Hlavní obsah

Pilot Tatry Aleš Loprais se těší: Na Hedvábné stezce si to rozdáme s Kamazy

Český jezdec Aleš Loprais (29) vyrazí už příští týden na Rallye po Hedvábné stezce (Silk Way Rally), která startuje 5. září v tatarské Kazani a končí 13. září po 4500 km v turkmenském Ašchabadu. Soutěž je součástí seriálu Dakar Series. Posledním testem a zároveň představením nové Tatry byla jízda na kopřivnickém továrním polygonu...

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Loprais tým se svou tatrou. Zleva navigátor Jaro Miškolci, tenchnický ředitel Milan Holáň a pilot Aleš Loprais.

Článek

Jaká je tatra, s níž pojedete po Hedvábné stezce?

I když jsme na letošním Dakaru neuspěli, přivezli jsme si spoustu cenných zkušeností, které jsme promítli do přípravy nového vozu. S ním chceme konkurovat silnému ruskému týmu továrních Kamazů. To budou největší soupeři, s nimiž si to rozdáme. Nový speciál vznikl přestavbou a úpravou vozu, s nímž jsem skončil v roce 2007 na Dakaru třetí.

Můžete konkretizovat největší změny?

Auto vzniklo z dostupných komponentů ve specifikaci Variant Kit s posunutým agregátem. Z toho jihoamerického jsme použili pouze karbonovou nástavbu Triton, ale s jiným provedením vnitřního ocelového rámu, který by neměl praskat jako při Dakaru. Repasí a dalším vývojem přímo u výrobce prošel motor Deutz 1015, který je na momentálním výkonovém maximu. Máme i novou převodovku Tatra. Testy ve slovenské Senici, při nichž vůz najel v maximálním tempu na 400 testovacích kilometrů, napomohly dalšímu doladění tlumení. V práci s tlumiči jsme se dostali dosud nejdále, auto se skvěle chová při extrémních doskocích.

Největší problém na letošním Dakaru se jmenoval spojka, jak to s ní vypadá?

Specialisté ve firmě Sachs připravili spojku zcela jinou, sice keramickou, ale lépe uzpůsobenou přenosu extrémního točivého momentu v prašných podmínkách. Testovali jsme ji vydatně, i když vše se vždy projeví až při závodě. Tahle spojka je však extrémně odolná, typicky závodní, je také nesmírně tvrdá na sešlápnutí.

Máte informace o trati Hedvábné stesky?

Sehnali jsme jich hodně. Půjde o velmi náročnou trať, na níž nebude chybět nic, počínaje brody, přes kamení a konče pískem. Ideální prověrka před Dakarem.

Kdo s vámi bude sedět v kabině?

Místo navigátora Vojtěch Štajfa, který se nemůže rallye v Rusku zúčastnit, se mnou pojede náš slovenský spolupracovník Jaroslav Miškolci a samozřejmě tradiční mechanika technický šéf týmu Milan Holáň. Doprovod obstarají s Tatrou 815 4x4 Leo Loprais, Luboš Kýpeť a Radim Pustějovský, koordinátorem týmu je můj otec Milan.

Postrádám jméno šestinásobného vítěze Dakaru, vašeho strýce Karla Lopraise, toho neberete?

Zůstává ve Frenštátě pod Radhoštěm s částí týmu a dál budou připravovat identický vůz pro Dakar 2010.

Jak jste daleko s přípravou slibované bomby pro Dakar 2011?

Pro Dakar 2011 chystá Loprais Tatra Team skutečně zcela nový speciál. Jde o vůz zcela nového, revolučního řešení proti všemu, co dosud používal. Zůstáváme ale věrni kontextu celé historie účasti značky Tatra. Nový speciál, který pochopitelně tajíme, by měl porážet i speciály Kamaz a DAF. Podílet se na jeho přípravě mohou i naši fanoušci. Vyhlásili jsme soutěž o designerské řešení celého kamionu. Není vyloučeno, že mnohé z tvarových prvků, které vzejdou od fanoušků, se na finálním vozidle skutečně objeví. Podrobnosti jsou na našich internetových stránkách www.loprais.cz.

Reklama

Související témata: