Článek
Čtyřiatřicetiletý Čech je držitelem už dvou rychlostních maxim. První vytvořil počátkem roku 2004 v Dubaji. Na letmém kilometrům jel v poušti rychlostí 281,723 km/h. Koncem roku 2008 pak svou rekordní žeň rozšířil na kilometrové trati s pevným startem, když na letišti v Panenském Týnci dosáhl s rychlostním speciálem hodnoty 171,878 km/h.
Letošní rekordní pokusy, které se budou odehrávat na vzdálenostech 100 km, 100 mil, a 500 km a v hodinovce, mají být ale poněkud o něčem jiném. „Vzhledem k tomu, že jsme kvůli zákazu dvojstupňového turba museli připravit nové agregáty, chápeme rekordní snažení hlavně jako skvělý zátěžový test. Proto také na Lausitzring pojedeme s ostrými auty pro nadcházející sezónu a ne s lehkým rychlostním speciálem,“ vysvětlil týmový manažer Jan Kalivoda.
Při rekordech půjde víc o vytrvalost
Z charakteru plánované rekordní jízdy vyplývá, že půjde víc o vytrvalost než o rychlost, i když průměry Vršeckého kamiónu se při zachování naděje na rekordní parametry budou muset pohybovat okolo úctyhodných 200 kilometrů za hodinu. V tom případě by měl s buggyrou urazit za hodinu jízdy asi 62 kol a při pokusu na 500 kilometrů musí na trojúhelníkovém a 3,2 kilometrů dlouhém oválu kroužit zhruba 156 kol.
„Bude to náročné fyzicky i psychicky. Vlastně ani pořádně nevím, co budu celou dobu v kabině dělat," usmíval se. „Takovou dobu a v takových rychlostech jsem v závodním autě ještě asi neseděl. Máme odzkoušeno 45 minut, ale ne přes dvě a půl hodiny,“ přiznal Vršecký, který po odchodu dlouholetého technického ředitele Buggyry Maria Kresse vystupuje ve stáji vedle své obvyklé role jezdce i jako člen vývojového oddělení.
Počasí může všechno pokazit
„Kdyby šlo jen o rekordy, přijedeme na okruh se speedovým vozem, zajedeme rychlé časy, zasmějeme se tomu a bude to. Tady jde ale o něco jiného. Musíme získat data, abychom věděli, co motory vydrží na plný výkon. A když se při tom povede překonat nějaký světový rekord, bude to něco navíc,“ pokračoval roudnický pilot, který zatím neví, kdo bude po odchodu Švýcara Markuse Bösigera v nadcházející sezóně jeho kolegou.
„Jednáme se třemi kandidáty. Novou tváří by mohl být Němec Uwe Nittel. Pokud se do rekordního pokusu domluvíme, počítáme s tím, že na Lausitzring nasadíme oba stájové trucky. Bude ovšem hodně záležet na počasí. Když bude hodně pršet, přijde celá snaha vniveč a už se tam nevrátíme, protože okruh je vytížený,“ uvedl Kalivoda.