Rubriky:

Formule 1

Briatore končí v Renaultu, tým přiznal úmyslnou nehodu Piqueta

16. září 2009 13:32 - PAŘÍŽ

Šéf Flavio Briatore a hlavní inženýr Pat Symonds opouštějí v souvislosti se singapurskou aférou tým formule jedna Renault. Představitelé stáje podle agentury AP uvedli, že nebudou zpochybňovat obvinění Mezinárodní automobilové federace (FIA), podle něhož v loňské noční Grand Prix Singapuru nechali úmyslně havarovat svého jezdce Nelsona Piqueta mladšího, čímž nepřímo přiznali vinu.

 

Jose Manuel Ribeiro, Reuters

"Tým ING Renault F1 nebude bojovat proti obvinění, která vznesla Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve vztahu k Velké ceně Singapuru 2008," uvedl Renault ve svém prohlášení. "Dále si dovolujeme oznámit, že Flavio Briatore a Pat Symonds opustili tým. Do pondělí 21. září, kdy zasedne Světová rada motorsportu, nebudeme zveřejňovat žádná další prohlášení," dodal Renault.

Singapurskou aféru rozvířil v srpnu Nelson Piquet jr., který na konci července musel kvůli špatným výsledkům opustit Renault. Čtyřiadvacetiletý Brazilec přišel s tím, že nehoda, která se udála při GP Singapuru 2008, byla fingovaná. Podle něj mu Flavio Briatore nařídil, aby havaroval. Piquet tak měl učinit po zastávce svého stájového kolegy Fernanda Alonsa v boxech.

Alonso v Singapuru vyhrál

A opravdu - brazilský pilot po Alonsově natankování havaroval v zatáčce č. 17, čímž musel na trať vyjet zpomalovací vůz. A jelikož se ostatní jezdci teprve k prvním zastávkám chystali, měl Alonso jedinečnou příležitost dostat se do vedení. Velkou cenu Singapuru nakonec vyhrál.

Renault však dosud tuto verzi o úmyslné nehodě odmítal. A dokonce spolu s Flaviem Briatorem podal na Nelsona Piqueta i jeho otce, trojnásobného mistra světa stejného jména, trestní oznámení pro křivé obvinění a pokus o vydírání.

Mezinárodní automobilová federace v minulých dnech nabídla Nelsonu Piquetovi jr. i Patu Symondsovi imunitu výměnou za úplnou a pravdivou výpověď o nehodě. Podle FIA totiž Symonds naznačil při slyšení 27. srpna, že by se k některým věcem mohl případně vrátit s dalšími informacemi. A to včetně těch, ke kterým se dříve nechtěl vyjádřit.

Důkazy napovídají úmyslné nehodě

Tomu, že nehoda byla předem promyšlená, napovídají i první výsledky vyšetřování. Tak například díky telemetrii z Piquetova vozu bylo zjištěno, že jezdec v inkriminované zatáčce přidal plyn. Místo, aby zpomalil vůz kvůli prokluzování zadních kol, celkem nepochopitelně přidal. Dalším důkazem je rozhovor mezi Symondsem a Alonsovým inženýrem, který se velmi divil tomu, že má pilota poslat do boxů o tři kola dříve, než bylo původně naplánováno.

A nakonec proti Renaultu svědčí komunikace mezi Briatorem a Symondsem. Po Alonsově výjezdu z boxu se tým soustředil na Piqueta. Briatore tehdy vydal pokyn: "Řekněte mu, ať tlačí." A Symonds při vjezdu do čtrnáctého kola předává rozkaz Piquetovu inženýrovi: "Musíš na něj teď tlačit zatraceně silně." A opravdu, Piquet splnil přání Briatoreho a havaroval...

Pokud se vina příští týden prokáže, hrozí Renaultu trest. A to dokonce i ten nejvyšší - vyloučení ze šampionátu.

vef, ČTK, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Formule 1

Filtr článků - Formule 1