Článek
Enge získal první Zlatý volant v roce 1998 a pomyslně ho předal až v roce 2008 Davidu Vršeckému, přičemž v roce 2002 nebyla anketa vyhlášena. První Zlaté volanty, posázené Českými granáty, byly předány v roce 1976 v kategoriích rallye a okruhy. Postupně přibývaly další kategorie a zvláštní ocenění.
„Je to skvělé! David Vršecký, který po devíti triumfech v řadě přerušil v roce 2008 moji sérii, obhájil evropský titul v tahačích,. V triumf jsem ani moc nedoufal. Davidovi i našemu týmu s Honzou Charouzem a německým kolegou Stefanem Mückem se podařilo dosáhnout vynikajících výsledků pro český automobilový sport, o to byl boj o volant vyrovnanější,“ řekl spokojený Tomáš Enge. „Neřadím je podle nějakého významu. Žádný jsem nedostal za to, že se jmenuji Enge. Za každým byl nějaký úspěch, ať v F3000, ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans, start v F1. Tuhle trofej nedostanete v obrovské konkurenci výborných českých jezdců zadarmo,“ dodal liberecký pilot.
Prokop obhájil v rallye
V rallye obhájil prvenství juniorský mistr světa a druhý z MS produkčních vozů Martin Prokop, který vyhrál pět velkých světových soutěží. Popáté mezi spolujezdci triumfoval jeho co-pilot Jan Tománek.
Mezi závodníky do vrchu vybrali hlasující motorističtí novináři poprvé loňského evropského šampióna Václava Janíka. Svůj první Zlatý volant získali také mistr Evropy v autokrosu Vít Nosálek a stříbrný z ME motokár Patrik Hájek.
Zlatá řídítka Macháčkovi
Počtvrté byl vyhlášen také nejlepší český motocyklový závodník. Po tříletém kralování předal okruhový jezdec Lukáš Pešek pomyslné žezlo vítězi loňského Dakaru v kategorii čtyřkolek Josefu Macháčkovi.
„Zlatá řídítka jsou pro mne tím pravým oceněním pátého vítězství na Dakaru v kategorii čtyřkolek a moc si ho vážím. Upřímně řečeno, vůbec jsem nečekal, že bych mohl vyhrát. Přeci jenom úspěchy v okruhových seriálech mistrovství světa mají vyšší kredit. O to mám větší radost,“ řekl Právu Josef Macháček, který měl na letošním Dakaru havárii a musel odstoupit.
„Poprvé v kariéře jsem předčasně skončil kvůli zranění. Beru to tak, že i štěstí se vyčerpalo a jednou jsem si zkrátka musel nabít hubu. Mohu si za to sám. Kdybych ráno nepodcenil situaci a obul pneumatiky se špunty, tak jsem takhle nedopadl. Rameno ještě není úplně v pořádku. Čekají mě další vyšetření, ta ukáží, co dál. Buď to bude jen k životu nebo k závodění. Ale po padesátce každého něco bolí. Na krátké závody mistrovství Evropy bych si troufl. A kdyby se Dakar vrátil do Afriky, risknul bych to i tam,“. Na dlouhé musí být pravá ruka, která drží plyn od rána do večera, naprosto v pořádku. Věřím, že bude. Není kam spěchat. Pokud se pojede Dakar v Jižní Americe, budu účast zvažovat. Do Afriky bych jel hned teď,“ dodal s úsměvem Macháček.
V rámci slavnostního večera vyhlášení 33. ročníku ankety, z něhož nabídne premiérový záznam ČT4 v úterý v 17.05 h., byly vyhlášeny i další ceny. V příjemném prostředí pražského TOP Hotelu byly k vidění i závodnické skvosty, především pak legendární Renault Alpine Vladimíra Hubáčka nebo soutěžní Jawa Saši Klimta. Anketu vyhlašuje agentura Sport-Press, mediálním partnerem ročníku 2009 byl deník Právo.
Výsledky ankety Zlatý volant 2009 | ||
Rallye a maratóny | ||
1. | Martin Prokop | 258 |
2. | Jan Kopecký | 164 |
3. | Roman Kresta | 82 |
Okruhy | ||
1. | Tomáš Enge | 198 |
2. | David Vršecký | 134 |
3. | Josef Král | 130 |
Vrchy | ||
1. | Václav Janík | 178 |
2. | Miloš Beneš | 79 |
3. | Lukáš Vojáček | 78 |
Autokros a rallyekros | ||
1. | Vít Nosálek | 174 |
2. | Petr Bartoš | 128 |
3. | Petr Turek | 109 |
Motokáry | ||
1. | Patrik Hájek | 128 |
2. | Zdeněk Gróman | 74 |
3. | Jan Midrla | 42 |
Spolujezdec roku | ||
Jan Tománek (jezdec Prokop) | ||
Cena Jiřího Sedláře | ||
Jan Charouz (okruhy) | ||
Cena Elišky Junkové | ||
Tereza Grómanová | ||
Cena Zdeňka Vojtěch | ||
Vladimír Hubáček (rallye) | ||
Speed Award | ||
Enge, Le Mans 233,240 km/h | ||
Zlatá řídítka | ||
1. | Josef Macháček | 122 |
2. | Jakub Smrž | 118 |
3. | Lukáš Pešek | 58 |
Cena Františka Šťastného | ||
Saša Klimt (Šestidenní) |