Článek
Před pěti lety došlo k významným úpravám v aerodynamice s cílem limitovat přítlak, byl zaveden systém KERS, později se přidal systém pohyblivého zadního křídla. To vše s jedinou vizí: vrátit na okruhy jezdecké souboje a vyhnat z okruhů nudu, která se stala pravidelným hostem Velkých cen.
V příštím roce - dlužno dodat až v příštím roce, protože Mezinárodní automobilová federace (FIA) původně tlačila na změnu již od sezóny 2013 - scénu formule 1 změní „zelená politika". Symbolicky po osmi letech skončí osmiválce (v roce 2006 vystřídaly třílitrové desetiválce) a královská disciplína vstoupí do éry šestnáctistovek, jejichž povinnou součástí bude rekuperační jednotka.
Týmy budoucí změna donutila vytvořit dvě oddělené technické jednotky, jednu pečující o letošní vůz a druhou, která se soustředí na vývoj monopostu pro rok 2014. Přípravy ale začaly podle všeho mnohem dřív, jak přiznal například technický šéf Lotusu James Allison, podle nějž se jeho stáj na významnou novinku začala chystat již v průběhu roku 2011, kdy FIA úpravu pravidel schválila. „Od té doby došlo ještě k dílčím úpravám, takže stále nemáme definitivní verzi. Přípravu na tak významnou změnu ale nemůžete nechat na poslední chvíli. Rok 2009 bylo pouhé zčeření vody, teď nás čeká tsunami," prohlásil Allison.
Vývoj nových motorů jde do finiše, co však konstruktéry trápí, je zatím nezměněný plán FIA dát stájím jen tři týdny na testování. „Výkon motoru můžete dobře otestovat v simulovaných podmínkách. Ale co otázka spolehlivosti? Budou stačit při tak významné změně tři testy na trati?" popíchl na dálku činovníky FIA Allison.