Hlavní obsah

Loeb pošesté mistrem světa! Bitvu ve Walesu rozhodla kapota, která Hirvonenovi uletěla

CARDIFF

Doslova banální závada rozhodla o vítězi Britské rallye a tím i o titulu mistra světa. Na předposlední rychlostní zkoušce, pouhých třicet kilometrů před cílem, se totiž dosavadním leaderovi šampionátu Mikko Hirvonenovi otevřela u jeho fordu kapota, finský jezdec musel zastavit a vysněný primát byl ztracen. "Hra skončila," věděl, že Francouz Sébastien Loeb má cestu k šestému titulu v řadě volnou...

Foto: Zdenek Sluka, Sport.cz

Sebastien Loeb se ve Walesu dojel pro šestý titul mistra světa v řadě.

Článek
Fotogalerie

Před nedělní závěrečnou etapou se Hirvonen zapřísahal, že ještě zkusí na vítězství v Britské rallye a tím i na titul mistra světa zaútočit. Na francouzského suveréna Loeba sice ztrácel přes třicet vteřin, ale svou životní šanci nemínil vzdát.

Fin útok slíbil a také s ním začal

„Musím zabrat a jet na maximum, i když trať plná bahna bude hodně záludná,“ nechal se slyšet před nedělním startem. Slib skutečně plnil... V první rychlostní zkoušce sice smazal z půlminutového manka na Loeba jen osm desetin, ve druhé dlouhé přes 22 km však doslova letěl a na francouzského rivala najel přes 11 sekund.

„Teď už riskuji a jedu, co to dá,“ prozrazoval taktiku, která ho měla vynést před Loeba. Stále sice ještě ztrácel před 18 vteřin, ale situace pro něho vypadala nadějně, neboť Francouz měl se svým citroënem první problémy. „Zlobila nás převodovka,“ zdůvodňoval manko a až páté místo, které ve druhé nedělní erzetě obsadil.

Konec, kapota Hirvonena zradila

V pekelných podmínkách, kdy trať bičoval déšť a povrch šotolinových cest se měnil ve slizké a zrádné bahno, nakonec rozhodla fatální závada na Hirvonenově fordu. „Zkusil jsem útočit dál, ale po jednom skoku jsem špatně dopadl, přední kapota vyletěla a my museli zastavit. Hra skončila, teď už mohu doufat jen v zázrak,“ věděl finský pilot moc dobře, že jeho naděje na titul se rozplynuly. Nějakých třicet kilometrů před cílem!

„Dobrá zpráva, teď už bude všechno v pohodě,“ ulevilo se Loebovi, jehož náskok narostl na půldruhé minuty. Samozřejmě že už si vítězství pohlídal a pro šestý titul mistra světa v řadě si s přehledem dojel. "Jsem obrovsky šťastný, že to takhle skončilo. Byla to neuvěřitelná sezóna," jásal v cíli, zatímco Hirvonen pochopitelně truchlil.

"Soutěž a titul jsem prohrál už v sobotu. Teď nezbývá, než se nachystat na příští sezónu," ulevil si Fin, který byl nakonec ve Walesu rád za druhé místo. Uhájil ho totiž s náskokem pouhé sekundy před dvojkou Citroënu Španělem Sordem, který na jeho pozici tvrdě útočil.

Prokop vyhrál třídu PWRC

V závěrečné etapě, která přinesla spoustu karambolů a „výletů“ mimo trať, takže Francouz Ogier úplně skončil a Latvala svého forda hodně poškodil, se drželi i oba čeští zástupci. Juniorský mistr světa Martin Prokop jel se svým mitsubishi hlavně na jistotu, aby Britskou rallye dokončil a vytouženou druhou příčku v seriálu produkčních vozů získal. „Makali jsme na tom celý rok, takže jsme spokojení a samozřejmě šťastní. Byla to super sezóna,“ pochvaloval si, když k titulu juniorského šampióna přidal i titul vicemistra světa v produkční kategorii.

„Po Argentině už jsme ztratili motivaci, nakonec je super, že jsme druzí.V seriálu mistrovství světa bychom rádi zůstali i v příštím roce, i když nevíme, s čím pojedeme,“ dodával Prokop. Vítěz produkční kategorie Eyvind Brynildsen byl ale po skončení soutěže diskvalifikován a Prokop se tak posunul do čela své třídy a absolutní desátou pozici.

Druhý z českých zástupců Martin Semerád sice na čtrnácté erzetě vypochodoval z tratě, ale auto nepoškodil a soutěž dokončil. „Čtvrté místo mezi produkčními vozy je pro nás úspěchem, jsme šťastní, že jsme soutěž zvládli,“ pochvaloval si.

Britská rallye - závěrečný podnik MS 2009
1. Loeb, Elena (Fr./Citroën C4) 3:17:31,5, 2. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Focus) -1:06,1, 3. Sordo, Martí (Šp./Citroën C4) -1:07,1,  4. P. Solberg, Mills (Nor., Brit./Citroën C4) -1:28,1, 5. H. Solberg, Menkerud (Nor./Ford Focus) -5:22,8, 6. Wilson, Martin (Brit./Ford Focus) - 7:46,0 ...10. Prokop, Tománek -24:31,6, 14. Semerád, Ceplecha (všichni ČR/Mitsubishi Lancer) -27:14,9.
Konečné pořadí MS: 1. Loeb 93 b., 2. Hirvonen 92, 3. Sordo 64, 4. Latvala 41, 5. P. Solberg 35, 6. H. Solberg 33.
Pohár konstruktérů: 1. Citroën 167, 2. Ford 140, 3. Stobart-Ford 80, 4. Citroën Junior Team 47, 5. Munchi's Ford 23.
P-WRC: 1. A. Araujo (Portug./Mitsubishi Lancer) 42, 2. Prokop 37, 3. Al Attíja(Kat./Subaru) 31, ...15. Semerád  6, 23. Tarabus (ČR/Fiat Grande Punto S2000) 3.

Reklama

Související témata: