Rubriky:

Rallye

Byl grogy a spěchal do postele! Vicemistr světa Latvala vzpomíná na triumf ve Finsku

11. prosince 2010 13:16

Korunní princ světa rallye se nijak necítí odstrčený, když plní roli druhého jezdce u týmu Ford v mistrovství světa. Jari Matti Latvala si pochvaluje spolupráci s Mikkou Hirvonenem, jehož vystřídal po dvou letech na druhém místě konečného pořadí šampionátu. „Nežiji v jeho stínu. Jsme přátelé a maximálně spolupracujeme,“ popisuje pětadvacetiletý pilot Fordu Focus WRC spolupráci se zkušenějším krajanem.

 

Zdeněk Sluka

Jak hodnotíte průběh letošní sezóny mistrovství světa v rallye z pohledu vašeho týmu Ford?

Cílem bylo vyhrát mistrovství světa konstruktérů. Druhé místo s odstupem sto devatenácti bodů je zklamáním.

Vyhrál jste dvě soutěže, celkem šestkrát jste byl na stupních vítězů a v konečném hodnocení obsadil druhé místo. Byl jste spokojený se svými výsledky?

Ano, z osobního hlediska hodnotím sezónu pozitivně. Mojí rolí bylo dát plnou podporu týmovému kolegovi Mikku Hirvonenovi v šampionátu jezdců. Z tohoto pohledu jsem udělal maximum. Navíc jsem vyhrál na Novém Zélandu a ve Finsku a také můj styl jízdy na asfaltu se v druhé části sezóny posunul o úroveň výše.

Dokázal jste zvítězit ve Finské rallye, soutěži označované za nejslavnější na světě. Jak vnímáte takový úspěch s odstupem?

Vyhrát domácí soutěž pro mě byl vždy velký sen. Rallye se v mé rodné zemi těší obrovské popularitě. Být na nejvyšším stupni přestavuje nesmazatelný okamžik kariéry.

Šel jste vůbec po takovém úspěchu spát?

Rallye skončila v pozdních hodinách. Čelil jsem množství otázek, musel jsem splnit množství mediálních povinnosti. Dal jsem si jen rychlou sprchu po vyhlášení, a pak už jsem spěchal na pódium, abych si společně s mým týmovým kolegou Mikkou Hirvonenem mohl zahrát na kytaru s Leningradskými kovboji. Šlo o velmi vzrušující okamžik. Ale po dvou dnech jízdy jsem byl úplně grogy. Takže jsem pak spěchal do postele.

Jak moc je zavazující být profesionálním závodníkem ve Finsku, kde je rallye tak moc populární?

Myslím, že můj život pilota přináší obrovské množství odpovědnosti kdykoliv. Jsem jezdcem jedné z největších světových značek a tudíž moje chování musí tento fakt odrážet. Nejen ve Finsku, ale kdekoliv na světě.

Jedničkou týmu Ford je Mikko Hirvonen, který byl dvakrát vicemistrem světa. Je těžké žít v jeho stínu a bojovat o vylepšení vlastní pozice?

Ale já si nemyslím, že bych žil v jeho stínu. Společně velmi úzce pracujeme ve prospěch týmu. Myslím, že náš vztah je vážně velmi dobrý. A stejně intenzivně jako dosud spolupracujeme na vývoji nového vozu Fiesta RS WRC.

  

Zatím jste vyhrál čtyři závody v mistrovství světa. Jste s takovou bilancí při počtu 82 startů spokojený?

Byl bych mnohem šťastnější, kdybych vyhrál každou rallye... Ale vážně. Čtyři prvenství v tomto bodě mojí kariéry jsou dobrým číslem. Bylo velmi uspokojující vyhrát dva závody v letošním roce v pozici druhého jezdce týmu Ford.

Jak snášíte pozici druhého jezdce týmu?

Cítím se šťastný. Šéf týmu Malcolm Wilson se mě před startem sezóny zeptal, zda jsem ochotný snášet takovou roli. A já myslím, že vše fungovalo dobře. Dostal jsem šanci ke zlepšení, čehož jsem využil. Moje kariéra jde určitým způsobem nahoru.

V závěru sezóny jste v průběžném pořadí Hirvonena přeskočil. Nepřinesl tento obrat zhoršení vztahů s Mikkem?

Vůbec ne. Na žádnou změnu postoje nedošlo. Sice jsem byl druhý a on šestý v konečném účtování, ale strategie týmu se nezměnila. Byli jsme a stále zůstáváme dobrými přáteli. Mám dobrý vztah s ním i jeho rodinou. Jeho dva synové byly na několika závodech letošního šampionátu a jsme si blízcí.  

JARI MATTI LATVALA
Poprvé řídili vlastní „auto“ ve čtyřech letech, kdy mu jeho otec sestavil speciální vozítko. 
V šesti poprvé závodil v motokárách.
Bylo mu pouhých osm let, kdy usedl do závodního Fordu Escort. „Strašně silné auto,“ vzpomíná.
S Mitsubishi Lancer startoval v MS už v sedmnácti letech. Dojel sedmnáctý.
V letech 2006 a 2007 byl členem týmu Stobart Ford v MS. Maximem bylo 3. místo v Irsku 2007.
Od ledna 2008 je členem továrního týmu Ford. Dvakrát byl čtvrtý v absolutním pořadí, letos skončil celkově druhý.
Dosud vyhrál čtyři soutěže MS (Švédsko 2008, Sardínie 2009, Nový Zéland a Finsko 2010) a v dalších 13 byl na stupních vítězů.

Radek Malina, Právo

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye