tým ING Renault F1 nebude bojovat proti obvinění, která vznesla Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve vztahu k Velké ceně Singapuru 2008," uvedl Renault ve svém prohlášení. "Dále si dovolujeme oznámit, že Flavio Briatore a Pat Symonds opustili tým. Do pondělí 21. září, kdy zasedne Světová rada motorsportu, nebudeme zveřejňovat žádná další prohlášení," dodal Renault.

Singapurskou aféru rozvířil v srpnu Nelson Piquet jr., který na konci července musel kvůli špatným výsledkům opustit Renault. Čtyřiadvacetiletý Brazilec přišel s tím, že nehoda, která se udála při GP Singapuru 2008, byla fingovaná. Podle něj mu Flavio Briatore nařídil, aby havaroval. Piquet tak měl učinit po zastávce svého stájového kolegy Fernanda Alonsa v boxech.

Alonso v Singapuru vyhrál

A opravdu - brazilský pilot po Alonsově natankování havaroval v zatáčce č. 17, čímž musel na trať vyjet zpomalovací vůz. A jelikož se ostatní jezdci teprve k prvním zastávkám chystali, měl Alonso jedinečnou příležitost dostat se do vedení. Velkou cenu Singapuru nakonec vyhrál.

Renault však dosud tuto verzi o úmyslné nehodě odmítal. A dokonce spolu s Flaviem Briatorem podal na Nelsona Piqueta i jeho otce, trojnásobného mistra světa stejného jména, trestní oznámení pro křivé obvinění a pokus o vydírání.

Mezinárodní automobilová federace v minulých dnech nabídla Nelsonu Piquetovi jr. i Patu Symondsovi imunitu výměnou za úplnou a pravdivou výpověď o nehodě. Podle FIA totiž Symonds naznačil při slyšení 27. srpna, že by se k některým věcem mohl případně vrátit s dalšími informacemi. A to včetně těch, ke kterým se dříve nechtěl vyjádřit.

Důkazy napovídají úmyslné nehodě

Tomu, že nehoda byla předem promyšlená, napovídají i první výsledky vyšetřování. Tak například díky telemetrii z Piquetova vozu bylo zjištěno, že jezdec v inkriminované zatáčce přidal plyn. Místo, aby zpomalil vůz kvůli prokluzování zadních kol, celkem nepochopitelně přidal. Dalším důkazem je rozhovor mezi Symondsem a Alonsovým inženýrem, který se velmi divil tomu, že má pilota poslat do boxů o tři kola dříve, než bylo původně naplánováno.

A nakonec proti Renaultu svědčí komunikace mezi Briatorem a Symondsem. Po Alonsově výjezdu z boxu se tým soustředil na Piqueta. Briatore tehdy vydal pokyn: "Řekněte mu, ať tlačí." A Symonds při vjezdu do čtrnáctého kola předává rozkaz Piquetovu inženýrovi: "Musíš na něj teď tlačit zatraceně silně." A opravdu, Piquet splnil přání Briatoreho a havaroval...

Pokud se vina příští týden prokáže, hrozí Renaultu trest. A to dokonce i ten nejvyšší - vyloučení ze šampionátu.

Reklama