Hlavní obsah

Vršecký bude usilovat o čtyři rekordy, prioritou je ale zátěžový test nového motoru

PRAHA

Neobvyklý vstup do nové sezóny si naplánovala roudnická stáj Buggyra. Za tři týdny, ještě víc jak měsíc před začátkem Evropského poháru tahačů, vyrazí celý tým na rychlý okruh v Lausitzu. Dvojnásobný evropský šampión David Vršecký se 13. dubna poblíž Drážďan pokusí o překonání hned čtyř světových rekordů.

Foto: Buggyra

Vršeckého Buggyra (vpravo) začne letošní sezónu rekordním pokusem.

Článek

Čtyřiatřicetiletý Čech je držitelem už dvou rychlostních maxim. První vytvořil počátkem roku 2004 v Dubaji. Na letmém kilometrům jel v poušti rychlostí 281,723 km/h. Koncem roku 2008 pak svou rekordní žeň rozšířil na kilometrové trati s pevným startem, když na letišti v Panenském Týnci dosáhl s rychlostním speciálem hodnoty 171,878 km/h.

Letošní rekordní pokusy, které se budou odehrávat na vzdálenostech 100 km, 100 mil, a 500 km a v hodinovce, mají být ale poněkud o něčem jiném. „Vzhledem k tomu, že jsme kvůli zákazu dvojstupňového turba museli připravit nové agregáty, chápeme rekordní snažení hlavně jako skvělý zátěžový test. Proto také na Lausitzring pojedeme s ostrými auty pro nadcházející sezónu a ne s lehkým rychlostním speciálem,“ vysvětlil týmový manažer Jan Kalivoda.

Při rekordech půjde víc o vytrvalost

Z charakteru plánované rekordní jízdy vyplývá, že půjde víc o vytrvalost než o rychlost, i když průměry Vršeckého kamiónu se při zachování naděje na rekordní parametry budou muset pohybovat okolo úctyhodných 200 kilometrů za hodinu. V tom případě by měl s buggyrou urazit za hodinu jízdy asi 62 kol a při pokusu na 500 kilometrů musí na trojúhelníkovém a 3,2 kilometrů dlouhém oválu kroužit zhruba 156 kol.

„Bude to náročné fyzicky i psychicky. Vlastně ani pořádně nevím, co budu celou dobu v kabině dělat," usmíval se. „Takovou dobu a v takových rychlostech jsem v závodním autě ještě asi neseděl. Máme odzkoušeno 45 minut, ale ne přes dvě a půl hodiny,“ přiznal Vršecký, který po odchodu dlouholetého technického ředitele Buggyry Maria Kresse vystupuje ve stáji vedle své obvyklé role jezdce i jako člen vývojového oddělení.

Počasí může všechno pokazit

„Kdyby šlo jen o rekordy, přijedeme na okruh se speedovým vozem, zajedeme rychlé časy, zasmějeme se tomu a bude to. Tady jde ale o něco jiného. Musíme získat data, abychom věděli, co motory vydrží na plný výkon. A když se při tom povede překonat nějaký světový rekord, bude to něco navíc,“ pokračoval roudnický pilot, který zatím neví, kdo bude po odchodu Švýcara Markuse Bösigera v nadcházející sezóně jeho kolegou.

„Jednáme se třemi kandidáty. Novou tváří by mohl být Němec Uwe Nittel. Pokud se do rekordního pokusu domluvíme, počítáme s tím, že na Lausitzring nasadíme oba stájové trucky. Bude ovšem hodně záležet na počasí. Když bude hodně pršet, přijde celá snaha vniveč a už se tam nevrátíme, protože okruh je vytížený,“ uvedl Kalivoda.

Reklama

Související témata: