Článek
S blížící se volbou roste napětí mezi oběma tábory a dění na motoristickém poli začíná připomínat tragikomedii, jíž jsme navyklí z české politiky. Naposled rozvířil vodu Vatanen, který v závěru minulého týdne obvinil FIA z protežování Todta a požádal francouzský soud o dohled nad regulérností volby.
„Hádání se, házení klacků pod nohy. Ve srovnání s politickou kulturou je to jedno a to samé,“ přitakává český zástupce ve Světové radě motorsportu Radovan Novák, jenž bude v pátek také na kandidátce a bude usilovat o znovuzvolení do nejvyššího orgánu motoristického sportu.
Faktem je, že Todt, někdejší úspěšný navigátor v rallye, v 80. letech sportovní ředitel automobilky Peugeot a naposledy šéf formulové stáje Ferrari, je koněm odstupujícího Mosleyho i hlavního promotéra formule 1 Bernieho Ecclestona. Proti tomu stojí Vatanen s vizí nutné proměny FIA. Na čí slova uslyší delegáti volebního kongresu víc?
„O programech nemá smysl hovořit. Mosley před svým zvolením obletěl v Ecclestonově letadle svět, nasliboval hory doly a splnil minimum. Záleží spíš na lidech, které si kandidáti chtějí přivést jako viceprezidenty. Například Todt chce do čela sportovní sekce Grahama Stockera, který má s motorsportem celoživotní zkušenosti. Vatanenovi kandidáti takové jméno nemají,“ podotkl Novák před cestou do Paříže.
Rozhodnou i dva české hlasy
O novém šéfovi FIA budou rozhodovat bezmála tři stovky hlasů, jeden členský stát může mít víc hlasů podle počtu motoristických orgánů. I Česká republika tak disponuje dvěma hlasy, o něž se během kampaně ucházeli oba kandidáti. „Todt i Vatanen hovořili telefonicky s prezidentem Autoklubu Romanem Ječmínkem. Enormní tlak ale cítit nebyl. Prostě dělali svojí kampaň,“ přiblížil Novák, podle nějž lze výsledek volby těžko předvídat.
„Nikdo otevřeně neřekne koho bude volit. Vidím šance obou jako vyrovnané, padesát na padesát. Todta nemají příliš v lásce lidé z tzv. turistiky, tedy obecného automobilismu, kteří budou spíš hlasovat pro Vatanena. Sportovní sekce se zase přiklánějí k Todtovi,“ přiblížil český činovník.
Páteční jednání kongresu FIA bude zahájeno v pátek v 10:30, kdy se veřejnost dozví jméno nového prezidenta FIA lze ale těžko předpokládat. „Je možné, že se objeví námitky, hlasy bude třeba přepočítat... A nebo také půjde všechno hladce a v poledne bude hotovo,“ dodal Novák.
Deset prezidentů FIA (1904-2009) | |
1904-1931 | baron Étienne de Zuylen (Fr.) |
1931-1936 | hrabě Robert de Vogüé (Fr.) |
1936-1958 | vikomt Jehan de Rohan (Fr.) |
1958-1963 | hrabě Hadelin de Liedekerke Beaufort (Fr.) |
1963-1965 | princ Filippo Caracciolo di Castagneto (It.) |
1965-1971 | Wilfrid Andrews (Brit.) |
1971-1975 | princ Amaury de Merode (Belg.) |
1975-1986 | princ Paul Alfons von Metternich (Něm.) |
1986-1993 | Jean-Marie Balestre (Fr.) |
od 1993 | Max Mosley (Brit.) |